پیدا کردن جواب این پرسش که چه نوع کسب و کاری راه اندازی کنیم ، نیازمند توجه و اهمیت است. مهمترین مسئله، انتخاب حوزه و حیطهی کاری است. اگر نتوانید به خوبی به این سوال پاسخ دهید؛ چطور انتظار موفقیت میتوان داشت؟
دنیا روز به روز در حال تغییر و تحول است؛ کسب و کاری که اکنون قصد راه اندازی آن را دارید باید متناسب با نیاز روز دنیا و جامعه باشد. اگر جامعه به کسب و کار شما نیازی نداشته باشد، به زودی باید تغییر مسیر دهید! در ادامه به مباحثی میپردازیم که شما میتوانید با پاسخ به پرسشهای آتی، موضوع کسب و کار خود را انتخاب نمایید و دست به کار شوید؛ با ما همراه باشید…
من چه کسب و کاری باید راه اندازی کنم؟
با توجه به سخنان فعالان حوزهی کسب و کار در ادامه 6 سوال مطرح میشود که با توجه به آنها میتوانید به سوال “چه نوع کسب و کاری راه اندازی کنیم” پاسخ دهید… به موارد زیر توجه نمایید و از آنها بهره ببرید.
۱- تجربیات من چیستند؟
اشلی هیل بنیانگذار و مدیر عامل کالج Prep Ready، میگوید که کسب و کار خود را به دلیل رویای شخصی تامین مالی دانشگاهش، راه اندازی کرده است. وی میگوید که در مورد چالش های دانشجویان و خانوادههایشان پیرامون پرداخت هزینه ها تحقیق کردم؛ و این تحقیق به من کمک کرد که هسته اصلی خدمات و پیامهای خود را اصلاح کنم.
هیل با توجه به تجربیات و تحقیقات خود، با توجه به میلیاردها بدهی مربوط به دانشجویان، فهمید که باید راهکاری برای کاهش این دردها و مشکلات ارائه دهد و بدین صورت کسب و کار خود را راه اندازی کرد.
به همین منوال Victoria Garlick مدیرعامل یک وب سایت خدمات دهی رخداد هاست و اظهار دارد که : وقتی در حال تصمیم گیری بودم که چه کسب و کاری راه اندازی کنم، به پیشینهی شخصی و حرفهای خود نگاه کردم و کاری که میتوانستم انجام دهم، کارگردانی و مدیریت رخداد بود.
این دو نمونه، مثالی از دنیای بزرگ استارتاپ و کسب و کار هستند و نمونههای بسیار بیشتری وجود دارد. اما هدف از گفتن این دو مثال این بود که به شما توضیح دهیم یکی از نکات و مسائل مهم در در پاسخ به سوال چه نوع کسب و کاری راه اندازی کنیم این است که از قبل در آن زمینه تجربه و فعالیتی داشته باشید.
۲- من در مورد چه چیزی پرشور و شوق هستم؟
یک مورد دیگر که بسیار توصیه شده است این است که کسب و کاری راه اندازی کنید که عمیقا به آن علاقه دارید و در مورد آن پرشور و با اشتیاق هستید. زیرا کار بخش اعظم زندگی شما را در بر میگیرد و اگر به آن علاقمند نباشید به خوبی زندگی نکردهاید و پشیمان خواهید شد.
Nick Ehret بنیانگذار Varieteas در مورد چای خیلی بااشتیاق و علاقه بود در نتیجه کسب و کار بسیار موفق خود را در مورد چای راه اندازی کرد و چایهای مخصوصی در بستههای ماهیانهی خود قرار میدهد. توصیهی او به سایر مردم این است که: کسب و کاری راه اندازی کنید که مشتاق آن هستید و با علاقه در مورد آن فعالیت میکنید زیرا از این پس باید روزانه وقت خود را صرف آن کار کنید.
۳- چه مشکلی را میتوانم حل کنم؟
کاملا واضح و مبرهن است و همگی میدانیم که تا نیازی احساس نشود، اختراعی رخ نمیدهد. کارآفرینی که بتواند نیازها را به کسب و کار تبدیل کند، قطعا موفق خواهد شد. همچنین مشتریها میتوانند مشکلات را به شما بگویند تا آنها را رفع کنید. پیرامون سختی ها و مشکلات موجود در جهان تحقیق کنید و سعی کنید راه حلی برای آنها بیابید و راه حل را به کسب و کار تبدیل کنید.
Eric Shannon مدیرعامل شرکت تولیدکننده تخت سگ های خانگی میگوید که: من این کمپانی را راه اندازی کردم زیرا میدیدم که افرادی که سگ بزرگ دارند در طول یک سال باید حدود ۲ بار تخت سگ خود را تعویض کنند زیرا این تخت ها تحمل وزن سگ را نداشت؛ در نتیجه تصمیم گرفتم این مشکل را حل کنم.
۴- اولویت زندگی من چیست؟
ممکن است کسب و کار شما به صورت میلیونی درآمد داشته باشد؛ اما مهم تر از این در آمد، این است که شما به دنبال ترجیحات و اولویت های زندگی خود بروید. مدل کسب و کار خود را طوری تنظیم کنید که تعادل میان زندگی و کار شما حفظ شود و همچنین جایگاه حرکت به سوی علایق خود را در زندگیتان پیدا کنید.
Antonella Pisani مدیر یک سازمان تجارت الکترونیکی بود و همچنین هدایت مراکز مختلفی را برعهده داشت. او از ابتدا به سفر و عکاسی علاقمند بود در نتیجه تصمیم گرفت یک مدل کسب و کار منعطف برای خود طراحی کند که نیازی به حضور فیزیکی وی نداشته باشد. درنتیجه به دنبال راه اندازی کسب و کار های اینترنتی رفت به صورتی که بتواند از هر جای دنیا کسب و کار خود را پیش ببرد.
۵- چه میزان سرمایهای در اختیار دارم؟
یک حقیقت مهم این است که مردم نمیخواهند روی تمام سرمایه و دارایی خود، برای راه اندازی یک استارتاپ ریسک کنند.
Robert Lomax در موسسه آموزشی RSL به عنوان معلم فعالیت میکرد. علاوه بر اینکه با این کار توانست به عیب ها و نقص های بازار کتاب های آموزشی پی ببرد؛ وی درآمدی پایدار و ثابت داشت و در نتیجه نگرانی او از بابت هزینه های توسعه ی محصولات کاهش یافت و توانست با خیال آسوده کسب و کار خود را گسترش دهد.
بنابراین لازم است پیش از راه اندازی و گسترش کسب و کار از درآمد و سرمایه ی خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که در میانه ی مسیر سرمایه ی شما به اتمام نمیرسد.
۶- آیا ایده ی من به راحتی قابل آزمایش شدن است؟
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اظهار داشت که باید سریع حرکت کرد و چیزهایی را درهم شکست؛ اگر چیزی را شکست نداده اید پس به اندازه ی کافی سریع پیش نمیروید.
به عبارت دیگر ایده ی کسب و کار شما باید به گونه ای باشد که خیلی سریع متوجه شوید آیا قابل اثبات و استفاده است و یا خیر.
به گفتهی Marc Roche بهتر است ابتدا تحقیقاتی به وسیلهی پرسش از خانواده و دوستان انجام داد و سپس با استفاده از اینترنت اطلاعات بیشترین کسب کرد. این گونه شما خیلی زود متوجه میشوید که آیا ایدهای که برای آن تلاش میکنید ارزش دارد و میتواند موفق شود یا خیر.
تصمیم گیری برای نوع کسب و کار
پاسخ به تمام سوالات به شما کمک فراوانی میکند و عالی است اما در ادامه ۶ مرحلهی عملی برای رسیدن به نتیجه ی بهتر و انتخاب نوع کسب و کار به شما معرفی میکنیم.
گام نخست: مراجعه به رزومهی خود
به دانش و تجربیات خود مراجعه کنید و ببینید آیا در این میان، شما تجربه و دانش ویژهای دارید که در بازار خواهان داشته باشد. انتخاب کردن نوع کسب و کاری که میخواهید راه اندازی کنید به اندازه ی کافی سخت و استرس زا است اما این دلیل نمیشود که دوباره از اول شروع کنید. ممکن است تجربیات کاری شما که پیش از این تجربه کردهاید بتواند کمک بسیاری در این زمینه به شما بکند. این تجربیات میتوانند به شما در ساخت ریشههای کسب و کار جدید کمک کنند.
گام دوم: تهیهی لیست علاقمندی ها
لیستی از کارهایی که به آنها علاقه دارید و نسبت به انجام آنها شور و شوق دارید تهیه کنید. اگر میتوانید محصول و یا خدماتی را بر پایهی یکی از موارد این لیست به بازار ارائه کنید، این مورد میتواند ایدهی خوبی برای کسب و کار شما باشد. اگر این کار به موفقیت برسد به احتمال زیاد به شغل تمام وقت و اصلی شما تبدیل خواهد شد.
گام سوم: مشکلی برای حل کردن بیابید!
به مشکلات و مسائلی فکر کنید که کسب و کار شما قادر به حل کردن آنهاست. سپس بر روی حل کردن این مشکلات تمرکز کنید. لازم نیست حتما کسب و کار شما یک صنعت جدید ایجاد کند بلکه میتواند مشکلات و مسائل موجود را حل کند و بسیاری از ایرادات صنایع را برطرف سازد.
گام چهارم: سبک ایده آل و مناسب زندگی خود را در نظر بگیرید.
به جایگاه خود در ۵ سال آینده فکر کنید؛ دوست دارید چه میزان وقت و درآمد داشته باشید. اگر به طور جدی خواهان رسیدن به این جایگاه باشید، سختیهای مسیر را تحمل میکنید و کسب و کار خود را راه اندازی میکنید تا به درآمد و زندگی ایدهآل خود برسید.
گام پنجم: دسترسی به سرمایه را کنترل و محدود کنید!
باید بررسی کنید میزان سرمایه ای که بدان دسترسی دارید چقدر است، قطعا شما به سرمایهای نامحدود دسترسی ندارید. از چه طریقی میتوانید به درآمدی ماهانه و ثابت دست پیدا کنید که البته این کار شما باید به گونهای باشد که تجربیات آن نیز برای کسب و کارتان کاربردی باشد. همچنین باید به دنبال کسب سرمایهی خارجی نیز بود. برای دستیابی به این موارد لازم است که طرح کسب و کار درست و خوبی داشته باشید.
گام ششم: پتانسیل ایدههای خود را بررسی کنید.
حالا که مراحل انتخاب نوع کسب و کار را طی کردهاید، لازم است ببینید ایدههای شما چقدر پتانسیل و امکان موفقیت شدن را به همراه دارند. اکنون زمان آن رسیده است که ببینید سایر افراد در مورد کسب و کار شما چه فکری میکنند.
پنج مرحلهی قبلی را به صورت توضیحی مفید و مختصر برای مشتریان احتمالی خود ارسال کنید و از آنها در مورد ایدهی کسب و کارتان سوال کنید و ببینید آیا حاضر به پرداخت هزینه در قبال خدمات و محصولات شما هستند و یا خیر.
چندکلام با چیاب:
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و بتوانید با توجه به موارد گفته شده به سوال چه نوع کسب و کاری راه اندازی کنیم پاسخ درست و مناسبی بدهید و موضوع کسب و کار خود را به گونهای انتخاب کنید که به موفقیت برسید. موفقیت هرگز بدون تلاش و به صورت اتفاقی به دست نمیآید؛ به یاد داشته باشید که همهی ایدهها پتانسیل موفق شدن را ندارد؛ بلکه لازم است برخی ویژگیها را دارا باشند و در کنار این ویژگیها، یک کسب و کار برای رسیدن به موفقیت به تلاش مضاعف بنیانگذار و سایر اعضای تیم نیازمند است.
هیچ گاه دست از تلاش برندارید. اگر ایدهای دارید که موفقیت آن ممکن است، تسلیم نشوید و راه رسیدن به موفقیت را طی کنید. منتظر تجربیات و نظرات ارزشمند شما هستیم.
جهت اطلاع از آخرین پستها و آموزشهای ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها