شما اینجا هستید، یعنی حداقل میدانید شغلی به عنوان سئوکار وجود دارد و این شغل آنقدر برای شما جذابیت داشته که میخواهید سئوکار شوید!
بدون مقدمه و اتلاف وقت، برویم به سراغ مزایای سئوکار شدن و راهنمای مسیر یادگیری سئو؛ همراه ما باشید….
مزایای سئوکار شدن چیست؟ چرا باید سئو یاد بگیریم؟
اول از هرچیز باید مطمئن شویم که سئوکار شدن فایده و سودی دارد یا خیر و پس از آن برویم سراغ یادگیری.
با یادگیری سئو و متخصص سئو شدن، تواناییهای زیر را خواهید داشت:
۱- افزایش ترافیک
اگر شما بدانید که چطور سایتتان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، قطعا ترافیک بیشتری وارد سایت میشود و مخاطبان بیشتری جذب خواهید کرد.
میتوان گفت این مزیت، اصلیترین دلیل برای تبدیل شدن به یک سئوکار است.
۲- عدم وابستگی به سایر خدماتدهندگان سئو
اگر شما به قدر کافی مهارتهای سئو را کسب کنید، دیگر هیچ نیازی به آژانسهای فعال در حوزه سئو ندارید و به نوعی در هزینههای خود صرفهجویی خواهید کرد.
۳- کاهش هزینهها
دیگر نه به آژانسهای سئو نیاز دارید، نه به یک متخصص سئو! بنابراین هزینههای کسبوکارتان تا حد زیادی کاهش مییابند.
۴- آگاه خواهید بود.
اگر شما سئو بدانید، به خوبی متوجه میشوید که چه کسی متخصص سئو است و چه آژانسی بهتر خدمات میدهد و درنتیجه میتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.
۵- هیچ کسبوکاری در فضای آنلاین، بدون سئو زنده نمیماند.
امروزه تمام کسبوکارها به فکر آنلاین شدن هستند و در فضای آنلاین نیز کسبوکارها بدون سئو زنده نمیمانند و اصلا نمیتوانند رقابت کنند. پس همیشه و همهجا یک سئوکار نیاز است و شما میتوانید همین فرد باشید!
برای اطلاعات بیشتر در این مورد و دانستن اهمیت سئو، مقاله “چرا باید سئو یاد بگیریم؟” را حتما بخوانید.
حال که با مهمترین مزایای سئوکار شدن آشنا شدید، برویم سراغ اصل ماجرا و مسیر یادگیری سئو را بررسی کنیم.
۸ گام برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو
در ادامه ۸ قدم که باید برای سئوکار شدن انجام دهید را برای شما آوردهایم. سعی کنید تک تک این مراحل را با دقت انجام دهید تا در نهایت به یک سئوکار خبره و متخصص تبدیل شوید.
۱- با مفهوم سئو و نحوه کارکرد موتورهای جستجو آشنا شوید.
مطابق انتظار، اولین گام از مسیر یادگیری سئو این است که شما باید با مفهوم سئو و نحوه کارکرد موتورهای جستجو آشنا شوید. حتی اگر فکر میکنید که این مفاهیم را میدانید، باز هم لازم است مروری داشته باشید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.
۳ فرایند کلی در موتورهای جستجو دیده میشود:
- Crawling یا خزیدن: در این فرایند، رباتهای موتور جستجو، تمام صفحات وب را خزش میکند و به عبارتی محتوای سطح وب را مییابد.
- Indexing یا شاخصبندی: محتواهایی که در گام قبل دیده شدهاند، در این مرحله ذخیره و دستهبندی میشوند. یعنی هر صفحه به دستهی موضوعی خود، اضافه میشود.
- Ranking یا رتبهبندی: در این گام نیز رتبهی محتواها مشخص میشود و معین میشود که برای هر عبارت جستجو، صفحه در چه جایگاهی قرار دارد.
به عنوان یک متخصص سئو انتظار میرود که شما برای تمام مراحل، وبسایت خود را بهینه کنید.
همچنین لازم است با الگوریتمهای گوگل به خوبی آشنا شوید و بدانید هرکدام برای چه کاربردی طراحی شده است.
برای آشنایی و درک بیشتر از مفهوم سئو، مطلب سئو چطور کار میکند؟ را حتما مطالعه کنید.
تصویر زیر از همین مطلب برداشته شده و گویای نحوه کارکرد موتورهای جستجوست.
۲- تمام بخشهای سئو را بشناسید و یاد بگیرید.
پس از آنکه با مفهوم سئو و نحوه کارکرد موتورهای جستجو آشنا شدید، زمان آن رسیده است که بخشهای سئو را بشناسید.
احتمالا تنها چیزی که از سئو میدانید، تولید محتوا، تحقیق عبارت کلیدی و لینکسازی است. اما سئو فراتر از این موارد است.
درواقع ماموریت اصلی سئو این است که کاربران به آنچه که میخواهند برسند و تجربهی خوبی از جستجو در وب داشته باشند.
هدف از سئو، صرفا جذب مخاطب و ترافیک بیشتر نیست، بلکه با استفاده از سئو میخواهیم مخاطبانی که جذب میکنیم را به مشتری و مخاطب وفادار تبدیل کنیم.
سئو بخشها و قسمتهای مختلفی دارد:
- سئو داخلی (On page)
- سئو خارجی (Off page)
- سئو فنی (Technical)
هرکدام از این بخشها، شامل عملیات متفاوتیست. به عنوان یک متخصص سئو باید بتوانید سایت خود را از نظر هر ۳ بخش بهینه کنید و در نتایج جستجو جایگاه بهتری کسب کنید.
در مقاله “سئو چطور کار میکند؟” (در بالاتر به آن اشاره کردیم)، در مورد تمام بخشهای سئو مفصل صحبت کردهایم.
به تصویر زیر دقت کنید، در این تصویر چند نمونه از فرایندهای مربوط به هرکدام از بخشهای سئو را قرار دادیم:
۳- کار با ابزارهای سئو را یاد بگیرید.
اکنون تمام بخشهای سئو را میشناسید و ملزومات هرکدام را یاد گرفتهاید، در این مرحله باید به سراغ یادگیری ابزارهای سئو بروید.
ابزارهای سئو، کیفیت و سرعت کار را بالا میبرند و با استفاده از آنها میتوانید نکات بسیار مهمی را درک کنید.
خوشبختانه ابزارهای بسیار زیادی در دسترس هستند و به صورت رایگان میتوانید از آنها استفاده کنید، البته اکثر ابزارها، یک نسخه پریمیوم دارند، بدین معنی که برای استفاده از تمام امکانات آنها، باید هزینهای پرداخت کنید.
ابزارهایی همچون Google Analytics، Google Search console، Semrush، moz و … . در مقاله “برترین ابزارهای سئو” میتوانید با معروفترین ابزارهای موردنیازتان آشنا شوید.
در میان ابزارهای فارسی زبان و ایرانی، ابزار جت سئو نیز جدیدا به خوبی عمل کرده است و میتوانید از آن نیز استفاده کنید.
اطلاعاتی که این ابزارها به شما میدهند، بسیار کاربردی است و میتوانید در جهت رفع خطاها و بهبود ساختار سایت و سایر موارد، از آنها بهره ببرید.
۴- یک وبسایت آزمایشی راهاندازی کنید.
سئو اصلا تئوری نیست، بلکه عملیست. هرچیزی که تا الان یاد گرفتهاید را باید مرتب مورد استفاده و آزمون و خطا قرار دهید.
درواقع لیستی از عملیات در اختیار دارید که باید انجام دهید و سایت خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشید.
به یاد داشته باشید که هیچ چیز در سئو ثابت نیست و باید با انجام کارهای مختلف به نتیجهی مورد انتظار برسید.
همانطور که هیچ دو سایتی دقیقا مشابه نیستند، راهحل و روش مورد استفاده نیز متفاوت است. به همین دلیل است که میگوییم شما باید حتما سئو را به عمل درآورید و اجرا کنید.
بهترین راهکار برای تمرین کردن و یادگیری سئو، این است که پس از یادگیری تمام مباحث، یک سایت آزمایشی با موضوع دلخواه، راهاندازی کنید و استراتژی تنظیم نمایید.
در ادامه نیز تولید محتوا کنید و تمام تاکتیکها و ترفندهای سئو را پیاده کنید. این کارها را تا زمانی انجام دهید که به اهداف مدنظرتان برسید.
۵- پیگیر اخبار و بلاگهای سئو باشید.
سئو دائما در حال تغییر و تحول است و الگوریتمهای گوگل مرتب بهروز میشوند. در مقاله آینده کار سئو، به خوبی به این موضوع اشاره کردیم و گفتیم که درآینده سئو ممکن است به چه شکل دربیاید.
اما در اینجا منظور ما، آینده دور نیست؛ بلکه همین روزهاست…
اگر نگاهی به اکانت توییتر گوگل بیاندازید و یا سایر مراجع رسمی سئو را بررسی کنید، متوجه میشود که موتورهای جستجو روزبهروز در حال تغییر هستند و سعی در قویتر شدن دارند.
به عنوان یک متخصص سئو و یا یک سئوکار، انتظار میرود که شما از این اخبار، خبر داشته باشید و هر زمان آپدیت و تغییری در روند موتورهای جستجو ایجاد شد، شما نیز متناسب با آن تغییر رفتار کنید و از جریان عقب نمانید.
