استراتژی بازاریابی مخصوص کسب و کار شما!

استراتژی بازاریابی کسب و کار کوچک cheyab.ir

انتخاب استراتژی بازاریابی یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل در راه اندازی کسب و کار است. بازاریابی کسب و کار اعم از کوچک و بزرگ یکی از کارهای سخت برای صاحبان کسب وکارها محسوب می‌شود که البته ممکن است فقط در مراحل آغازین شروع به کار سخت باشد!

تکنیک‌های بازاریابی روز به روز در حال پیشرفت و نو شدن هستند و برای باقی ماندن در رقابت بازار، باید علم و روش‌ بازاریابی خود را به روز نگه دارید. بازاریابی کسب و کار نیازمند تفکر و در نظر گرفتن عواملی همچون بازار، مشتریان، رقبا و … است.

ممکن است برخی تاکتیک‌های بازاریابی در سرتاسر جهان کاربردی باشند، اما برای کسب و کار شما چندان مفید واقع نشوند. بهترین کار این است که در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود، استراتژی بازاریابی کسب و کار را نیز انتخاب نمایید و همزمان با رشد کسب و کار، استراتژی خود را نیز رشد دهید.

اما انتخاب استراتژی بازاریابی کسب و کار به چه صورت است؟ و برای انتخاب تاکتیک بازاریابی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ در ادامه با بررسی چندین مورد، به شما در انتخاب استراتژی بازاریابی کسب و کار خود کمک خواهیم کرد؛ همراه ما باشید…

در ادامه می‌خوانید؛

دوره های اموزشی برنامه نویسی
  • انواع تکنیک‌های بازاریابی کسب و کار کدامند؟
  • چگونه یک استراتژی بازاریابی مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟
  • بازاریابی دیجیتال یا آنلاین چیست و به چه صورت عمل می‌کند؟
  • آیا کسب و کار شما به وب سایت نیاز دارد؟
  • بازاریابی کسب و کار، شبکه‌های اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد؟

استراتژی بازاریابی کسب و کار cheyab.ir

قدم نخست؛ طراحی استراتژی بازاریابی

در ادامه با تاکتیک‌های متنوعی برای بازاریابی کسب و کار مواجه می‌شوید و با تفکر و دقت در هرکدام از روش‌ها متوجه می‌شوید که روش و تکنیک مناسب برای کسب و کار شما کدام است و موثرترین استراتژی برای شما چیست.

اما طراحی و برنامه ریزی استراتژی بازاریابی کسب و کار، نیازمند اطلاعات خوب و جامعی ست؛ که در این اطلاعات بازار هدف باید به خوبی بررسی شده باشد و مخاطبان هدف مشخص شده باشند.

اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید.

پیش از هرچیزی شما باید مشخص کنید که از این بازاریابی چه انتظارات و چه اهدافی دارید. همچنین باید در نظر بگیرید که بازاریابی چطور به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند. باید به گونه‌ای اهداف خود را انتخاب کنید که بتوانید از رقیبان متمایز باشید و به اصطلاح حرفی برای گفتن داشته باشید!

مسئله‌ای که اهداف را بهبود می‌بخشد این است که شما از اعداد در آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال میزان درآمد، تعداد مشتریان، تعداد بازدیدکنندگان و … را می‌توانید به عنوان هدف در نظر بگیرید. اهداف هوشمندانه باعث می‌شوند که استراتژی بازاریابی محدودتر شود و درنتیجه راه‌اندازی و پیگیری آن نیز به مراتب آسان‌تر خواهد بود. در نهایت برای سنجش موفقیت می‌توان اعداد را با یکدیگر مقایسه کرد و به نتایج بهتری دست یافت.

اعدادی که ممکن است در کسب و کار شما کاربرد داشته باشند؛ به عنوان مثال ترافیک وب سایت، تعداد مشترکین در شبکه‌های اجتماعی، میزان فروش آنلاین

اهداف از نظر کیفی بسیار حائز اهمیت هستند؛ اما به خاطر داشته باشید که موارد قابل اندازه‌گیری چندان اهمیتی ندارند. یک بازاریابی موثر و مفید، باعث محبوبیت و معروف شدن برند شما می‌شود و مشتریان وفاداری برای شما به ارمغان می‌آورد. همین مشتریان وفادار هستند که منجر به دوام یک کمپانی و بیزینس می‌شوند.

بازاریابی کسب و کار cheyab.ir

بازار خود را بشناسید!

پس از اینکه اهداف بازاریابی کسب و کار خود را مشخص نمودید، لازم است مخاطبانی که هدف بازاریابی شما هستند نیز مشخص شوند. بهترین راه برای انجام این تحقیقات، این است که با مشتریان فعلی خود تماس برقرار کنید و از آنها بخواهید فرم نظرسنجی آنلاین شما را پر کنند و یا حضوری مراجعه کنند تا با دلایل آن‌ها برای استفاده از محصولات خود آشنا شوید و اصولا ببینید نظر مشتریان راجع به برند شما چیست و چرا شما را انتخاب کرده‌اند.

اطلاعاتی همچون سن، جنسیت ، حرفه، مکان جغرافیایی و … را جمع آوری کنید، تا بتوانید به درستی جامعه‌ی هدف و مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهید. حتما از آنان در مورد اینکه چطور با برندها آشنا می‌شوند سوال کنید. به عنوان مثال بیشتر به شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهند یا ایمیل و سایر موارد.

این مرحله در طراحی نقشه‌ی مسیر بازاریابی بسیار اهمیت دارد و حتما باید به درستی بازار و جامعه‌ی هدف و همچنین نیازها بررسی شوند و استراتژی بازاریابی کسب و کار باتوجه به این مسائل تعیین شود.

بازاریابی آنلاین برای کسب وکار های کوچک

حضور در دنیای دیجیتال و آنلاین برای جذب مشتری روشی کم هزینه محسوب می‌شود. زمانی را در نظر بگیرید که خودتان قصد خرید آنلاین دارید. حتما پیش از خرید در گوگل جستجو می‌کنید تا با برند مورد نظر آشنا شوید. اما اگر پیش از این، این برند را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده باشید و یا جزو نتایج برتر گوگل باشد، چقدر مصمم تر خواهید شد؟

در مورد بازاریابی آنلاین، اطلاعات فراوانی وجود دارد که نشان از اهمیت این نوع بازاریابی است. این حوزه به سرعت در حال پیشرفت است؛ زیرا فضای دیجیتال و آنلاین با سرعتی باورنکردنی درحال فراگیری جهان است.

مواد لازم جهت بازاریابی محتوا را فراهم کنید و سپس آنها را بهینه کنید!

بازاریابی محتوا، یک نوع بازاریابی بسیار قوی و کم هزینه است که باعث افزایش ترافیک سایت شما و همچنین شناخته شدن برندتان می‌شود. بازاریابی محتوا قادر به تبدیل کردن مخاطب به مشتری است. به طور کلی بازاریابی محتوا به هرنوع به اشتراک گذاری عناصر دیجیتالی گفته می‌شود. به عنوان مثال پادکست، ویدیو، محتوای متنی، کتاب الکترونیکی و … نوعی از محتوا محسوب می‌شوند و فعالیت کردن در مورد هرکدام از این عناصر، بازاریابی محتوا به حساب می‌آید.

محتواها باید برای موتورهای جستجو بهینه شوند، به گونه‌ای که هرچه در رتبه‌های بالاتر در نتایج ظاهر شوند، موفقیت شما بیشتر خواهد بود. اما بستر اصلی و اصطلاحا قلب تپنده‌ی این نوع بازاریابی یعنی بازاریابی محتوایی، بلاگ و یا وب سایت کسب و کار شماست!

در ادامه طی یک اینفوگرافیک به بررسی مراحل رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیجیتال پرداخته‌ایم؛ که مشاهده‌ی آن خالی از لطف نیست.

بازاریابی دیجیتال cheyab.ir

چرا کسب و کار شما نیازمند یک وب سایت یا بلاگ است؟

اینکه کسب و کار شما به صورت دیجیتالی است یا خیر تفاوتی ایجاد نمی‌کند و هر کسب و کاری به یک وب سایت نیاز دارد. مهم‌ترین کاری که یک سایت انجام می‌دهد این است که مانند یک هسته‌ی مرکزی عمل می‌کند و کسب و کار شما را به دیگران معرفی می‌کند. وب سایت قادر به تبدیل کردن مخاطبان به مشتریان بالقوه است.

آمارها حاکی از آن است که حدود ۹۳ درصد از ترافیک ورودی وب سایت ها از موتورهای جستجو است. کسانی که از این طریق وارد وب سایت شما می‌شوند دقیقا مخاطبان هدف کسب و کار شما هستند و آماده‌ی خرید محصول یا خدمات شما هستند پس چه راهی بهتر از بازاریابی محتوایی برای جذب این مخاطبان؟ همچنین حتما وب سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که در موبایل به خوبی مشاهده شود.

می‌توانید در وب سایت خود بخشی را به بلاگ اختصاص دهید، پست‌هایی که در این بخش منتشر می‌کنید می‌توانند راهی فوق العاده برای جذب مشتری باشند. در این پست‌ها می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید و از تغییرات کسب و کارتان و یا قیمت‌ها صحبت کنید یا در حوزه‌ی کاری خود دست به تولید محتوا بزنید. به یاد داشته باشید که بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو با رعایت موارد seo می‌تواند سرعت پیشرفت کسب و کار شما را افزایش دهد.

اما همیشه در هر راهی موانعی وجود دارد؛ در ادامه اینفوگرافیکی آورده شده است که موانع مهم در راه تولید محتوا در آن بیان شده است.

موانع تولید محتوا cheyab.ir

معرفی سئو و استراتژی‌های آن

در ابتدا باید بگوییم که سئو  seo مخفف عبارت ” search engine optimization” به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. همانطور که از اسم آن پیداست، رعایت موارد مربوط به آن باعث می‌شود در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل سایت شما رتبه‌ی بهتری به دست آورد. سئو مجموعه‌ای از استراتژی‌هاست که رتبه‌ی سایت را بهبود می‌بخشد.

درحالی که می‌توانید برای سئو هزینه کنید، مواردی هستند که به صورت رایگان سئوی سایت شما را بهتر می‌کنند:

  • سعی کنید همیشه بهترین محتوا را بنویسید.
  • از یک سازنده‌ی وب سایت که سئو را در اولویت قرار می‌دهد، استفاده کنید.
  • از ابزارهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب بهره بگیرید.
  • ببینید مخاطبان به دنبال چه کلماتی در حوزه‌ی فعالیت شما هستند و چه عباراتی را جستجو می‌کنند.
  • نظر مخاطبان خود را جویا شوید.
  • سعی کنید از دیگر سایت‌هایی که در حوزه‌ی کاری شما فعال هستند، لینک بگیرید و یا آنجا تبلیغ کنید.

سئو دنیای بزرگ و پیچیده‌ای در خود جای داده است و اگر بودجه‌ی شما این امکان را فراهم می‌کند، حتما یک متخصص سئو استخدام کنید. همچنین این مسئله را در نظر داشته باشید که تاثیرات سئو در طی زمان مشخص می‌شوند و هیچ گاه فورا نتیجه نمی‌دهد.

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌توانید وضعیت سایت خود و رفتار مخاطبین را بررسی کنید و تحت نظر داشته باشد؛ حتما از این ابزار رایگان گوگل بهره‌مند شوید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی cheyab.ir

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی!

دقیقا مشابه وب سایت، بهره‌مندی از حساب کاربری در چند شبکه‌ی اجتماعی برای یک کسب و کار بسیار ضروری است. بله لزومی ندارد که در تمام شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید بلکه شبکه‌های مهم‌تر همچون توییتر، اینستاگرام، لینکدین و … را می‌توانید انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که به صورت منظم این حساب‌ها را آپدیت و به روز کنید.

برای انتخاب این شبکه‌های اجتماعی باید از مخاطبان خود آگاهی داشته باشید و بدانید که بیشتر در کدام شبکه‌ها فعالیت می‌کنند و شما نیز در آن شبکه‌ها به فعالیت بپردازید.

شبکه‌های اجتماعی یک نوع پل ارتباطی بین مشتری و کسب و کار محسوب می‌شود. می‌توانید در این شبکه‌ها در مورد محصولات جدید خود مطالبی منتشر کنید و یا تصاویر و ویدیوهای کسب و کارتان را به اشتراک بگذارید.

برای آسان‌تر شدن مدیریت چندین شبکه‌ی اجتماعی می‌توانید از ابزارهایی همچون Hootsuit بهره بگیرید.

امروزه که آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار افزایش یافته است و همچنان این شبکه‌ها در حال پیشرفت هستند، حضور موثر در این فضاها می‌تواند روش بسیار درست و کارآمدی برای بازاریابی کسب و کارها علی الخصوص کسب و کارهای آنلاین باشد؛ پس از این شبکه‌ها غافل نشوید.

ایمیل مارکتینگ cheyab.ir

ایمیل مارکتینگ!

حتی با همه گیر شدن شبکه‌های اجتماعی همچنان بازاریابی ایمیلی یکی از موفق‌ترین روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود. چنان که ۶۴ درصد از کسب و کارها اظهار داشته‌اند که ایمیل مارکتینگ موثرترین تکنیک بازاریابی آن‌ها بوده است.

این روش بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است. اما با ارسال بدون برنامه و پراکنده، نتیجه ای حاصل نمی‌شود؛ رعایت نکات زیر می‌تواند کمک خوبی باشد:

  • به چه تعداد و در چه زمان‌هایی مایل به ارسال ایمیل هستید؟ هفتگی، روزانه و …
  • چه محتوایی در ایمیل‌های خود قرار می‌دهید؟ اخبار، اخبار مربوط به محصولات و …
  • چه خدمات دهنده‌ی ایمیلی را انتخاب می‌کنید؟
  • لیست یا اصطلاحا بانک ایمیل خود را جمع آوری کنید.

سعی کنید هنگام تهیه‌ی ایمیل، حتما روش‌های بازاریابی را پیاده سازی کنید و احساسات مخاطب را درگیر کنید. باید عنوان ایمیل به قدری قوی و مناسب باشد که دریافت کننده را وادار به خواندن ایمیل کنید. حتما از لینک سایت خود در ایمیل استفاده کنید و مخاطب را دعوت کنید.

بهره‌گیری از تبلیغات

شما می‌توانید با انجام درست روش‌های گفته شده، بدون هیچ گونه هزینه‌ای کسب و کار خود را به موفقیت برسانید؛ اما اگر مایل هستید که بازاریابی خود را سریعتر گسترش دهید می‌توانید از تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

تبلیغات آنلاین می‌توانند به انواع مختلفی صورت گیرند. مثلا کسب و کار شما می‌تواند اسپانسر یک پادکست یا ویدیو شود. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و یا حتی گوگل تبلیغ کنید. می‌توانید تبلیغاتی متناسب با بودجه‌ی بیزینس خود انتخاب کنید.

سایر استراتژی‌های بازاریابی

احتمالا بخش عمده‌ای از بازایابی کسب و کار شما به صورت آنلاین صورت گیرد؛ اما بازاریابی آنالوگ همچنان وجود دارد. هر دو بازاریابی دیجیتال و فیزیکی می‌توانند بر روی کسب و کار شما تاثیراتی ایجاد کنند، اما باید در نظر بگیرید که آیا کسب و کار شما محلی است یا خیر. همچنین باید بررسی کنید که بازاریابی فیزیکی در منطقه جغرافیایی شما مفیدتر است یا به صورت دیجیتال.

بازاریابی تجربی

این تاکتیک بازاریابی کسب و کارهای کوچک، به دانش، برنامه ریزی و منابع زیادی نیاز دارد اما اگر اجرا شود به یکی از موثرترین و مفیدترین استراتژی‌های جذب و نگهداری مشتری مبدل می‌شود.

هدف این استراتژی صرفا به فروش رساندن محصول و خدمات نیست؛ بلکه این تاکتیک در تلاش است مشتریان شما را به مشتریانی وفادار تبدیل کند و برند شما را به دیگران معرفی کند. اگر مشتریان شما از محصولات راضی باشند، آن را به دوستان، خانواده و آشنایان خود معرفی می‌کنند و بدین صورت شما مشتریان وفاداری به دست می‌آورید.

می‌توانید این نوع تبلیغات خود را در فضاهایی همچون ورکشاپ‌ها، کنسرت‌ها، فروشگاه‌ها و … به اطلاع دیگران برسانید. این موارد تماما بستگی به بودجه‌ی کسب و کار شما دارد.

از قدرت شبکه سازی غافل نشوید!

به شبکه‌ی کسب و کارهای محلی بپیوندید و با کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای مناطق دیگر گفتگو و معاشرت کنید. سعی کنید شبکه‌ی دوستان و آشنایان خود را گسترش دهید و در رویدادهای مهم شرکت کنید و کسب و کار خود را به همگان معرفی کنید.

سعی کنید از تمام ظرفیت‌های موجود در منطقه‌ی خود بهره ببرید اما بیش از حد بر روی کسب و کار خود پافشاری نکنید. صرفا سعی کنید شخصیتی قابل اعتماد به نظر برسید در این صورت دیگران به سمت شما و کسب و کارتان جذب می‌شوند.

تخفیف!

بله چه راهی بهتر از تخفیف؟ می‌توانید برای مدت زمان محدودی محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانید. می‌توانید برای مشتریان وفادار خود تخفیفات ویژه‌ای درنظر بگیرید و همچنین از سایر تاکتیک‌های تشویقی بهره بگیرید.

چندکلام با چ یاب:

همواره به یاد داشته باشید بهترین تاکتیک و استراتژی برای کسب و کار شما آن است که بتواند برند شما را به دیگران معرفی کند و به شما کمک کند که رابطه‌ای عاطفی و درست با مشتریان برقرار کنید. موفق‌ترین کسب و کارها آنهایی هستند که مشتریان وفادار خود را دارند!

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید بهترین استراتژی بازاریابی کسب و کار را انتخاب کنید و با استفاده از آن گام‌های محکم‌تر و بزرگترین در مسیر موفقیت و پیشرفت کسب و کارتان بردارید. منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

راستی!

جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش‌های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی