چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

چطوری کار پیدا کنم؟

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید یا تازه فارغ التحصیل شده‌اید و برای اولین بار است که میخواهید کاری پیدا کنید، یا از شغل فعلی خود راضی نیستید و بدنبال پیدا کردن کار جدیدی هستید، مهم نیست در کدام گروه قرار دارید، باید بدانید در این مقاله جوابی برای سوالاتتان پیدا میکنید.

اما قبل از اینکه وارد مقاله بشویم باید نکاتی را به شما یادآوری کنم. در قرن حاضر، افراد بیشتر زمان خود را صرف کار میکنند. تقریبا در روز ۲ الی ۴ ساعت در مسیر رفت و آمد به سرکار صرف میشود و ۸ ساعت مفید باید کار کنید. پس با این اوصاف اگر کاری را که انجام میدهید دوست نداشته باشید و با روحیاتتان سازگار نباشد، علنا زندگیتان را تباه کرده‌اید و با گذشت زمان نه تنها افسردگی میگیرید بلکه دائما خود را در زندان تصور میکنید و منتظر هستید با تمام شدن ساعت کاری، آزاد شوید.

عواقب انتخاب کار اشتباه تنها دامن شما را نمیگیرد، بلکه افرادی که با خود شما( که حالا فردی ناراحت هستید) و خروجی کار شما( که احتمالا کاری بی‌کیفیت است) در ارتباط هستند نیز متضرر میشوند. پس لطفا و خواهشا در انتخاب شغلتان خیلی دقت کنید.

در ادامه راه‌هایی برای پیداکردن مسیرشغلی مناسبتان را معرفی میکنیم، راه‌هایی عملی و کاربردی…

یک مرحله قبل از پیدا کردن کار

(اگر میدانید که  باید دنبال چه شغلی بگردید یا چه کاری را دوست دارید، از این بخش عبور کنید.)

دوره های اموزشی برنامه نویسی

قبل از پیدا کردن کار باید خودتان، استعدادتان و اهداف و آرزوهایتان را بشناسید. برای این کار میتوانید از تست‌های روانشناسی که در سایت ۱۶personalities.com است کمک بگیرید. جواب این تست تا حدودی به شما در خودشناسی کمک میکند اما نمیتوانید فقط به این نتیجه اکتفا کنید.

در ادامه چند کتاب درباره خودشناسی مطالعه کنید و در قدم بعدی درباره عناوین شغلی که برایتان جالب است تحقیق کنید. باید بدانید هر شغلی سختی خودش را دارد و هیچ کار آسانی در دنیا وجود ندارد. اما وقتی شما شغلتان را دوست دارید، سختی‌هایش را به جان میخرید. پس درباره مشکلات مشاغل کاندید تحقیق کنید  و بررسی کنید آیا این سختی‌ها را میپذیرید؟

در نهایت برای انتخاب عنوان شغلیتان باید چند مورد را در نظر بگیرید: علاقه، نیاز جامعه و آینده‌ای که آن شغل دارد. اگر شغلتان تا ۲ سال بعد منسوخ شود شما باید دوباره برای پیدا کردن کار، تلاش کنید و اینبار باید حرفه‌ی جدیدی را یادبگیرید. از طرفی اگر جامعه به شغل شما نیاز نداشته باشد یعنی درآمدی نیز در کار نیست.

با در نظر گرفتن تمام آیتم‌های گفته شده، یک عنوان شغلی برای خودتان انتخاب کنید.

پیدا کردن کار: آنچه بر شما گذشته

برای پیدا کردن کار ، شما باید خودتان را به صاحبین کسب‌وکارها معرفی کنید تا این عزیزان بررسی کنند چند مرده حلاج هستید! مرسومترین روش برای این هدف ارسال رزومه است.

برای ساخت رزومه به صورت تخصصی با فیلدی که در آن دنبال کار میگردید باید تحقیق کنید اما به طور کلی از سایت هایی مثل atbox.io برای ساخت رزومه میتوانید استفاده کنید. این سایت چند تمپلیت رایگان در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید اطلاعاتتان را وارد کنید و از رزومتان با فرمت pdf‌ خروجی بگیرید. (برای تمپلیت‌های بیشتر باید هزینه کنید).

شبکه‌ سازی را فراموش نکنید

شبکه سازی در کار

غالب مشاغل خوب نه از طریق رزومه بلکه از طریق شبکه منتقل میشود. منظور ما از این شبکه افراد، پارتی و پارتی بازی نیست! اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم. هر فردی با افراد دیگری در ارتباط است. گاهی با آن‌ها در سیمینار یا در یک مهمانی دوستانه آشنا شده است. یا شاید این افراد همکارهای قبلی یا همکلاسی‌هایش باشند. به هر ترتیب هر فرد با شبکه‌ای از افراد در ارتباط است که کیفیت این شبکه در بسیاری از موارد مثل پیدا کردن کار ، به شما کمک میکند.

اگر شبکه قوی دارید میتوانید برای پیدا کردن کار در موقعیت مناسب با آشناهایتان صحبت کنید. در واقع اگر در شبکه‌تان افراد شاغلی هستند که شرکت آن‌ها در حوزه تخصص شما فعالیت میکند، با این افراد صحبت کنید. در صورتی که شرکت آن‌ها به فردی با تخصص شما نیاز دارد، حتما به آن شرکت رزومه بفرستید. (قطعا در این شرایط میتوانید از مزیت توصیه‌ی آشناتان بهره ببرید)

در غیر این صورت به شما توصیه میکنم از حالا شروع کنید به ساختن شبکه‌ای قوی که از نان شب هم واجب‌تر است.(برای ساختن شبکه قوی میتوانید به مقاله‌ی راه و روش شبکه سازی مراجعه کنید)

اگر بخواهم به افرادی که شبکه ندارند کمکی بکنم باید بگویم: تا نگویید نمیدانند! پس به همه بگویید که به دنبال شغل میگردید. مثلا در توییتر رایج شده افرادی که دنبال کار میگردند به صورت خلاصه از توانایی هایشان میگویند و از هشتک کسب‌وکار و بازارکار استفاده می‌کنند. در نهایت هم از افراد میخواهند که پیامشان را ریتوییت( توییت مجدد) کنند تا شاید به دست یک کارآفرین برسد.

برای پیدا کردن کار، مستقیم به هدف بزنید

باید شروع کنید به پیدا کردن شرکت‌هایی که به تخصص شما نیاز دارند. بهترین و سریعترین راه گوگل کردن است. البته سایت‌های کاریابی مثل جابیجنجا، کاریمو، جاب ویژن و… نیز جای مناسبی هستند برای پیدا کردن کمپانی‌های مقصد.

توجه کنید اگر در سایت‌های کاریابی شرکتی را پیدا کردید که افراد با تخصص شما در آن شرکت فعال هستند اما برای موقعیت شغلی شما آگهی نزده بود (یعنی در آن زمان به فردی با تخصص شما نیاز نداشته) نباید نگران باشید.

این شرکت‌ها هم میتوانند مقصد شما باشند. چرا؟ چون شاید رزومه‌تان اینقدر خوب باشد که نتوانند از شما بگذرند. دلیل دیگر میتواند این باشد که شرکت در روزهای آتی قصد داشته به دنبال فردی با تخصص شما بگردد که شما پیشدستی کرده‌اید.

در گام اول یک فایل اکسل تهیه کنید شامل نام شرکت و آدرس ایمیل آن(یا هر راه ارتباطی دیگری که شرکت معرفی کرده). در گام بعدی رزومه‌تان را به تمام شرکت‌ها بفرستید.

باید بدانید شاید از نصف کمتر این شرکت ها برای شما قرار مصاحبه تعیین کنند. پس ناراحت نشوید. این روال طبیعی است. شرکت‌هایی که جواب شما را ندادند یا درخواست شما را رد کردند را از لیست حذف کرده و در مصاحبه‌هایی که بدست آورده‌اید شرکت کنید.

همچنین ممکن است در مرحله مصاحبه رد شوید. این مورد هیچ اشکالی ندارد اما شما باید علت رد شدنتان را از مسئول مربوطه بپرسید تا اشکالتان را برطرف کنید. در نهایت اگر چند شرکت شما را قبول کردند، باید معایب و مزایای تمام شرکت ها را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

اما همواره چند نکته را به یاد داشته باشید، چند نکته خیلی مهم:

  • وقتی شرکتی درخواست نیرو نکرده‌است اما شما از طریق ایمیل برای آن‌ها رزومه‌تان را فرستادید، میتواند اشتیاق شما برای کار در آن شرکت را اثبات کند.
  • در ایمیلتان بیان کنید که چرا این شرکت را برای همکاری انتخاب کرده‌اید
  • از اهداف آینده خود صحبت کنید و اینکه فکر میکنید فعالیت در شرکت آنها همراستا با اهدافتان است.
  • با اینکه رزومه شما ثابت است اما گاهی با توجه به شرکت مقصد باید تغییراتی در آن ایجاد کنید.( نوع نگراش واقعا مهم است)

 

یک رزومه خوب را باهم ببینیم:

ساخت رزومه

لینکدین را دست کم نگیرید

لینکدین و اهمیت در کار

شبکه‌ی اجتماعی برای شبکه سازی و صد البته معرفی خودتان و تخصص‌هایتان. هر چند در این شبکه هم امکان ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی وجود دارد اما این بخش لینکدین خیلی در ایران فراگیر نیست.

در این شبکه به افرادی که با آنها connection‌ برقرار میکنید دقت کنید. ترجیحا این افراد باید در حوزه تخصص شما فعالیت کنند یا به نحوی با کارتان در ارتباط باشند.

در نهایت از من به شما نصیحت نه بلکه وصیت. لینکدین را با کانال های خانوادگی تلگرام و استوری‌های اینستاگرام اشتباه نگیرید.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

جمع بندی

این مقاله تمام سعی‌ام بر این بود که روش‌هایی برای پیدا کردن کار به شما معرفی کنم. باید توجه کنید که برای پیدا کردن کار صرفا بر روی یکی از این روش‌ها تمرکز نکنید بلکه با پخش کردن تمرکزتان روی تمام روش‌ها، احتمال موفقیتتان افزایش پیدا میکند.

اگر سوال یا نظری درباره پیدا کردن کار، مصاحبه کاری یا هر موضوع مرتبط دیگر دارید، با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید. تا یادم نرفته، [wpdiscuz-feedback id=”apiufh3y5y” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]بنظر شما مقاله‌ی بعدی درباره‌ی چه موضوعی باشد؟[/wpdiscuz-feedback]

منبع : careersideakick.com

مهندس کامپیوتر👩‍💻 | علاقه‌مند به برنامه نویسی💻| دیجیتال مارکتینگ📱| بسکتبال🏀| تولید محتوا🖋