همچنین باید در زمینه سئو مرتب مطالعه کنید و مقالات بهروز و معتبر را از دست ندهید.
۴ بلاگ معتبر که لازم است روزانه به آنها سر بزنید:
۶- صبور باشید.
نتایج و دستاوردهای سئو نسبت به تبلیغات، بسیار ماناتر و پایدارتر هستند، از همین رو، رسیدن به این نتایج فرایندی زمانبر است. همگی میدانیم وقتی برای یک کار و نتیجه، مدت زمان زیادی به صورت مرتب تلاش کنیم، نتیجه نیز بهتر و پایدارتر خواهد بود.
سئو نیز به همین صورت است. اگر میخواهید از فرایند سئو، نتیجه بگیرید و موفق شوید باید صبور باشید و همچنان تلاش کنید.
حتی وقتی به اهدافتان رسیدید، همچنان نباید دست از تلاش بردارید؛ هیچوقت تلاشهای لازم برای سئو تمام نمیشوند. لازم نیست نگران باشید، این کار آنقدر جذاب است که دلزده نخواهید شد.
پس از همین حالا خودتان را آماده کنید و بدانید که قرار نیست نتایج کارها و اعمال امروزتان را فردا ببینید، بلکه ممکن است نتیجه کار امروزتان را ۳ ماه بعد ببینید!
۷- وبگردی و تحلیل کنید.
به عنوان یک شخص فعال در حوزهی سئو، از این پس شما باید به شکل دیگری به وبسایتها نگاه کنید!
سعی کنید وبسایتهای فعال در حوزه خودتان را روزانه بررسی کنید و از آنها ایده بگیرید. این مرحله یکی از مهمترین گامها در مسیر یادگیری سئو محسوب میشود.
همچنین از لحاظ فنی آنها را بررسی کنید و با خودتان مقایسه کنید، آیا برای رقابت با آنها آماده هستید؟ از لحاظ فنی چطور؟
چه بررسی وبسایتهای مرتبط به کسبوکارتان، چه بررسی سایر وبسایتها، قطعا نکات مفیدی برای شما خواهد داشت و از این کار، مطالبی یاد میگیرید که در هیچ دوره و آموزشی گفته نشده است.
به عبارتی با اینکار تجربه خود را در حوزه سئو بالا میبرید و درک خوبی از سئو کسب خواهید کرد.
۸- تمرکز خود را بر یک حوزه و یک زمینه کاری بگذارید.
پس از اینکه یک آشنایی نسبی و کلی در مورد سئو کسب کردید، آخرین گام از مسیر یادگیری سئو این است که تمرکز اصلی خود را بر روی یک حوزه بگذارید، یعنی بهتر است اینکار را انجام دهید.
از آنجایی که سئو و علم آن بسیار گسترده است، شما نمیتوانید در تمام حوزهها و بخشها متخصص شوید، بلکه باید در حد لازم، تمام بخشهای سئو را یاد بگیرید و بر یکی از بخشها تمرکز کنید.
اگر بدین صورت عمل کنید، اصطلاحا به شما متخصص سئوی T شکل گفته میشود. اگر به تصویر زیر دقت کنید، به خوبی متوجه معنی این اسم میشوید:
علاوه بر اینکه بهتر است بر یکی از بخشهای سئو تمرکز کنید، بهتر است بر روی تخصص مشخصی نیز تمرکز داشته باشید.
به عنوان مثال اگر به عنوان سئوکار در حوزه پزشکی شناخته شوید، کمپانیهای پزشکی دیگر نیز به دنبال شما خواهند بود.
البته میتوانید همزمان بر روی چند موضوع مختلف کار کنید، اما اگر تمرکزتان را بر روی یک موضوع بگذارید بهتر است.
چندکلام با چ یاب
اگر همچنان برای یادگیری سئو تصمیم قطعی نگرفتهاید، حتما مقاله بررسی بازارکار سئو در ایران را مطالعه کنید تا بدانید که با یادگیری سئو به هیچوجه بیکار نمیمانید.
در این مقاله نگاهی داشتیم به دلایل یادگیری سئو و اینکه اگر سئو یاد بگیرید، چه فایدهای نصیبتان میشود. در ادامه نیز ۸ گام مهم برای تبدیل شدن به یک سئو کار و متخصص سئوی حرفهای را بررسی کردیم و به عبارتی مسیر یادگیری سئو را معرفی نمودیم.
امیدوارم که این مقاله مورد توجه و استفادهی شما قرار بگیرد. در روزهای آینده، در مورد مهارتهای یک سئوکار و منابع یادگیری آن صحبت خواهیم کرد. حتما هر روز به ما سر بزنید.
همچنین نظرات، انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید…
با کمک از:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها