یکی از واقعیت های ناراحت کننده در مورد کسب و کارهای کوچک این است که از هر ۱۰ کسب و کار جدید، فقط یک کسب و کار زنده میماند و به فعالیت خود ادامه میدهد. بنابراین راه اندازی یک کسب و کار، عملی پر مخاطره است. اما ناامید نشوید؛ راه هایی برای موفقیت کسب و کار نیز وجود دارد.
تا کنون عوامل بسیار زیادی برای شکست کسب و کارها بیان شده است که کم و بیش با آنها آشنا هستید. ما نیز پیش از این در مورد عوامل شکست استارتاپ ها صحبت کرده بودیم. اما این بار قصد داریم در مورد عوامل موفقیت کسب و کارها صحبت کنیم. اینکه چطور یک کسب و کار بدون سرمایه و در ابعاد کوچک میتواند موفقیتی بزرگ رقم بزند. در ادامه مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کار ها را با هم بررسی خواهیم کرد؛ همراه ما باشید…
۱۲ عامل تاثیر گذار در موفقیت کسب و کار :
۱- مسیریابی
هر استارتاپی نیازمند یک لیدر یا رهبر است که با دیدگاه خود آن را به وجود آورده است. به عنوان رهبر یک کسب و کار شما باید بدانید کجا هستید و هدفتان کجا قرار دارد. بدین منظور نیازمند یک مسیر و جهت واضح هستید که شما را به سمت هدف خود سوق دهد. یک رهبر خوب، هنگامی که در حال رفع نیازهای فوری و کوتاه مدت کسب و کار است، اهداف بلندمدت کسب و کار را نیز زیر نظر دارد.
- – تو نمیتونی اونجا بری مگه اینکه بدونی داری کجا میری!
اگر میخواهید بدانید که کسب و کار شما در جهت درست خود در حال حرکت است، سوالات زیر را از خودتان بپرسید.
- آیا تعریف درست و واضحی از مسیر کسب و کار خود دارید؟
- آیا مدل کسب و کاری که ساختهاید، به صورتی هست که توسط شما و تیمتان اجرایی شود؟
- تا به امروز چه کارهایی انجام شده است که کسب و کار را به سمت مسیر درست خود، سوق دهد؟
- کدام عوامل که باعث حواس پرتی میشوند، را رفع کردهاید؟
- آیا در حرکت تیم به سوی اهداف موفق بوده اید؟
۲- سرعت کسب و کار در بازار
اگر خواهان چیره شدن بر بازار هستید، نباید دوم باشید. اگر سرعت رشد و حرکت شما کند باشد، عملا به رقیبانتان اجازه میدهید تا جایگاه شما را به دست آورند. به خصوص امروزه که سرعت رشد تکنولوژی بسیار محسوس است، بهترین شانس ازآن کسب و کارهایی ست که سریعتر محصولات و خدمات خود را تولید میکنند و در اختیار مشتری قرار میدهند. یکی از دلایل موفقیت کسب و کار این است که زودتر از سایرین محصول خود را عرضه کند.
سریعترین کمپانی ها در بازار، بهترین دسترسی به مشتریان را دارند. همچنین مشتریان بیشتر به سراغ کسب و کارهایی میروند که حرف اول را در بازار میزنند. اگر شما در بازار خود کند باشید و با تاخیر وارد بازار شوید، انتظار میرود که مشتریان به سراغ رقبای شما بروند. اگر شما به عنوان اولین کمپانی وارد بازار شوید، به راحتی میتوانید بر آن مسلط شوید. قطعا تسلط بر بازاری که رقیبان در آن حضور ندارند، آسان تر است.
همچنین نکته ی مهم تر در اول بودن، این است که شما میتوانید در صنعت خود به عنوان رهبر عمل کنید؛ بدین صورت که استانداردها به وسیلهی کسب و کار شما تعیین شوند، در این حالت میتوان گفت گام بزرگتری در رسیدن به موفقیت برداشتهاید!
۳- درک درست مالی
کسب و کارهای موفق اهمیت مسائل مالی را به خوبی درک کردهاند. مدیریت درست منابع مالی یکی از مهمترین ارکان در موفقیت کسب و کار به شمار میرود.
شرکتهایی که تازه شروع به فعالیت میکنند باید با هزینهی کمتری کارهای بیشتری انجام دهند. به عنوان صاحب یک کسب و کار نوپا ابتدا باید آگاه باشید و با دانش کافی، برای کسب و کار خود هزینه کنید. در ابتدای مسیر لازم است که فقط موارد ضروری برای حیات کسب و کار خود را تامین کنید و نیازی به هزینه کردن در زمینه های غیرضرور و اصطلاحا لاکچری نیست.
۴- ارتباطات خوب
کسب و کار های نوپا در ابتدای مسیر خود باید به سایرین معرفی شوند و راه به دست آوردن اولین مشتری، سرمایه گذار و راهنما استفاده از روابط اجتماعی است. بنابراین روابط اجتماعی مدیر کسب و کار و سایر اعضا مسئلهای بسیار مهم در دیده شدن و موفقی کسب و کار است.
اکثر افراد بخاطر شما و برندتان به سراغ خرید محصولاتتان میروند. اگر نام شما، نامی آشنا و معتبر باشد؛ راه برای موفقیت کسب و کارتان هموارتر خواهد بود.
سعی کنید روابط اجتماعی خود را گسترده تر کنید و با افرادی که جامعهی هدف شما هستند بیشتر آشنا شوید. اگر شما را بشناسند، برندتان را خواهند شناخت و به دیگران نیز معرفی خواهند کرد.
۵- وظیفه شناسی
هر استارتاپی نیازمند یک رهبر است که سخت و بی وقفه مشغول تلاش برای رسیدن به اهداف کسب و کار باشد. این چنین رهبری باعث میشود سایر اعضا نیز ترغیب شوند و سخت کار کنند و همسو با جریان شرکت، برای رسیدن به اهداف کمپانی تلاش کنند. همهی کارکنان باید درگیر رسیدن به اهداف باشند و تمام ذهن خود را به کار و اهداف کسب و کار معطوف کنند.
پس وظیفه شناسی و تلاش یک رهبر قطعا در موفقیت کسب و کار بی تاثیر نخواهد بود.
۶- پایداری و استقامت
در تمام کسب و کارها زمانهایی وجود دارد که راه رسیدن به موفقیت بسیار دشوار و پر از دست انداز به نظر میرسد؛ اما در این اوقات هرگز نباید دست کشید، باید در رسیدن به اهداف استقامت کرد و پایداری به خرج داد.
در مواقع سخت باید اهداف نهایی را به یاد آورد و به همه یادآور شد که هدف از خلق این کسب و کار چه بوده است و میتوان با پایداری به آن اهداف دست یافت. بسیاری از شرکت ها تا کنون عدم توافق مالی بین بنیانگذاران را تجربه کردهاند؛ اما نباید دست از کار کشید، فقط کافیست به توافق مجدد برسند و اهداف مشترک خود را مرور کنند.
۷- خودتان را به سرعت با شرایط وفق دهید!
استارتاپ های موفق با تغییرات کنار میآیند. رهبرانی که میدانند چطور هوشمندانه در مواقعی که نقشهی مسیر واضحی ندارند، تصمیم گیری کنند بازی را به نفع خود جلو میبرند. این در حالیست که شرکت های محتاط تر این فرصت را از دست میدهند.
گاهی میتوان تهدیدات اجتماعی، سیاسی، طبیعی و … را به فرصتی برای خود و کسب و کار تبدیل کرد؛ فقط کافیست هوشمندانه و البته سریع عمل کنید و خود را با جریان همسو کنید.
۸- آگاهی از روش جذب سرمایه
در دنیای بیزنس و کسب و کار، پول حرف اول را میزند. بدون سرمایه، هیچ استارتاپی نمیتواند بر روی پای خود بایستد. به عنوان یک رهبر و لیدر کسب و کار، حتما باید راهی پیدا کنید که سرمایه جذب کنید و ایدههای خود را به ایدههایی میلیونی تبدیل کنید.
جذب سرمایه بسیار حائز اهمیت است و بدون آن نمیتوان قدم در مسیر موفقیت برداشت. پس لازم است به عنوان صاحب کسب و کار به دنبال روش های جذب سرمایه و مطالعه و تحقیق در مورد آنها باشید. همچنین لازم است روابط خود را گسترش دهید و از تجربیات دیگران نیز بهره مند شوید.
۹- اعتماد و اطمینان
لازمهی استارتاپ داشتن تعهد محکم و اطمینان است. بدون اعتماد و اطمینان به موفقیت شرکت، استارتاپ در همان مراحل ابتدایی و با کوچکترین موانع منحل میشود.
اگر شما به آیندهی چیزی اطمینان نداشته باشید قطعا تمام تلاش خود را برای آن کار انجام نمیدهید و این مسئله منجر به شکست و عدم موفقیت کسب و کار خواهد شد.
۱۰- مدیریت زمان
برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا هیچ زمان استراحتی در کار نیست! اگر صاحب یک کسب و کار به اندازهی کافی وقت صرف نکند و زمان کوتاهی را به کار خود اختصاص دهد، این کسب و کار محکوم به شکست خواهد بود.
لازم است در مدیریت زمان خود قوی باشید و با برنامه ریزی درست، مدت زمان مناسبی را صرف کسب و کار خود کنید.
۱۱- اجرای ایدهها
هرکسی میتواند صاحب یک ایدهی میلیونی باشد. اما برای تبدیل شدن یک ایده به پول و یا اجرایی شدن آن، باید استراتژی درست و دقیقی داشت. دانستن این مسئله که چطور باید ایدهی خود را اجرایی کنید، دقیقا یکی از موارد و عوامل موفقیت کسب و کار است.
۱۲- محصولات و خدمات استثنائی
هر کسب و کاری باید یک محصول یا خدمت ویژه در بازار داشته باشد. در واقع تعداد اندکی از کسب و کارها محصولاتی به بازار ارائه میدهند که یکتا هستند.
یک بازاریابی بزرگ این نیست که مردم را وادار به خرید محصول کنید. اگر به دنبال موفقیت هستید، باید نوآوری کنید و محصولات ویژه و منحصربفردی ارائه دهید تا مشتریان جذب شما شوند.
چندکلام با چ یاب:
امیدوارم که این محتوا برای شما مفید باشد و بتوانید راحت تر در مسیر موفقیت گام بردارید. در این مطلب سعی کردیم ۱۲ مورد از مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کار ها را بررسی کنیم. به نظر شما چه عوامل دیگری میتوانند در موفقیت یک کسب و کار دخیل باشند؟ نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید.
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزشهای ما میتوانید به کانال تلگرام چ یاب مراجعه کنید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها