اگر در فکر راه اندازی کسب و کار جدید برای خود هستید، باید بدانید شما تنها نیستید. طبق آمارهای جهانی هر ماه هزاران فرد کسب و کار تازهای را شروع میکنند. اما بیشتر این کسب و کار ها خیلی دوام نمیاورند. همچنین اگر به آمارهای موجود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد ۸۰٪ این مشاغل تنها یک سال دوام میاورند و تنها حدود یک سوم آنها ۱۰ سالگی کسب و کار خود را جشن میگیرند. با این حساب ادامهی یک کسبوکار مهمتر از شروع آن است. پس شما باید قبل از شروع کسبوکارتان از ویژگیهای یک کارآفرین موفق آگاه باشید.
در ادامه بررسی میکنیم که چطور با داشتن مجموعهای از ویژگیها به عنوان کارآفرین، از شکست کسب و کارمان جلوگیری کنیم؟ همراه چیاب باشید.
شما آماده هستید که یک کارآفرین موفق باشید اگر…
داشتن یک تیم قوی
راهاندازی کسب و کار جدید با همکاری و همراهی افراد متخصص، مزایای خودش را دارد. بر اساس تحقیقی که بر روی استارتاپ Genome صورت گرفته است، کارآفرینانی که در ابتدا به تنهایی یک کسب و کار را شروع میکنند۳.۶ برابر بیشتر طول میکشد تا کسب و کارشان به جایگاهی برسد که یک کسب و کار تیمی رسیده است. به همین خاطر توصیه میکنیم که اگر ایده راهاندازی یک کسب و کار جدید را دارید، در ابتدای مسیر به دنبال یک تیم خوب باشید. بهتر است هر کدام از همتیمیهایتان در بخش متفاوتی متخصص باشند تا در نهایت تمام نیازهای کسب و کارتان پوشش داده شود. برای مثال اگر خود شما ۵ سال تجربه فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارید، بهتر است به دنبال همتیمیهایی بگردید که در هر حیطهای که کسب و کار شما به آن نیاز دارد متخصص هستند. اما با تمام این حرفها اگر هنوز هم مصر هستید که به تنهایی شروع کنید، میتوانید در هر جای مسیر که نیاز به کمک داشتید از افراد فریلنسر متخصص در آن حوزه کمک بگیرید.
یک سیستم پشتیبانی قوی برای روز مبادا!
راهاندازی یک کسب و کار جدید مثل سوارکاری پرهیجان اما پرریسک است. با اطمینان از اینکه منابع مالی و انسانی خوبی برای پشتیبانی از کسبوکارتان در مواقع حساس دارید، خودتان را برای موفقیت آماده کنید. برای مثال اگر خانوداه و دوستانتان در فراز و نشیبهای احتمالی از شما حمایت کنند، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا میکند. البته که در این بین شبکه افرادی که با آنها در ارتباط هستید را نباید نادیده بگیرید. به مرور متوجه خواهید شد که این شبکه جز باارزشترین داراییهای شما هستند که میتوانید به آن تکیه کنید. به همین منظور با صاحبان مشاغلی که هدفی در راستای هدف کسب و کار شما دارند، ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید که میتوانید روی راهنمایی آنها حساب باز کنید. اگر هیچ تجربهای در زمینه شبکه سازی ندارید میتوانید از شبکه اجتماعی لینکداین، محیطهای کار اشتراکی، استارتاپ ویکندها و سمینارهای مرتبط شروع کنید.
داشتن حداقل منابع مالی برای شروع
متداولترین منابع مالی که کارآفرینان برای یک استارتاپ تخصیص میدهند پسانداز شخصی است. البته در این بین استارتاپهایی هستند که به صورت بوتاسترپ هزینههاشان را تامین میکنند یا آنهایی که با طی کردن مراحلی، سرمایهگذار جذب میکنند. اگر شما جزء دسته اول یا دوم هستید، باید توجه داشته باشید برای تداوم حیات کسب و کارتان، تا زمانی که به سوددهی نرسیدهاید لازم است از هزینههای اضافی از قبیل اجاره یک دفتر مجلل و… پرهیز کنید و به دنبال سرمایهگذار باشید.
داشتن یک برنامه کسب و کار
مدل کسب و کار شما چیست؟ به عبارت دیگر چطور میتوانید از این شغلی که روی آن تمرکز کردهاید، درآمد کسب کنید؟ برنامه کسب و کار مشخص میکند که کسب و کار شما چه خدمت یا محصولی را به فروش میرساند، چه کسی خریدار محصول شماست، چطور میتوانید این محصول را تولید کنید، چه کسانی در این راه به شما کمک میکنند، از چه طریقی میتوانید محصولتان را بفروشید و در نهایت برای عملی کردن ایده خود به چه مقدار سرمایه نیاز دارید. اگر تصمیم شما برای راهاندازی یک کسبوکار جدی است، به شما توصیه میکنیم به صورت جدی برای تولید یک برنامه کسبوکار وقت بگذارید. برای آشنایی بیشتر با قالب برنامههای کسبوکار میتوانید به سایت BPlans.com مراجعه کنید.
