ضرورت همدلی در محیط کار و روش های افزایش آن

ضرورت همدلی در محیط کار و روش های افزایش آن cheyab.ir

همدلی، واژه‌ای آشنا که حضور آن برای جامعه لازم است! همدلی در واقع به معنای درک و فهم احساسات و ضعف‌های اطرافیان است. اما این مفهوم چه ارتباطی با کسب و کار دارد؟ هنگامی که شما در یک کسب و کار کوچک فعال باشید؛ خواه ناخواه یاد میگیرید که نسبت به دیگر همکاران خود احساس همدلی داشته باشید. این همدلی یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت برای شما و تیمتان است.

تحقیقات نشان داده است که بیش از نیمی از افراد و کارکنان کسب و کارها تمایل دارند در محیطی که به سلامت عاطفی اهمیت داده می‌شود؛ فعال باشند. نشان دادن احساسات و به خصوص همدلی در محیط کار، باعث شده است که حدود ۷۷ درصد از کارکنان بیشتر از ساعات کاری خود، فعال باشند. به عبارتی این همدلی در محیط کار باعث شده است که افراد احساس وفاداری بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند.

اما همدلی در محیط کار به چه صورت است و چند نوع دارد؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال، کافی‌ست در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

معرفی ۳ نوع همدلی در محیط کار

همدلی در محیط کار نشانگر احترام عمیق شما برای همکاران و تیم است. این همدلی باعث افزایش قدرت خلاقیت اعضای تیم و همچنین میزان وافاداری آن‌ها می‌شود. اما همدلی به خصوص در محیط کار انواع مختلفی دارد که لازم است با آنها آشنا شوید و با استفاده‌ی درست و به جا از هرکدام؛ سلامت محیط کار خود را بالا ببرید.

روش افزایش همـدلی در محیط کار cheyab.ir

۱- همدلی شناختی

این نوع همدلی بر روی فهم حالت احساسی دیگران متمرکز است. یک همدلی این چنینی، باعث می‌شود صاحبان کسب و کار ها بتوانند محیطی مناسب و صمیمی برای کسب و کار خود فراهم و ایجاد کنند و به مرور منجر افزایش انرژی مثبت در محیط شوند.

همدلی شناختی باعث به وجود آمدن تاثیرات مثبت بر روی تمام افراد می‌شوند. این یک مهارت بسیار عالی برای کارکنان است؛ به خصوص زمان انجام مذاکره. همچنین این همدلی برای مدیرانی که به دنبال یافتن بهترین سبک و روش مدیریت هستند؛ کاربردی است. این احساس به طرز جالبی می‌تواند در افزایش فروش محصولات به کار بیاید؛ به صورتی که با بهره‌گیری از همدلی شناختی می‌توان به نیازهای مشتری پی برد و همچنین به تفکرات مشتری در موقعیت‌های متفاوت دسترسی داشت و  به درستی تصمیم گرفت.

برای تمرین و یادگیری این نوع همدلی در محیط کار؛ تلاش کنید که از دید دیگران به مسائل نگاه کنید و سعی کنید برای دقایقی مانند آنها فکر کنید و با موقعیت ها برخورد کنید. البته بدون هیچگونه تعصبی علی الخصوص احساسی، اینکار را انجام دهید. این موضوع باعث می‌شود به خوبی دلایل اینکه یک پروژه خوب در تیم شما، پیش می‌رود یا خیر را درک کنید.

۲- همدلی احساسی

این مدل همدلی با عنوان موثر شناخته می‌شود؛ زیرا این احساس بر شما به صورت شخصی اثر می‌گذارد. به عنوان مثال با دیدن عدم توانایی یک نفر از اعضای تیم در انجام دادن به موقع وظایف خود؛ شما ممکن است آشفته و عصبی شوید. اما تنها این اثر نیست که در شما ایجاد شده است؛ بلکه با خود فکر می‌کنید که شما نباید منجر به چنین اتفاقی شوید و مشابه همین حالت را رقم بزنید.

اما با توجه به موقعیت و شرایط این همدلی می‌تواند اثرات خوب یا بد داشته باشد. در شرایطی که با افراد کم کار در یک تیم برخورد می‌شود ممکن است دقیقا دو نوه احساس در شما ایجاد شود. یک احساس بدین صرت که با خود بگویید که من هرگز نباید چنین مشکلی را در تیم به وجود بیاورم و یک احساس دیگر این است که ممکن است پس از برخورد با شخص خاطی، یک ترس و استرس در شما ایجاد شود که ممکن است شما نیز یک روز از تیم کنار گذاشته شوید.

یک همدلی درست و بجا می‌تواند به مدیران کسب و کارها بسیار کمک کند اما اگر یک مدیر بیشتر از حد احساس همدلی کند یا برعکس آن؛ احساس همدلی نداشته باشد، نمی‌تواند به درستی گروه را هدایت و رهبری کنید. رعایت تعادل در همدلی بسیار حائز اهمیت است.

۳- همدلی ترحم آمیز

این نوع همدلی بسیار عمل گرا است. بدین معنی که وقتی یک شخص را در موقعیتی دردناک مشاهده می‌کنید فورا می‌خواهید به آن شخص کمک کنید. این نوع همدلی در محیط بدین شکل نمود پیدا می‌کند که شما با کارمندان خود احساس همدلی می‌کنید و تلاش می‌کنید که از غم‌ها عبور کنند و از این شرایط بیرون بیایند.

همدلی ترحم آمیز ممکن است در محیط کار باعث شود که مشکلات حل نشوند و به جای مشخص شدن مشکل و شخص خاطی و حل کردن آن، اجازه داده می‌شود که مشکلات ادامه دار شوند. این نوع همدلی اگرناشی از دلسوزی بیش از حد باشد، باعث می‌شود که تیم و کسب و کار از مسیر موفقیت دور شود.

استفاده از انواع روش‌های حمایتی و ارزیابی سلامت روانی افزاد تیم، می‌تواند کار مثبتی باشد که علاوه بر پیشرفت هر شخص در دراز مدت باعث پیشرفت تیم و کسب و کار می‌شود. پس این نوع همدلی اگر به موقع باشد و بتوان در جهت مثبت از آن بهره برد، باعث رشد بیشتر کسب و کار می‌شود.

همدلی در محیط کار cheyab.ir

۱۰ راه تمرین همدلی در محیط کار

وجود احساس همدلی در تیم بسیار مهم است و زمانی که احساسات و عواطف کارکنان بیشتر شود؛ احساس وفاداری آنان نیز بیشتر می‌شود و به مراتب بهتر و بیشتر کار می‌کنند. اما برخی بدون نیاز به تمرین و آموزش به راحتی با دیگران احساس همدلی می‌کنند. اما راه و روش‌هایی برای افزایش این احساس در محیط کار وجود دارد؛ که در ادامه ۱۰ روش برای تمرین و یادگیری همدلی درست در محیط کار را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- به تیم خود گوش بسپارید!

به اعضای تیم و رفاه و راحتی آنها اهمیت دهید. به مواردی که اعضای تیم دوست دارند بر روی آنها تمرکز کنند؛ توجه کنید و همچنین جنبه‌هایی که در حال جنگیدن با آن‌ها هستند را بشناسید. با مطرح کردن چندین سوال می‌توانید متوجه احساسات کارکنان تیم شوید.

۲- پذیرای دیدگاه سایر اعضا باشید.

فقط ۱۷ درصد از مردم در یک تیم، احساسی مشابه یکدیگر دارند. سعی کنید خودتان را به جای افراد مختلف تصور کنید و از دید آنها به مسائل و موقعیت‌ها بنگرید. این کار دید بهتر و مناسبی به شما می‌دهد. با این دید می‌توانید مسائل و مشکلات را راحت‌تر درک و حل کنید.

۳- صبور باشید.

در کسب و کار عجله جایگاهی ندارد؛ به خصوص اگر می‌خواهید کسب و کار شما به همراه یک تیم به موفقیت برسد. کار تیمی نیازمند صبر و استقامت همه‌ی اعضا علی الخصوص رهبر کسب و کار است. کسب و کار با گذر زمان به نتیجه می‌رسد و ثمربخش می‌شود.

کامنت

۴- اولویت دهی به سلامتی کارکنان

کارکنان یک شرکت، بزرگترین سرمایه‌ی آن شرکت محسوب می‌شوند؛ لذا اهمیت دادن به سلامتی افراد تیم بسیار مهم است. با اجرای طرح‌های بهداشتی ساده و سرگرم کننده می‌توانید از سلامت روانی و جسمی اعضای تیم خود اطمینان حاصل کنید.

همدلـی در محـیط کـار cheyab.ir

۵- از گمانه زنی پرهیز کنید!

پیش از آنکه در مورد چیزی قضاوت کنید و یا گمانه زنی کنید، بپرسید و هنگام عصبانیت و یا استرس عمل نکنید. یک گام به عقب برگردید و مسائل و اقدامات را دوباره بررسی کنید تا دید بهتری به دست آورید. سپس در آرامش و تمرکز حواس به دنبال راه حل باشید و تصمیم گیرید کنید.

۶- حمایت خود را نشان دهید.

به تیم خود نشان دهید که شما به آنها توجه می‌کنید و برای آنها اهمیت قائل هستید. به عنوان مثال در مورد خبرهای خوب با اعضای تیمتان صحبت کنید و یا به دلیل مناسبتی خاص، جشن بگیرید. به هر روشی که می‌توانید توجهتان را نشان دهید و ثابت کنید که حامی اعضای تیم هستید.

۷- منعطف باشید!

بر ارزش اصلی کسب و کار خود تمرکز کنید. تا جایی که انتظارات کسب و کار برآورده شود، منطعف باشید. گاهی به کارکنان خود اجازه دهید به خاطر آب و هوا متفاوت عمل کنند و هر زمان که مایل هستند ناهار بخورند. به آن‌ها سخت نگیرید و اگر نیاز دارند روزهایی را به استراحتشان اختصاص دهید.

۸- پیروی کنید.

هنگامی که قول می‌دهید حتما به آن عمل کنید و سعی کنید همیشه صداقت خود را در مکالماتتان حفظ کنید. حتما چک کنید و مطمئن شوید که روش رهبری و مدیریت مناسبی برای تیم خود در پیش گرفته‌اید و تلاش کنید انتقاد پذیر باشید.

۹- قدردان تیم خود باشید.

با خرید هدیه، ناهار ، قهوه و یا شیرینی برای اعضای تیم خود، از آنها تشکر کنید. گاهی بدون مقدمه از اعضای تیم خود برای تلاششان تشکر کنید و به آنها احساس با ارزش و با اهمیت بودن هدیه دهید.

۱۰- به خاطر داشته باشید همگی انسانیم!

به سادگی هرچه تمام تر با تیم خود رفتار کنید و سعی کنید وفاداری و اعتماد آن‌ها را افزایش دهید. سیاست های آزادی اعمال کنید و اجازه دهید تیمتان با پویایی بیشتر، موفق شود. به اعضای تیم اجازه‌ی صحبت کردن بدهید.

در ادامه این ۱۰ روش به صورت خلاصه و تیتروار در یک اینفوگرافیک آماده است:

اینفورگرافیک همـدلی در محـیط کـار cheyab.ir

چندکلام با چ یاب:

امیدوارم که این مطلب بتواند در جهت موفقیت شما و تیمتان کارساز باشد. سعی کردیم در این پست راه و روش‌های کارآمدی برای ایجاد همدلی چه در اعضای تیم و چه در مدیران کسب و کارها به شما معرفی کنیم. اگر هر تجربه و سوالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان هستیم.

راستی!

جهت مطلع شدن از آخرین پست‌ها و آموزش‌های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
میدونید که نظر شما برامون مهمه! برامون بنویسید ...x
()
x