شاید عنوان پست طوری به نظر برسد که شما فکر کنید این مقاله فقط مختص زن و زن کارآفرین است. خیر ؛ به هیچ وجه این گونه نیست. در دنیای امروزه اقتصاد کشور بیش از پیش نیازمند کمک زنان است. زنان نیمی از جامعه را تشکیل میدهند و پا به پای مردان در حال انجام فعالیت اقتصادی هستند. پس لازم است مرد و زن با هم بکوشیم تا وضعیت اقتصادی خود و کشورمان را بهبود ببخشیم.
در سالهای اخیر تعداد زنانی که به دانشگاه رفتهاند، رشد چشمگیری داشته است؛ اما درصد مشارکت اقتصادی زنان در جامعه به عددی حدود ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است که نشان میدهد زنان سهم بسیار کمی در اقتصاد کشور ما دارند. با توجه به فعالیتها و تغییرات فرهنگی اخیر ایران، انتظار میرود که زنان به صورت فعالتری در بازار و اقتصاد کشور حضور داشته باشید.
در این بین آمار زنان کارآفرین ایرانی نشان میدهد که کشور ما در رتبه بندی کشورهای جهان، رتبهی ۵۴ از ۵۸ را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید در این رتبه بندی کشورهای آمریکا، نیوزلند و کانادا در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
اما بیایید از دنیای آمار و ارقام اندکی فاصله بگیریم. جدای از اینکه چرا زنان دست به کارآفرینی نمیزنند، بهتر است بدانیم که کارآفرینان زن چه مشکلاتی را تجربه میکنند.
۱- مبارزه با انتظارات اجتماع
هنگامی که به یک سمینار شلوغ اقتصادی و شغلی وارد میشوید؛ به احتمال زیاد تعداد زنان حاضر در جمع، کمتر از تعداد انگشتان دست شماست! و این مسئله جایی دلسرد کننده میشود که زنان تلاش میکنند مانند سایر مدیران مرد رفتار کنند.
در این گونه شرایط عموما زنان احساس میکنند که باید مانند مردان رفتار کنند و خود را رقابتی، خشن و حتی تهاجمی نشان دهند. اما موفقترین زنان کارآفرین معتقدند که اعتماد به نفس و استفاده از تفکرات و صدای خود، یکی از بهترین عوامل موفقیت کسب و کارشان بوده است.
خودتان باشید و به آنچه که هستید اعتماد داشته باشید. سعی نکنید خودتان را به کسی تغییر دهید که مانند یک مدیر مرد فکر و عمل میکند.
Hilary Genga بنیانگذار و مدیرعامل Trunkettes
۲- سرمایهی محدودتر!
تمام بنیانگذاران و کارآفرینان به دنبال جذب سرمایه گذار نیستند، اما آنهایی که هستند به خوبی از سختیها و دشواریهای این مسیر آگاهند. این دشواریها برای زنان کارآفرین میتواند چندین برابر باشد. آمارهای مربوط به گزارشات نشان میدهد که کمتر از ۳ درصد از استارتاپهایی که سرمایه گذار جذب کردهاند، متعلق به زنان بودهاند. و غالبا وام گرفتن برای زنان با توجه به شرایط و فرهنگ، کار سختتری است و سرمایه گذاران نیز به دنبال کسب و کارهایی هستند که زیر نظر مردان اداره میشوند.
طبق گفته Bonnie Crater، مدیرعامل Full Circle Insights ؛ سرمایه گذاران عموما علاقه دارند از استارتاپهایی حمایت کنند که با آنها هم نوع یا هم قبلیه باشند. به عنوان مثال اگر یک کمپانی سرمایه گذاری توسط یک زن اداره شود، احتمال سرمایه گذاری آن بر روی استارتاپ ها زنان کارآفرین بیشتر خواهد بود. با این حال آمار اصلا درصد خوبی را نشان نمیدهد!
Gloria Kolb مدیرعامل Elidah معتقد است که زنان به صورت کاملا محافظه کارانه عمل میکنند و آمار و ارقامی که برای کسب و کار خود ارائه میدهند نسبت به مردان بیشتر به واقعیت نزدیک است. مردان کارآفرین معمولا در این موارد اغراق میکنند و در نتیجه سرمایه گذاران مقداری کمتر از آنچه توسط کارآفرین خواسته شده، سرمایه گذاری میکنند. بنابراین سرمایه گذاران در مورد زنان کارآفرین نیز چنین تصوری دارند و حداقل سرمایه را به کسب و کار آنان اختصاص میدهند و این در حالیست که ارقام ارائه شده توسط زنان کارآفرین نزدیک به واقعیت هستند و سرمایهای کمتر از آن نمیتواند پاسخگو باشد.
۳- تلاش برای جدی گرفته شدن!
بیشتر مدیران زن، زمانی که به عنوان مدیر یک صنعت یا یک شغل (محیط کار مردانه) انتخاب شدهاند با این مشکل روبرو شدهاند که مردان شاغل در آن مکان، وی را به عنوان یک مدیر قبول نداشتند. چنانکه Alison Gutterman دربارهی تجربهی مدیرعاملی خود در Jelmar میگوید: “به عنوان یک زن کارآفرین در صنعتی مردانه، به دست آوردن احترام برای من به منزلهی مبارزه و جنگ بوده است.”
وی همچنین افزود؛ برای نشان دادن و اثبات کردن توانایی خودم به سایرین، بسیار تلاش کردم و سعی کردم اعتماد به نفس خودم را بالا ببرم. پس از مدتی در گروههای مربوط به کارآفرینان زن عضو شدم و این گروه ها توانستند کاری کنند که من به توانایی های خودم پی ببرم و بتوانم به موفقیت برسم. این گروه ها به من کمک کردند که از تجربیات و دیدگاه سایر کارآفرینان زن بهره مند شوم.
۴- عدم مالکیت دستاوردها
رسیدن به موفقیت به عنوان یک زن کارآفرین میتواند برای شما و هم نوعان شما انگیزهی مضاعفی به ارمغان بیاورد. موفقیت خود را بپذیرید و از خودتان سپاسگزار باشید. همچنین باید به دیگران نشان دهید که بعضی کارها را شما انجام دادهاید و توان و استعداد خود را اثبات کردهاید؛ این گونه اعتماد به نفس شما نیز افزایش مییابد. چرا دستاوردهایتان را از دیگران مخفی کنید؟ خجالتی نباشید!
Molly MacDonald مدیرعامل The Mobile Locker Co میگوید: “هر زمان در حال صحبت کردن در مورد شرکت بودم، به جای استفاده از کلمهی “من” از کلمهی “ما” استفاده میکردم و میخواستم سایرین فکر نکنند که تنها من هستم که اوضاع را کنترل و اداره میکنم. هنگامی که کسب و کار را گسترش دادم، تلاش کردم مالک آنچه که انجام دادهام، شوم.”
۵- فقدان شبکهی حمایتی
بهره بردن از یک شبکهی حمایتی قوی، از ملزومات موفقیت کارآفرینی است. پس دور از انتظار نیست که ۴۸ درصد از زنان کارآفرین از فقدان الگو و راهنمای خوب دم میزنند.
پیدا کردن گروهی که از شما حمایت کنند اصلا کار سادهای نیست؛ با این حال سعی کنید در جمعهایی که مختص زنان کارآفرین است شرکت کنید و با دیگران آشنا شوید و شبکه سازی کنید. همچنین میتوانید در گروهها و انجمنهای زنان کارآفرین عضو شوید و پس از آن سوالات و درخواستها خود را مطرح کنید. کاملا واضح و دقیق صحبت کنید و با سایرین روراست باشید.
شما با کمک و راهنمایی سایر افراد موفق و به خصوص زنان موفق، حداقل به این نتیجه میرسید که در این راه تنها نیستید و میتوانید بر مشکلات غلبه کنید. همچنین تجربیات دیگران میتواند روشنگر راه شما باشد.
۶- برقراری تعادل بین کار و زندگی
والدین کارآفرین همیشه ۲ مسئولیت مهم بر عهده دارند یکی در قبال خانواده و دیگری در قبال کسب و کار. پیدا کردن راهی برای اختصاص زمان به هردو بدون آسیب، کلید موفقیت و تعادل زندگی شماست.
Michelle Garrett میگوید: “پیدا کردن این تعادل برای من به معنای تمام شدن کارم در شرکت و راهاندازی مرکز مشاورهی کسب و کار پیش از تولد فرزندم بود. من فکر میکنم که فرهنگ کار به زودی تغییر میکند و به زنان اجازهی انعطاف بیشتری میدهد. با این حال، کارآفرینی و کار کردن برای خودتان آزادی بیشتری برای شما به ارمغان میآورد.”
۷- مقابله با ترس از شکست
شکست یک امکان کاملا محتمل در هر کسب و کاری محسوب میشود. شکست هرگز نباید باعث شود که شما دست از تلاش بردارید و به هیچ عنوان بهانهی مناسبی برای رهاکردن اهدافتان نیست. به شکستهای خود به عنوان آموزش نگاه کنید و از آنان درس بگیرید.
مسیر و راه رسیدن شما به اهداف ممکن است پر از دست انداز و مشکلات و شکستها باشد، با این حال این مسیر شما را به اهداف نهاییتان میرساند. کافیست بر روی اهداف خود متمرکز شوید و به عنوان یک زن کارآفرین بپذیرید که شکست جزئی از راه شماست و ترس از شکست به شما کمکی نخواهد کرد.
چندکلام با چ یاب:
در این مقاله سعی کردم مهمترین چالشهای یک زن کارآفرین را بررسی کنم. قطعا این عوامل بیش از موارد گفته شده خواهند بود. مسیر کارآفرینی هم برای مردان و هم برای زنان دارای چالش ها و دشواریهاییست که یکی پس از دیگری نمایان میشوند. اما آیا تا کنون هیچ کارآفرینی به موفقیت نرسیده است؟ قطعا بودهاند و هستند کسانی که در کسب و کار خود به موفقیت رسیدهاند. ناامید نشوید و دست از تلاش برای رسیدن به اهدافتان برندارید!
شما چطور؟ کارآفرین هستید و یا به کارآفرینی فکر میکنید؟ برای ما از تجربیاتتان بنویسید. همچنین منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
برای مطلع شدن از آخرین آموزشها و مقالات ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
منابع:
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها