راهنمای موفقیت کسب و کار؛ افزایش سلامت روانی کارکنان !

افزایش سلامت روانی کارکنان

بر طبق آمارهای رسمی آمریکا، از هر ۵ نفر بزرگسال یک نفر با اختلالات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کند. در نتیجه‌ی این مسئله دولت سالهاست به دنبال راهکاری برای کاهش این مشکلات است. کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ اما برای کاهش این مشکلات روانی ابتدا باید به سراغ منشا آنها برویم.

یک فرد بالغ و شاغل در جامعه، بیشترین زمان خود را هنگام بیداری در محیط کار و در حال فعالیت شغلی است. این مسئله نشانگر اهمیت رفتار کارفرما با کارکنان و همچنین فضای کاری است. اگر کارمندان در محیط کار، مشکلات کمتری تجربه کنند و روحیه ی بهتری داشته باشند، قطعا مشکلات روحی و روانی جامعه به مراتب کاهش می‌یابد.

کسب و کارها می‌توانند آگاهی خود را افزایش دهند و به دنبال کاهش مشکلات باشند و سلامت روانی کارکنان خود را در اولویت قرار دهند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم راهنمایی مناسبی برای کسب و کارها قرار دهیم. همراه ما باشید…

در ادامه خواهید دید؛

  • چه مسائلی منجر به ایجاد مشکلات روانی در محل کار می‌شود؟
  • تاثیر سلامت روانی کارکنان بر کسب و کار به چه صورت است؟
  • ۷ روش برای تضمین و افزایش سلامت روانی کارکنان

دلایل بروز مشکلات روانی در محیط کار کدامند؟

بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به بهداشت روان ریشه در محیط خارج از محل کار دارند؛ اما برخی از آنها نیز از محیط کاری که چندان رضایت بخش نیست، ناشی می‌شوند. برخی از مشکلات روانی که مربوط به کار و شغل هستند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • عدم اطمینان شغلی: وقتی آینده‌ی شغلی کارکنان کسب و کار شما در هاله‌ای از ابهام باشد، قطعا این مسئله باعث می‌شود که اضطراب در روح و روان کارکنان شما جاری شود!
  • حجم کاری بیش از حد: کارکنان خسته دائما در مورد کارآیی و عملکرد خود مضطرب هستند و به نظر می‌رسد که بیهوده می‌سوزند.
  • ساعت کاری طولانی: کارکنانی که در هفته بیش از ۴۰ ساعت کار می‌کنند، زمان کوتاه تری برای استراحت و ریکاوری ذهنی و جسمی خود دارند که این مسئله باعث شده است که این افراد همیشه استرسی در مورد کار خود داشته باشند.
  • فرهنگ ضعیف: احساس ترس، طرد شدگی و عدم روابط اجتماعی با دیگران در محیط کار بسیار آزاردهنده است و منجر به استرس و افسردگی کارکنان می‌شود.
  • محیط فیزیکی نامناسب: نبود نور کافی در محیط، فضای خفه و در کل محیط ناراحت کننده می‌تواند تاثیرات بدی بر سلامت و بهداشت روانی کارکنان داشته باشد.
  • مدیریت بد: مدیرانی که انتظاراتی بیش از حد و غیر واقعی از کارکنان خود دارند و در حمایت از آنان موفق نیستند؛ از نظر روانشناختی باعث ایجاد استرس و سرخوردگی در کارکنان می‌شوند.
  • فقدان حمایت: احساس پشتیبانی و حمایت از طرف مدیر و سایر کارکنان برای یک کارمند می‌تواند احساس خوبی باشد و اعتماد به نفس وی را بسیار بالا می‌برد و در نتیجه استرس کاهش می‌یابد. مدیران چنین امکانی را دارند که با حمایت کردن از کارکنان، استرس و اضطراب را از کسب و کار خود دور کنند.
  • روابط: روابط ناسالم شخصی بین کارکنان می‌تواند منجر به استرس و افسردگی شود.
  • مشارکت کم در تصمیم گیری: آزادی اندک مدیران بخش ها و کارکنان در نظردهی و تصمیم گیری می‌تواند منجر به افسردگی آنها شود.
  • وظایف مبهم: هنگامی که کارکنان ندانند دقیقا مدیر چه چیزی از آنها انتظار دارد، در مورد کارایی خود نگران خواهند بود و متحمل استرس خواهند شد.
کامنت

تاثیرات سلامت روانی کارکنان بر کسب و کار

اگرچه افسردگی و اضطراب بین کارکنان بسیار مشکل شایعی‌ست، اما آنها به دنبال کمک نیستند! فقط ۴۰ درصد از کسانی که به افسردگی مبتلا هستند، مشاوره دریافت می‌کنند. افسردگی و استرس بر کسب و کار تاثیر منفی می‌گذارد و باعث افزایش غیبت کارکنان و کاهش کارایی آنها می‌شود. سازمان جهانی بهداشت یا همان WHO، هزینه‌ی کاهش بهره وری کارکنان بر اثر افسردگی را حدود ۱ تریلیون دلار در سال تخمین زده است که رقم بسیار زیادی است.

طبق گزارش CDC (مرکز کنترل و پیشگری از بیماری)، عدم سلامت روانی تاثیرات منفی و بدی بر روی کارکنان خواهد داشت؛ این تاثیرات در ارتباطات فرد نمود پیدا می‌کنند. همچنین بر روی کارایی و بهره وری، توانایی کارکرد فیزیکی و تعامل افراد نیز تاثیرگذار است.

۷ راه افزایش سلامت روانی کارکنان

کسب و کارها در موقعیتی بسیار خوب و منحصربفرد قرار دارند و می‌توانند سلامت و بهداشت روانی کارکنان خود را بهبود بخشند و درنتیجه کارایی آنها افزایش می‌یابد. با این کار کسب و کارها می‌توانند در مورد مسئله‌ی بزرگ بهداشت روان نیز قدمی برداشته باشند.

۱- اجرای برنامه‌ی کمک به کارکنان

برنامه ی کمک به کارکنان یا EAP یک برنامه‌ی داوطلبانه است که به کارمندان در شناخت و حل مشکلات کمک می‌کند. بدین صورت که مشکلات شخصی افراد و مشکلات کاری آنها را بررسی می‌کنند و مشکلاتی که باعث صدمه زدن به روح و روان فرد می‌شود را پیدا کرده و آن را درمان می‌کنند. یک EAP خدماتی مانند مشاوره، ارجاع و ارزیابی و غربالگری را شامل می‌شود. اما فایده‌ی این EAP برای کسب و کار چیست؟

کارمندان می‌توانند از کمک EAP خواه برای مشکلات مربوط به کار و خواه برای مشکلات شخصی خود استفاده کنند و در جهت حل مشکلات روانی خود تلاش کنند. اگر مشکلات روانی کارکنان برطرف شود، بهره وری آنها بالاتر می‌رود و این مسئله به سود کسب و کار خواهد بود. همچنین غیبت افراد در محل کار، کاهش می‌یابد و کارمندان سالم‌تر خواهند بود.

افزایش سلامت روانی کارکنان

۲- تنظیم حجم کاری

تحقیقات اخیر در آمریکا نشان داده است که بیش از ۷۰ درصد کارکنان احساس می‌کنند که حجم کاری که مدیران از آنان انتظار دارند، غیرواقعی و زیاد است. این انتظارات منجر به ایجاد استرس و افزایش غیبت در بین کارکنان می‌شود. در این تحقیق ۶۳ درصد از افراد اظهار داشتند که فشار کاری و ناامیدی باعث شده است به سمت عادات و رفتارهای مخرب و ناسالم مانند اعتیاد بروند.

اگرچه افزایش حجم کاری کارکنان یک استراتژی عالی برای موفقیت کسب و کار به نظر می‌رسد؛ اما اگر سلامت روانی کارکنان در اولویت قرار داشته باشد، باید روشی متفاوت برای کسب و کار در نظر داشت. پیدا کردن حجم کاری بهینه که با آن اهداف کسب و کار و شرکت محقق شوند و همچنین سلامت و بهداشت روان کارکنان تضمین شود، می‌تواند استرس ناشی از کار را کاهش دهد و در دراز مدت به نفع کسب و کار و کارمندان باشد

۳- ایجاد فرهنگ پایدار و حامی در کسب و کار

فرهنگ محیط کار تاثیر بسزایی در روحیه‌ی کارکنان دارد. در محیط های کاری پراکنده و به دور از صمیمیت که فرهنگ ضعیفی وجود دارد کارکنان احساس عدم امنیت و عدم حمایت خواهند داشت که می‌تواند باعث شود افراد از کار زده شوند. یک فرهنگ پایدار می‌تواند تامین کننده‌ی ارزش باشد و همچنین قوانین پایدار خواهند بود و اهداف به صورت واضحی مشخص هستند.

یکی از موثرترین راه هایی که بر فرهنگ کمپانی تاثیر می‌گذارد این است که به ناضران بخش ها آموزش دهید چگونه حامی کارکنان باشند و به آنها ارزش دهند. طبق تحقیقات فقط ۳۶ درصد از کارکنان در مواقع سختی مورد حمایت ناظران و مدیران خود قرار گرفته‌اند. کارمندانی که اهداف مشخصی دارند و در مواقع سختی حمایت دریافت می‌کنند، نهایتا شادتر، سالم تر و مفیدتر خواهند بود.

۴- پرورش ارتباطات و پیوستگی

کسب و کارهای کوچک غالبا بر اساس شخصیت بنیانگذار شکل می‌گیرند اما فرض کنید کارکنان در محیطی بر اساس ترجیحات شما کار کنند. این محیط ممکن است برای شخصیت دیگران مناسب نباشد و کارکنان در آن احساس خفگی کنند. جلسات بیش از حد و محیط پر سروصدا ممکن است منجر به آزار درونگرایان شود؛ اما در مقابل برونگراها در محیطی بدون ارتباط اجتماعی احساس خوبی ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از کارکنان غالبا تنها کار می‌کنند زیرا محیط کاری آنها بدردبخور و مفید نیست. می‌توان از چنین مشکلی با آموزش مدیران دوری کرد. باید به مدیران آموزش داد تا بتوانند هنگامی که اعضای تیم احساس خفگی می‌کنند، آنها را درک کنند و در جهت تشویق کارکنان و بهتر شدن جو کاری تلاش کنند.

افزایش سلامت روانی کارکنان

۵- میزبانی از سمینارها و ورکشاپ ها

آموزش بهداشت روانی به صورت گسترده می‌تواند به تیم شما کمک کند تا اعضای تیم بتوانند راحت‌تر مشکلات روحی و روانی خود را تشخیص دهند و همچنین بتوانند راه حل های مفید و کارآمدی پیدا کنند. دقیقا مانند یک EAP که در بخش بالا گفته شد. متخصصانی خارج از کمپانی شما می‌توانند به کارکنان شما در این مورد کمک کنند و آموزش های لازم را به آنان بدهند.

برگزاری سمینارها و ورکشاپ های مختلف به میزبانی شرکت شما می‌توانند هم در جهت حل مشکلات روانی کارکنان سودمند باشد و هم باعث می‌شود که کارکنان احساس کنند که از سمت مدیر حمایت می‌شوند و همین امر منجر به کاهش اثرات مخرب استرس و افسردگی می‌شود.

۶- ایجاد یک فضای ایمن و سازنده

فاکتورهای محیطی مانند نور، سطح صدا و قرار گرفتن در معرض طبیعت می‌توانند تاثیرات مثبت و خوبی بر روی بهداشت روان کارکنان داشته باشند. تامین فضایی امن و راحت برای کارکنان منجر به بهبود روحیه و شادی می‌شود.

برخی ویژگی‌های یک دفتر ایده آل:

  • ایستگاه‌های کاری با نور مناسب
  • مناطق آرام
  • مناطقی مناسب برای برقراری ارتباطات اجتماعی
  • دسترسی به طبیعت
  • درجه حرارت مناسب برای محیط

۷- بررسی به صورت ناشناس

یکی از وظایف شما به عنوان مدیر کسب و کار این است که مشکلات کارکنان خود را بشناسید. ممکن است برخی از کارکنان شما مشکلات روحی و دردهای مشترکی داشته باشند. تامین فضایی مناسب برای کارکنان که بتوانند بدون ترس دیدگاه های خود را بیان کنند باعث می شود از نیازمندیهای آنان آگاه شوید و در صدد رفع این نیازها برآیید.

کمپانی ها می‌توانند از پرسشنامه ها استفاده کنند تا بفهمند مدیران چقدر از اعضای تیم خود حمایت می‌کنند. در این موارد احتمال ترسیدن کارکنان از حرف زدن در مورد ضعف مدیریت بسیار زیاد است. اما اگر به کارکنان اجازه دهید که به صورت ناشناس مشکلات خود را بیان کنند، می‌توانید مدیران بدرفتار و نامناسب را پیدا کنید و با آموزش دادن به آنها محیط کار را به محیطی امن تر و راحت تر تبدیل کنید.

چندکلام با چ یاب:

در این مقاله سعی کردیم ابتدا شما را با مشکلات موجود در محیط کار آشنا کنیم و در ادامه راهکارهایی جهت بهبود آنها به شما ارائه دهیم. اگر شاغل هستید به احتمال فراوان تاکنون با مشکلاتی در محیط کار خود دست و پنجه نرم کرده‌اید؛ خوشحال می‌شویم اگر تجربیات خود را با ما در میان بگذارید، مشتاقانه منتظر شنیدن توصیه های ارزشمند شما هستیم. همچنین اگر انتقاد و یا پیشنهادی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات در انتهای پست برای ما بنویسید.

راستی!

جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

منابع: 

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!