راهاندازی یک کسب و کار مسئلهای بسیار پیچیده و مهم است؛ اما هرگز به تنهایی کافی نیست! اینکه چطور یک کسب و کار را اداره کنید و گسترش دهید مسئلهای بسیار با اهمیت است. البته اگر مایل هستید که کسب و کارتان موفق باشد و به رفاه مالی برسید! اگر نتوانید کسب و کار خود را به موقع و به درستی گسترش دهید، بازار را به رقیبان خود واگذار میکنید و جایگاه خود را از دست خواهید داد. اگر نگران آیندهی کسب و کار خود و گسترش آن هستید؛ با ما همراه باشید. در ادامه طی ۱۰ مرحله نحوهی گسترش یک کسب و کار را توضیح خواهیم داد.
در این مطلب خواهید دید؛
- چرا یک کسب و کار نیاز به گسترش دارد؟
- چه زمانی برای گسترش کسب و کار مناسب است؟
- آیا توانایی گسترش کسب و کار خود را دارید؟
- ۱۰ نکته برای گسترش یک کسب و کار
اما آیا گسترش یک کسب و کار به همین راحتی قابل انجام است؟ قطعا خیر؛ بلکه گاهی ممکن است این کار احساس ترسی در شما ایجاد کند. گسترش یک کسب و کار بدین معناست که از این به بعد کارها بیشتر میشوند و هزینهها هم به مراتب بالاتر میروند و ممکن است به یک وام نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است کسب و کار به کارمندان جدیدی نیاز پیدا کند. هدف از این مطلب این است که شما به بهترین و به صرفهترین شیوهی ممکن کسب و کار خود را گسترش دهید. اما پیش از اینکه بگوییم چگونه باید کسب و کار را گسترش داد؛ لازم است به شما بگوییم که چه زمانی و چرا باید کسب و کارتان را گسترش دهید.
چه زمانی یک کسب و کار نیاز به گـسترش دارد؟
گسترش یک کسب و کار در زمان نامناسب، میتواند به مراتب خطرناکتر از عدم گسترش آن باشد. برای اینکه بدانید آیا زمان گسترش فرارسیده یا خیر؛ کافیست که چند مورد از موارد زیر برای کسب و کار شما صدق کند. که اگر اینطور شد زمان آن فرارسیده است!
کسـب و کـار شما مشتریان وفادار خود را دارد!
مشتریان تکراری برای یک تجارت، علامت خوبی محسوب میشوند. یعنی این افراد از محصولات و خدمات شما راضی بودهاند و محصولات شما توانسته است رضایت این مشتریان را کسب کند.
مشتریان به دنبال شعبههای جدید کـسب و کـار شما هستند!
اگر مردم از مناطق دورتری برای خرید به شما مراجعه میکنند و یا محصولات خود را به مناطق دیگری ارسال میکنید، پس زمان آن رسیده است که کسب و کار خود را در مناطق دیگر نیز گسترش دهید.
کسـب و کـار شما بیش از ۳ سال است که سودبخش است!
صرفا سودآوری یک کسب و کار در مدت زمان کوتاه اخیر برای گسترش آن کافی نیست! بلکه لازم است یک کسب و کار مدتی بیش از ۳ سال سودآور محسوب شود. این مسئله بدین معناست که کسب و کار شما مشتریان خود را در هر منطقهای خواهد داشت.
بهرهمندی از یک تیم قوی کارکنان!
برای گسترش یک کسب و کار لازم است که کارکنان و کارمندان کسب و کار شما، برای اضافه کاری آماده باشند. این کارمندان باید یک خط تولید جدید و یک دفتر حسابداری جدید را برپا و مدیریت کنند. اگر چنین کارمندانی دارید، شانس موفقیت شما بسیار بالاست!
صنعت شما در حال پیشرفت است.
شما ممکن است در صنعت خود بهترین باشید، اما اگر صنعت شما رو به پیشرفت نباشد، جایی در بازار نخواهید داشت. بنابراین باید درنظر بگیرید که آیا صنعتی که در آن فعال هستید، در حال پیشرفت است یا خیر و آیا تقاضایی برای آن وجود دارد.
حالت پایدار به همراه جریان نقدینگی مثبت!
شما ممکن است که محصولات و خدمات بسیاری را به فروش برسانید اما به موقع دستمزد و درآمد خود را به دست نیاورید و این گونه با مشکلات مالی مواجه شوید. بنابراین لازم است از لحاظ تراکنشهای مالی کسب و کار خود را به درستی بررسی نمایید و بسنجید که آیا کسب و کار شما از پس هزینههای گسترش برمیآید و یا خیر.
کـار شما بیشتر از توان شماست!
آیا برای تماس با مشتریان فرصت کافی ندارید و کارمندان شما شبانه روز در حال فعالیت هستند؟ اگر اینگونه است باید بگوییم که مشکل شما عدم مدیریت زمان نیست بلکه کسب و کارتان نیاز به گسترش دارد!
نیازمندی جامعه به خدمات مربوط به محصولات شما
اگر مدتی است که خدمات ضروری و اولیه را ارائه میدهید، زمان آن رسیده که محصولات وابسته به آن را نیز به فروش برسانید. به عنوان مثال اگر یک سالن زیبایی دارید، میتوانید خدماتی مانند ماساژ و برنزه کردن را نیز اضافه کنید.
فضای بسیار کوچک!
گاهی اوقات گسترش کسب و کار صرفا به معنای نقل مکان به مکانی بزرگتر است! اگر کارمندان شما در فضایی تنگ و نامناسب کار میکنند و یا انبارها تماما پر هستند و حتی اتاقی برای جلسات باقی نمانده است، زمان آن رسیده که به مکانی بزرگتر نقل مکان کنید.
چگونه کسب و کار خود را گستـرش دهیم؟
اکنون شما متوجه شدید که چه زمانی باید کسب و کار خود را گسترش دهید و آیا توانایی انجام این کار را دارید. از این پس به بررسی ۱۰ نکتهی اساسی برای گسترش یک کسب و کار خواهیم پرداخت. به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری متفاوت و یکتاست؛ درنتیجه ممکن است برخی از استراتژیهای زیر در کسب و کار شما مورد استفاده قرار نگیرد.
۱- افزودن پیشنهادات جدید
یکی از بدیهیترین راههای گسترش یک کسب و کار افزودن سرویسها و خدماتی به آن است. برای اینکه محصولات جدیدی به کسب و کار خود بیافزایید لازم است که نیازهای بازار و جامعه را به خوبی درک کرده باشید. به عنوان صاحب یک کسب و کار انتظار میرود که شما از بازار و تقاضاهای مردم اطلاع کافی داشته باشید. با مشتریان خود در مورد محصولات صحبت کنید و ببینید که برای چه محصولاتی حاضر به پرداخت هزینه هستند و همچنین در مورد بازار تحقیقاتی انجام دهید.
به خاطر داشته باشید که از کسب و کار و محصولات خود دور نشوید! به عنوان مثال اگر شما پوشاک عرضه میکنید میتوانید کفش را نیز به محصولات خود اضافه کنید. اگر به جای کفش، خوراکی را به محصولات خود اضافه کنید مقداری عجیب به نظر میرسد و ممکن است مورد استقبال قرار نگیرد. پس مطمئن شوید محصولاتی که اضافه میکنید حتما متقاضی داشته باشند و همینطور تکمیل کنندهی سایر محصولات کسب و کار شما باشند.
۲- بهینه سازی بازار کنونی!
پیشرفت یک کسب و کار همیشه به معنای جذب مشتریان جدید نیست؛ بلکه فروش بیشتر به مشتریان کنونی نیز یک نوع پیشرفت محسوب میشود. برای پیاده سازی این استراتژی لازم است بدانید مشتریان شما به چه بخشهایی بیشتر علاقمند هستند و از کدام بخشها بیشتر خرید میکنند. لازم است که تحلیلی بر روی بخشهای کسب و کار خود و همچنین مشتریان داشته باشید. میتوانید مشتریان را برحسب سن، جنسیت و سایر موارد دسته بندی کنید. به بخشهایی که بیشتر مورد استقبال و علاقهی مشتریان قرار گرفتهاند بیشتر بها دهید و روی بازار این بخشها بیشتر تمرکز کنید. و کسب و کار خود را در این بخشها گسترس دهید.
به دست آوردن بازار نیچ
۳- به دست آوردن بازار نیچ
در ابتدا باید بگویم بازار نیچ (Niche market) به چه معناست. بازار نیچ بدین معناست که محصولات وابسته به نیازهای مشتریان در یک بخش خاص ارائه میشوند و این روش مناسب کسب و کارهای کوچک است که با هزینهی کمتر بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و در رقابت با شرکتهای بزرگ به حیات خود ادامه دهند.
ممکن است از نظر شما این مطلب دارای تناقض باشد؛ اما میتوانید با محدود کردن بازار خود به گروه خاصی از مشتریان باعث گسترش کسب و کارتان شوید. در بازار نیچ محصولات بسیار خاص تولید و به فروش میرسند، بنابراین رقابت کمتری وجود دارد و به عبارتی منابع کمتری نیز در دسترس هستند. شما میتوانید با موفقیت در این بازار برندسازی کنید و مشتریان وفادار خود را به دست آورید.
۴- نقل مکان به بازاری جدید
وقتی به یک بازار جدید نقل مکان کنید، مشتریان جدیدی به سوی شما خواهند آمد و متقاضی محصولات و خدمات فعلی شما خواهند بود. ممکن است بازار جدید برای شما مشتریان جدیدی از مناطق دیگر به ارمغان بیاورد و حتی میتوانید بخشی در بازار کنونی خود برای مشتریان جدید ایجاد کنید. بدین صورت شما در جهت بازاریابی برای به دست آوردن مشتریان جدید، تلاش میکنید.
۵- جذب مشتری از طریق معرفی
بله یکی از مؤثرترین روشهای به دست آوردن مشتری جدید، معرفی است. بدین صورت که اگر مشتریان از محصولات و یا خدمات شما راضی باشند به احتمال بسیار زیاد، آن را به دوستان و خانوادهی خود معرفی میکنند. بهتر است به دنبال راهی باشید که مشتریان خود را مجاب کنید که کسب و کارتان را به آشنایان خود معرفی کنند و با این روش بازاریابی خود را بهبود ببخشید.
۶- راهاندازی یک سایت برای تجارت الکترونیک
بهترین روش برای در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات شما این است که از تجارت الکترونیک استفاده کنید. میتوانید از یک پلتفرم خرید اینترنتی استفاده کنید و سپس سئوی وب سایت خود را بهبود ببخشید و بر روی تبلیغات آن متمرکز شوید. همچنین میتوانید محصولات خود را در بازارهای اینترنتی معروف و محبوب به فروش برسانید. این روش برای دیده شدن محصولات شما بسیار عالیست و به راحتی محصولات شما به دیگران معرفی میشوند.
۷- شراکت با دیگر کسـب و کـارها
پیدا کردن یک کمپانی و یا شرکت معتبر که بتوان با آن همکاری کرد، بسیار کار سخت و مشکلی است؛ اما اگر بتوانید شرکت مناسبی را بیابید که محصولات آنها مکمل محصولات شما باشد و با شراکت بازار یک بخش را به دست بگیرید، بسیار موفق خواهید بود.
۸- به دست آوردن یک کسـب و کـار جدید
با خریدن یک کسب و کار دیگر، کسب و کار شما عملا دوبرابر خواهد شد. اما اینکه چه کسب و کاری را خریداری میکنید بسیار حائز اهمیت است. شما باید کسب و کاری را خریداری کنید که مکمل کسب و کار شما باشد و مشتریان جدیدی به شما بیافزاید؛ همچنین این کسب و کار باید از لحاظ مالی در شرایطی مناسب باشد. بهتر است پیش از خرید یک کسب و کار دیگر از خود بپرسید که آیا این کسب و کار شما را به مشتریان جدیدی متصل میکند؟ و آیا به شما اجازهی ایجاد تنوع در محصولاتتان را میدهد؟
۹- فرانچایز یا فرانشیز!
یک راه بسیار عالی برای گسترش کسب و کار فرانشیز گرفتن است. فرانشیز گرفتن بدین معناست که یک کسب و کار بزرگ و معروف به یک کسب و کار کوچک اجازه و حق فروش محصولات خود را، در ازای دریافت مبلغ مشخصی میدهد. این معامله، دو سر سود است و هر دو تجارت از این معامله سود میبرند. میتوانید به دیگران حق فرانشیز را بدهید و نمایندگانی برای محصولات خود داشته باشید اینگونه پیشرفت شما بسیار بیشتر خواهد بود. یعنی شما به دیگران اجازهی فروختن محصولات خود را میدهید، محصولات با برند شما به فروش میرسند و این بابت نیز به سود میرسید. این فرآیند بسیار پیچیده و هزینهبر است اما سرعت رشد و پیشرفت کسب و کار شما را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
۱۰- تحقیق درباهی رقبا
اگر مطمئن نیستید که چه زمانی و به چه روشی میخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید، بهتر است دبارهی رقبای خود تحقیق کنید. ببینید آنها اخیرا چه کارهایی انجام دادهاند به عنوان مثال محصول جدیدی اضافه کردهاند یا نقل مکان داشتهاند؟ برای استراتژی بازاریابی چه کارهایی انجام دادهاند؟ مطالعه و تحقیق پیرامون رقبا میتواند دید جدیدی برای گسترش کسب و کار در شما ایجاد کند.
اینفوگرافیک رشد کسب و کار
و اما به پاس همراهی شما عزیزان، در ادامه تصویر اینفوگرافیکی قرار دادهایم؛ که به صورت خلاصه مراحل برنامه ریزی برای رشد و گسترش کسب و کار را نشان میدهد و در عین اختصار و سادگی میتواند بسیار کاربردی باشد. در این اینفوگرافیک، مهمترین کارهایی که هنگام گسترش کسب و کار باید انجام داد، به صورت تیتروار ذکر شده است و میتوان گفت خلاصهای کلی از تمام مطالبیست که تا اینجای مطلب مطالعه کردهاید.
چندکلام با چیاب:
امیدوارم که از مطالعهی این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. مطالب گفته شده صرفا توصیهای برای تمام کسب و کارها بود و ممکن است کسب و کار شما به موارد دیگری نیازمند باشد ولی اطمینان میدهیم که حداقل چند مورد از موارد گفته شده برای کسب و کار شما کارساز خواهند بود. اگر احساس میکنید زمان گسترش کسب و کارتان فرا رسیده است، همین الان دست به کار شوید و بازار را از چنگ رقبای خود بیرون کشیده و جایگاه خود را در بازار تثبیت کنید. اگر تجربهای در زمینهی کسب و کار و یا گسترش کسب و کار دارید، با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و انتقادات سازندهی شما همراهان هستیم.
راستی!
برای مطلع شدن از آخرین اخبار و پستهای ما میتوانید کانال تلگرام چ یاب را دنبال کنید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها