مهم ترین عناصر تولید محتوا کدامند؟

عناصر تولید محتوا چیستند

این روزها بازار کسب و کارهای اینترنتی خیلی داغه اما چرا؟ ایران ۸۱٫۸ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۷۶ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. پس شما ۷۶ میلیون نفر را از سراسر کشور دارید که می‌توانید به آن‌ها محصول یا خدماتتان را ارائه دهید. کاری که در کسب و کارهای آفلاین هرگز نمی‌توانید انجام دهید.

اما برای داشتن یک کسب و کار موفق آنلاین، یکی از اصلی‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، تولید محتواست. اگر می‌خواهید بدانید تولید محتوا دقیقا چیست، مقاله چیستی تولید محتوا را بخوانید.

تولید محتوا چند عنصر کلیدی دارد که با رعایت آن ها می‌توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید و بین دریایی از اطلاعات و محتوا دیده شوید. در ادامه کلیدی‌ترین عناصر تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنیم، همراه ما باشید…

عناصر کلیدی تولید محتوا کدامند؟

در ادامه ۷ عنصر اصلی تولید محتوا را به شما آموزش می‌دهیم.

۱- شناخت مخاطب هدف تولید محتوا

مخاطب هدف شما آن دسته از افرادی هستند که به دنبال جذبشان هستید. مثلا کسب و کاری که کفش زنانه می‌فروشد را تصور کنید؛ چنین فروشگاهی به دنبال افرادی می‌گردد که خانم هستند و به دنبال کفشی با یک سری ویژگی دیگر هستند، که در مجموع این افراد مخاطب هدف آن کسب و کار محسوب می‌شوند.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

در واقع باید قبل از شروع تولید محتوا بدانید که برای چه کسی می‌خواهید تولید محتوا کنید. خصوصیات رفتاری، اخلاقی و کلا تیپ شخصیتی افرادی که ممکن است از کسب و کار شما خوششان بیاید و از شما خرید کنند را پیش بینی کنید. آن ها را مخاطب هدف خود قرار دهید و برای این افراد محتوا تولید کنید.

کمک نیاز دارید؟ مقاله راهکارهای شناخت مخاطب هدف را مطالعه کنید.

۲- هدف را از ابتدا مشخص کنید.

یعنی از همان اول مشخص کنید که می‌خواهید به چه هدفی برسید. یعنی در یک بازه‌ی زمانی مشخص می‌خواهید دقیقا به چه تعداد مخاطب و چه میزان فروشی برسید. آن وقت می‌توانید تلاش و منابعی که در اختیار دارید را برای رسیدن به هدف خود مدیریت کنید.

همچنین می‌توانید میزان فعالیت مورد نیاز در شبکه های اجتماعی را پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال برای رسیدن به ۱۰۰ مشتری باید روزانه یک پست در اینستاگرام خود قرار دهید برای آن‌هایی که مشتری بیشتری در یک زمان مشخص می‌خواهند، قطعا این فعالیت باید بیشتر باشد، البته به کسب و کار شما و حوزه فعالیتتان هم بستگی دارد.

تعیین هدف شما را در رسیدن به چیزی که می‌خواهید، یاری می‌کند.

۳- برندینگ

شما می‌توانید صفاتی که برند یا نام کسب و کار شما با آن شناخته می‌شود را تعریف کنید، سپس تولید محتوای خود را در راستای این هدف انجام دهید. حتی انتخاب نام کسب و کار نیز برای رساندن مفهوم کسب و کار به مخاطب، بسیار پر اهمیت و تاثیرگذار است.

مهمترین عنصر تولید محتوا

۴- روش‌های توزیع محتوا را بشناسید.

راه‌های ارسال و توزیع محتوای خودتان را تعریف کنید. مثلا در وبسایت خود می‌توانید دسترسی‌هایی برای به اشتراک گذاری محتوا، در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و… قرار دهید.

این نکته را فراموش نکنید که شبکه های اجتماعی بهترین راه برای شناخته شدن (وایرال شدن) یک کسب و کار هستند. البته هر محتوایی وایرال نمی‌شود، مقاله چطور یک محتوای ویروسی تولید کنیم؟ را بخوانید و یاد بگیرید.

۵- محتوای جذاب تولید کنید.

فرقی ندارد که چه کسب و کاری دارید، افرادی ممکن است نیازمند خدمت یا محصول شما باشند. این افراد از چند فیلتر رد می‌شوند تا به مرحله ی اصلی یا همان خرید کردن از شما برسند و شما باید در این مسیر به آن ها کمک کنید. آگاهی و شناخت، اعتماد و سپس خرید سه بخش اصلی برای تبدیل یک مخاطب به مشتری هستند. البته در این مورد در محتوای قیف بازاریابی به خوبی صحبت کرده‌ایم. چند نکته اینجا مهم است که باید بدانید:

محتوای شما باید ارزش خواندن داشته باشد. چیزی بنویسید که مخاطب به دنبال آن است و در محتوای خود به چندین سوال یا مشکل کاربران پاسخ دهید، آن وقت مخاطب به شما و محتوایتان اعتماد می‌کند.

محتوا نباید یکنواخت و کسل کننده باشد. حتما از عکس‌های مرتبط و جذاب در محتوای خود استفاده کنید.

رنگ‌ها نیز تاثیر خیلی مهمی در جذب مخاطب دارند، می‌توانید نوشته‌های خود را رنگی کنید. مثلا تیترها را قرمز یا آبی کنید  ولی توجه داشته باشید که بیش از حد از رنگ‌های متفاوت استفاده نکنید، چون باعث غیر رسمی شدن محتوا می‌شود.

۶- سئو آن پیج

موتورهای جستجو از جمله گوگل یک سری فاکتور برای ارزش گذاری هر محتوا که در اینترنت و وبلاگ ها منتشر می‌شود، دارند که اگر آن‌ها را درست رعایت کنید محتوا و سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجوی افراد نمایش داده می‌شود. در نوشتن و انتشار محتوا باید سئو آن پیج را به درستی رعایت کنید.

فاکتورهای مهمی که برای سئو باید رعایت کنید:

  • عبارت یا کلمه کلیدی آن کلمه مهمی است که درباره‌ی آن تولید محتوا می‌کنید. این عبارت و مترادف‌های آن را حداقل چندبار در متن استفاده کنید.
  • سعی کنید در عنوان هر صفحه از کلمه کلیدی استفاده کنید و موضوع اصلی کل صفحه را در تیتر توضیح دهید، به طوری که مخاطب بفهمد در آن صفحه درباره‌ی چه موضوعی صحبت شده است.
  • حتما از کلمه ی کلیدی در آدرس سایت خود نیز استفاده کنید. آدرس هر صفحه باید مربوط به موضوع صفحه باشد مثلا برای همین محتوایی که در حال خواندن آن هستید می‌توان اینطور نوشت:

Cheyab.ir/ عناصر مهم در تولید محتوا/مطالب آموزشی

 

مهم ترین عناصر تولید محتوا

 

  • تعداد کلمات محتوا در سئو نیز مهم است. برای مثال محتواهای زیر ۳۰۰ کلمه برای سایت شما امتیاز منفی محسوب می‌شوند. طبق آمار سال ۲۰۱۹ بهترین تعداد کلمه از نظر گوگل ۱۶۰۰ کلمه است. در آینده بیشتر در مورد طول و اندازه محتوا صحبت خواهیم کرد، هر روز به ما سر بزنید.
  • استفاده از منابع قابل اعتماد خارجی. این کار هم اعتماد کاربر را به محتوایی که در اختیارش قرار داده‌اید بیشتر می‌کند و هم گوگل ارزش بیشتری برای اینطور محتوا قائل می‌شود.
  • حواستان باشد نباید بیش از اندازه از کلمه ی کلیدی در متن خود استفاده کنید. تا چند سال پیش این یک امتیاز محسوب می‌شد اما امروزه گوگل با تغییر الگوریتم‌های خود، خیلی راحت این نوع محتواها را تشخیص می‌دهد و به آن‌ها امتیاز منفی می‌دهد. به طوری که برای برگرداندن سایت به رنک اولیه‌ی خود باید بسیار تلاش کنید و در نتیجه زمان زیادی را از دست می‌دهید.
  • لینک خود را کوتاه نگه دارید. گوگل و اغلب موتورهای جستجو فقط تا ۷۵ کاراکتر از لینک را نمایش می‌دهند. پس سعی کنید به همان ۷۵ کارکتر بسنده کرده و لینک خود را طولانی‌تر نکنید.

کتاب ۱۰۲ نکته طلایی سئو را از اینجا دانلود کنید:

۷- خیلی عمیق نشوید.

لینک دادن به مطالب سایت یک نکته مثبت و کاربردی برای ما محسوب می‌شود، اما اگر بیش از اندازه در محتوای خود مخاطب را به سمت محتواهای دیگر پاس بدهید، به نوعی مخاطب را فراری می‌دهید و قطعا این اتفاق مضر خواهد بود.

استفاده از منبع به خصوص منابع خارجی شناخته شده، روش بسیار خوبی است اما نباید تعداد منابعی که از آن استفاده می‌کنید، از یک حدی بیشتر شود. برای مثال نباید برای یک محتوای ۵۰۰ کلمه ای ۱۰ منبع بنویسید و هر خط از محتوا را از یک سایت برداشته باشید.

کلام پایانی

عناصر کلیدی تولید محتوا چیزی نیستند جز رضایت کاربر و رضایت موتورهای جستجو که اگر هر دوی آن را داشته باشید محتوا و برند شما قطعا شناخته خواهد شد.

همیشه خود را به جا مخاطبی بگذارید که به دنبال موضوع محتوای شماست و به چندین سوال پاسخ دهید: آیا محتوا ارزش خواندن دارد؟ آیا محتوا خسته کننده و طولانی است؟ آیا سوال هایی که کاربران دارند را رفع می‌کند؟ و سوالاتی از این قبیل. سپس با توجه به پاسخ‌هایتان متن را ویرایش کنید.

اما برای بحث سئو علاوه بر رعایت الگوهایی که برخی از آن ها گفته شد رضایت کاربر یکی از اساسی‌ترین مسائل است. مثلا اینکه کاربر چه مدت زمانی در وبسایت شما می‌ماند، نشان دهنده‌ی رضایت فرد از محتوای شماست. پس همیشه رضایت کاربر را در اولویت قرار دهید.

به نظر شما چه موارد دیگری جزء عناصر تولید محتوا هستند؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منابع:

content-strategy-5-key-elements

دانشجوی مهندسی پزشکی🩺 | علاقه مند به نویسندگی، پزشکی، ورزش، دنیای وب و موسیقی