داشتن اطلاعات کافی و تجربه مرتبط
اگر در شغل جدیدتان کاملا حرفه و حوزه فعالیتتان را عوض کردهاید، باید بیشتر تلاش کنید! برای مثال اگر تابحال مشغول وکالت بودهاید ولی تصمیم گرفتهاید یک رستوران غذاهای دریایی افتتاح کنید، باید قبل از هرکاری چندین دوره مبتدی و تخصصی را پشت سر بگذارید و در نهایت چندین ماه به صورت کارآموز و چهبسا بدون حقوق در رستورانهای مختلف کار کنید تا تجربه و تخصص لازم را کسب کنید. همچنین به عنوان یک کارآفرین باید اطلاعات پایهای پیرامون کسبوکارتان کسب کنید. برای مثال حتی اگر برای رفع امورمالی خود یک حسابدار استخدام میکنید، باید اصول حسابداری را بدانید تا بتوانید سرمایهی خود را حفظ کنید.
نیاز دائمی بازار به محصولتان ، کلید ادامهی حیات شماست
شاید شما و اطرافیانتان فکر کنید مشتری همان اندازه به محصول شما نیاز دارد که به نان شب! اگر این تفکر شما مبنای علمی نداشته باشد و طبق آمار و ارقام و شواهد نباشد و صرفا بر اساس حس خوب شما به محصولتان شکل گرفته باشد، آن وقت است که کسبوکارتان دیر یا زود با شکست مواجه میشود. بدون اغراق یکی از اصلیترین دلایلی که استارتاپها شکست میخورند، این است که نیاز بازار با محصولات تولید شده تفاوت دارد. در واقع یکی ازبزرگترین اقداماتی که در جهت رشد کسبوکارتان باید انجام دهید، اثبات مفید بودن است. باید به مشتری بقبولانید که شما و محصولتان مفید هستید و مشتری به محصول شما نیاز دارد چون با کمک این محصول گرهای از مشکلاتش باز میشود. Market Research به شما کمک میکند تا مشتریان هدف، مشکل یا مشکلاتی که محصول شما حل میکند و قیمتی که برای محصولتان مناسب است را شناسایی کنید.
استمرار، استمرار و استمرار
به خاطر ساعات طولانی که مجبور هستید در اداره کار کنید، تصمیم به راهاندازی کسبوکارتان گرفتهاید؟ باید شما را با یک حقیقت تلخ اما شیرین! روبهرو کنیم. از زمانی که کسب و کار خودتان را راه بیاندازید، وقت سرخاراندن هم پیدا نخواهید کرد. یکی از مشکلات بزرگی که کارآفرینان با آن مواجه هستند این است که نمیتوانند بین کار و زندگیشان تعادل ایجاد کنند. خیلی از کارافرینها از مشاغل خود به عنوان کودک خود یاد میکنند و مثل یک والد با شغل خود برخورد میکنند. باید بگوییم هرچند افراط در این طرز فکر آسیبزاست و ممکن است در طولانی مدت در زندگی کارآفرین خدشه وارد کند و حتی سلامتی او را با مشکل روبهرو کند اما این حقیقت دارد که برای رشد این کودک باید زمانزیادی را صرف کنید تا در نهایت به ثمر بنشیند.
برای علاقهتان کار کنید
بر اساس یک مطالعه Genome که بر روی ۶۵۰ شرکت موفق انجام شده بود، اغلب کارآفرینان موفق نه با هدف پول بلکه از روی علاقه کسبوکارشان را ایجاد کردند و در نهایت موفق شدند. وقتی زمان، پول و انرژی خود را برای شغل جدیدتان فدا میکنید، به یک انگیزهی قوی برای ادامهی راه نیاز دارید و آن انگیزه نمیتواند چیزی جر علاقه و ایجاد محصولی باشد که برای شما با معناست. معنایی فراتر از آوردهی مالی حاصل از فروش آن محصول.
قدرت ریسکپذیری داشته باشید
کارآفرینان ریسکپذیر هستند. برای راهاندازی یک کسب و کار باید ریسکپذیر باشید اما بیپروا ریسک نکنید. در واقع با در نظر گرفتن یک حد ضرر برای کسبوکارتان، ریسک کنید. کارآفرینان موفق قبل از ریسکهای بزرگ نتایج احتمالی را بررسی میکنند. بنابراین تقریبا میدانند با چه چیزی ممکن است مواجه شوند و فقط در صورتی که نتایج احتمالی به نفع آنها باشد، ریسک میکنند.
در نهایت اگر این ویژگیها را دارید، شما مناسب کارآفرینی نیستید:
- اگر مایل به گوش دادن، یادگیری و تغییر نیستید، باید بگوییم شما آمادهی کارآفرینی نیستید.
- اگر شما مصر هستید که به نصیحت اطرافیان گوش دهید باز هم شانس موفقیت شما کم است، چون موفقیتهای بزرگ بدون ریسک امکانپذیر نیستند.
- اگر انتقاد پذیر نیستید مطمئن باشید که با مشکل مواجه خواهید شد. باید با دقت به انتقادها گوش دهید تا از انتقادهای سازنده، درس بگیرید و از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.
چندکلام با چ یاب:
در انتها با آرزوی موفقیت برای شما، امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا استارتاپ خود را راحتتر راه بیاندازید. اگر هر تجربه و سوالی دارید، میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان هستیم.
راستی!
جهت مطلع شدن از آخرین پستها و آموزشهای ما میتوانید در کانال تلگرام چیاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها