بهتر است در همین ابتدا به سوال فرانشیز چیست، پاسخ دهیم و سپس به سراغ مزایای آن برویم. فرانشیز یکی از انواع استراتژی های گسترش کسب و کار محسوب میشود. در کل فرانشیز یعنی به چندین شعبهی دیگر اختیار فروش محصولاتتان را بدهید. یعنی نمایندگانی در نقاط مختلف داشته باشید.
اما تعریف فرانشیز از دید ویکی پدیا به صورت ذیل است:
“فرانشیز یا حق امتیاز گونهای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده میشود که تولیدات یا فراوردههای شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز میگویند.
فرانشیز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک میباشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه میدهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که پیشتر آزمایش شده) و بازاریابی مشترک بهرهگیری کنند.”
حال که با تعریف فرانشیز آشنا شدید؛ در ادامه ۹ مزیت عمده و مهم این استراتژی گسترش کسب و کار را با هم بررسی خواهیم کرد؛ همراه ما باشید…
مهم ترین مزایای فرانشیز :
۱- بی نیاز از سرمایه
مهمترین مانع گسترش کسب و کارهای کوچک فقدان و کمبود سرمایه است. در سالهای اخیر برخی کسب و کارها متوجه شدند که سرعت رشد اهداف آنها بسیار بیشتر از توانایی مالی و جذب سرمایه است. این مسئله باعث کند شدن روند رشد و گسترش کسب و کارها میشود. اما راه چاره چیست؟
فرانشیز به عنوان یک راه جذب سرمایه میتواند مزایای جالبی داشته باشد. اول از همه اینکه کارآفرینان بدون ریسک و هزینه میتوانند کسب و کار خود را گسترش دهند. فرانشیز تمام سرمایهی مورد نیاز برای آماده سازی و راه اندازی یک واحد یا شعبه ی جدید را فراهم میکند. یعنی با استفاده از پول دیگران شخص franchisor یا گسترش دهنده، کسب و کار خود را بدون ریسک و بدهی گسترده تر میکند. این مسئله یکی از مهم ترین مزایای فرانشیز یا حق امتیاز به شمار میآید.
۲- تشویق مدیران
یکی دیگر از بزرگترین موانع کارآفرینان برای رشد کسب و کار، این است که پیدا کردن و حفظ مدیر مناسب و خوب برای شعبه ی جدید کاری بس دشوار است. گاهی اوقات پیش میاید که ماه ها وقت صرف آموزش یک مدیر میشود و در انتها مدیر کار را رها میکند و یا به استخدام یکی از رقبا در میآید. مدیرانی که اسختدام میشوند نیز مانند سایر کارکنان هستند و ممکن است تعهدی در خور یک مدیر نداشته باشند و صرفا از دور نظارت کنند.
اما همین مشکل توسط فرانشیز حل شده و به یکی از مهم ترین مزایای فرانشیر تبدیل شده است. در فرانشیز لازم نیست برای هر واحد جدید یک مدیر انتخاب کرد؛ بلکه آن شخص نیز مالک خواهد بود و در سود و زیان شریک! و هیچ محرکی همچون پول نمیتواند عمل کند.
این مسئله بر روی هر شعبه تاثیرات مثبتی دارد:
- تعهد بلند مدت: از آنجایی که شخص سرمایه گذاری کرده است، دوری از کسب و کار برایش سخت خواهد بود.
- مدیریت با کیفیت تر: به عنوان یک مدیر شما به دنبال کسب دانش بیشتر در حوزهی کسب و کار خواهید بود که باعث رشد شخصی و بهبود کیفیت زندگی و کاری شما میشود.
- بهبود کیفیت عملکرد: چنین چیزی قابل اندازه گیری نیست اما به طور معمول چنین اتفاقی میافتد که اشخاصی که مالک هستند نسبت به مدیران، کارمندان بهتری پرورش میدهند و حتی محیط کار خود را تمیزتر نگهداری میکنند.
- نوآوری: از آنجایی که این اشخاص مالک هستند دائما به دنبال راهی برای بهبود کسب و کار خود هستند.
- این اشخاص مدیران را مدیریت میکنند: تجربه ثابت کرده است که افرادی که مالک شعبه هستند، مانند مالک اصلی رفتار میکنند و مراقب هستند که توسط مشتری و یا حتی کارمندان، دزدی صورت نگیرد.
۳- سرعت رشد
میتوان گفت تقریبا تمام کارآفرینانی که یک ایدهی نو دارند، یک کابوس مشترک دارند آن هم اینکه یک نفر دیگه قبل از آنها این ایده را پیاده سازی کند. که البته این کابوس حقیقت دارد و رخ میدهد. اما مشکل کجاست؟
مشکل اصلی این است که راه اندازی یک واحد یا یک شعبه، کاری زمانبر است. اما فرانشیز یا همان حق امتیاز، میتواند راه مناسبی برای این مشکل باشد. با چنین کاری علاوه بر اینکه در زمان صرفه جویی میکنید، هزینه ها و نیروی انسانی را نیز کاهش میدهید. بنابراین شرکت ها و کسب و کارهای کوچک فضایی برای رقابت با شرکتهای بزرگ خواهند داشت.
۴- بهره وری بیشتر کارکنان
فرانشیز در کل باعث کاهش تعداد کارمندان و کارکنان مجموعه خواهد شد و این به معنی کاهش هزینههاست. بدین صورت که شخصی که مالک یک شعبه کوچک میشود، مسئولیتهای بیشتری بر دوش دارد و در نتیجه نیاز به کارکنان بیشتر را کاهش میدهد.
۵- سهولت در نظارت
از دیدگاه مدیران، فرانشیر مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال شخص franchisor یا کسی که مالک اصلی است، نیاز نیست حتما روزانه واحدها و شعب دیگر را بررسی کند. مثلا فرض کنید یکی از کارمندان شعبه ی دیگر کسب و کار شما، بیمار شده است و قصد دارد فردا در منزل بماند. این شخص نیاز نیست با شما تماس بگیرد بلکه کافیست به مالک شعبهی خود اطلاع دهد و وی را باخبر سازد. مسائل مربوط به کارکنان شعب، بر روی کسب و کار شما تاثیری نخواهد داشت بنابراین میتوانید با خیال راحت تمامیت کسب و کار خود را مورد بررسی و نظارت قرار دهید.
۶- افزایش سودآوری
افزایش بهره وری کارکنان و در نتیجه کاهش تعداد آنها و همچنین سهولت در نظارت باعث شده است که سازمان هایی که از فرانشیز بهره میبرند، به سود بیشتری برسند. از آنجایی که سازمان اصلی میتواند از نظر مالی، آموزشی، استخدام و …. به سایر شعبی که حق امتیاز دارند، وابسته باشد؛ درنتیجه سازمان اصلی بسیار ساده تر و محدود خواهد بود، با تمرکز میتواند در جهت افزایش سودآوری موثر باشد. بنابراین سازمانهایی که حق امتیاز میدهند، سود بیشتری تجربه خواهند کرد.
۷- افزایش ارزش
ترکیب افزایش سرعت رشد، بهبود سودآوری و بهره وری کارکنان در نهایت منجر به ارزش برای کسب و کار میشود. اگر این ارزش یک فرآیند رو به رشد باشد، وقتی که زمان فروش کسبوکار شما فرا میرسد، قطعا میتواند یک مزیت باشد.
ارزش باید به صورت یک مدل رشد و قابل اندازهگیری مشخص باشد تا مورد توجه قرار گیرد.
۸- به دست آوردن بازارهای فرعی
توانایی franchisee یا شخصی که حق امتیاز پرداخت میکند و مالک یکی از شعب فرعی سازمان است، در افزایش کارآیی مالی اهمیت فراوانی دارد. یک franchisee در حالت معمول نسبت به یک مدیر در شرایط مشابه، درآمد بیشتری نخواهد داشت اما توانایی صرف هزینهی کمتری دارد که این مسئله منجر به سودآوری بیشتر کسب و کار خواهد شد. علاوه بر این یک franchisee در مقایسه با شما به عنوان کسی که شعبهی اصلی را اداره میکند، ساختار متفاوتی برای هزینه های خود دارد؛ ممکن است حتی پکیج های کمتری ارائه دهد و سودآوری بالاتری برای کسب و کار به ارمغان بیاورد.
به عنوان صاحب کسب و کار اصلی، شما میتوانید بفهمید که کدام بازارها مناسب کسب و کار شما هستند و در کدام بازارها درآمدی نخواهید داشت. به طبع شما بازاری که در آن موفقیتی نخواهید داشت را به عنوان مکانی برای شعبه ی جدید انتخاب نمیکنید. اما اگر استراتژی شما به صورتی است که باید شعب خود را توسعه دهید، ممکن است با کمبود بودجه مواجه شوید و نتوانید در بسیاری از مکانها شعبهای افتتاح کنید؛ در این حالت فرانشیز به کمک شما میآید و میتوانید به کمک واگذاری حق امتیاز، شعبی در بازارهای دیگر داشته باشید.
۹- کاهش ریسک
فرانشیز باعث کاهش ریسک برای صاحب اصلی کسب و کار میشود. Franchisee که شعبهی دیگری از بیزنس شما را اداره میکند، مسئولیت تمام استخدامها و پرداختها و ساخت و سازها را برعهده دارد و سرمایهی موردنیاز برای راه اندازی شعبهی خود را تامین میکند. بنابراین مسئولیت های وی کاملا مشخص هستند و ادارهی دیگر شعب بر عهدهی شما نخواهد بود که این کار باعث کاهش ریسکهای شما به عنوان franchisor میشود. همچنین هزینهی دادن حق امتیاز بسیار کمتر از راه اندازی یک مرکز جدید است. بنابراین بدون هزینه کردن میتوانید کسب و کار خودتان را به سادگی گسترش دهید و بیزنس بسیار بزرگتری داشته باشید.
چندکلام با چ یاب:
در انتها امیدوارم که این مطلب مورد توجه و استفادهی شما قرار گیرد. سعی ما بر این بود که در این محتوا به مهم ترین مزایای فرانشیز یا همان حق امتیاز به عنوان یک استراتژی گسترش کسب و کار، بپردازیم. اگر تا کنون تجربهای در این زمینه داشتهاید و فکر میکنید ممکن است برای ما و دیگران جالب باشد، میتوانید در قسمت نظرات برای ما بنویسید. همچنین اگر انتقاد، سوال و یا پیشنهادی دارید خوشحال میشویم با ما در میان بگذارید.
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها