هرآن چیزی که در مورد فونت باید بدانید!

به‌طور ساده فونت یا معادل فارسی آن قلم را می‌توانیم وسیله‌ای برای آشکارسازی متن تعریف کنیم؛ به‌عبارت دیگر فونت یک نمایش گرافیکی از متن است که می‌تواند‌ شکل‌ها و طراحی‌های مختلفی داشته باشد. امروزه ما در اغلب کارهای روزمره، کارهای اداری، امور دانشگاهی و پژوهشی و غیره از متون تایپ شده استفاده می‌کنیم، در نتیجه انتخاب فونت مناسب برای قسمت‌های مختلف یک متن از نکات مهم آن به‌حساب می‌آید و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی مخاطبان آن متن بگذارد. فونت‌ها در نرم‌افزارهای متفاوتی از قبیل ورد، اکسل، فتوشاپ و برنامه‌های گرافیکی و متنی دیگر مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند بنابراین فونت از جمله مواردی است که طیف وسیعی از کاربران با آن سروکار دارند. به‌دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به معرفی و آموزش نصب و اضافه کردن فونت پرداخته و همچنین در آخر نگاهی به نرم‌افزارهای طراحی فونت انداخته‌ایم. همراه ما باشید.

آشنایی با فونت و آموزش اضافه کردن آن به کامپیوتر

چرا از فونت‌ها استفاده می‌کنیم؟

در ابتدا در مورد اهمیت فونت‌ها صحبت کردیم اکنون کمی در این موضوع عمیق‌تر شده و به موارد کاربردی آن‌ها‌ می‌پردازیم. شاید تاکنون نام تایپوگرافی به گوشتان خورده باشد ابتدایی‌ترین تعریفی که می‌توان برای تایپوگرافی گفت گونه‌ای از نوشته است که بیشتر به جنبه‌ی گرافیکی آن پرداخته شده است؛ همانطور که می‌بینید فونت برای گرافیست‌ها نیز موضوع حائز اهمیتی است‌. هدف ما از بیان این موضوع این است که بیشتر به اهمیت و تأثیر فونت بر روی مخاطبان خود پی ببرید زیرا همانطور که گرافیست‌ها از فونت‌های مختلف برای تأثیرگذاری بر روی مخاطبانشان استفاده ‌می‌کنند کاربران دیگر نیز می‌توانند متناسب با نیاز و هدف خود از فونت‌های متعدد موجود استفاده کرده و بر زیبایی و خوانایی متن خود بیافزایند.

آموزش نصب فونت

فونت‌ها با توجه به کاربردشان دارای فرمت‌های متفاوتی از قبیل ttf ،ttc ،tfil ،otf ،svg ،woff ،eot و غیره هستند که هر کدام از این فرمت‌ها متعلق به مرورگر و سیستم عامل به‌خصوصی هستند؛ هر یک از این فونت‌ها را به دو طریق ‌می‌توان به کامپیوتر اضافه کرد. در ادامه به توضیح هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش اول

همانطور که در عکس زیر مشخص است ابتدا فایل فونت مورد نظر را باز کرده و سپس بر روی کلید Install کلیک می‌کنیم و پس از اتمام فرآیند نصب فونت به کامپیوتر شما اضافه خواهد شد و می‌توانید در برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف از آن استفاده کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

آشنایی با فونت و آموزش اضافه کردن آن به کامپیوتر

روش دوم

در این روش فونت/فونت‌های انتخابی خود را در کلیپ‌بورد ذخیره می‌کنید (کپی یا کات می‌کنید). سپس به دیسکی که ویندوز شما در آن نصب شده (معمولاً دیسک C) رفته و همانند تصویر زیر مسیر Windows>Fonts را طی کنید؛ در نهایت فونت‌هایی را که کپی/کات کرده‌اید را در پوشه Fonts پیست کنید. اکنون فونت‌ها به سیستم شما اضافه شده و می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌های مختلف بکار ببرید.

آشنایی با فونت و آموزش اضافه کردن آن به کامپیوتر

نرم‌افزارهای طراحی فونت

اگر تمایل دارید فونت شخصی خود را طراحی کنید اصلاً نگران نباشید، نرم‌افزارهای متعددی در این زمینه توسعه داده شده‌اند که می‌توانند نیاز شما را در این زمینه برطرف کنند. ضمناً کار با این نرم‌افزارها نیز چندان سخت نبوده و با تمرین می‌توانید کار با آن‌ها را یاد بگیرید اما توجه داشته باشید که این‌کار وقت‌گیر خواهد بود و نتیجه کار نیز به خلاقیت شما بستگی دارد. در ادامه به ۵ برنامه معروف طراحی فونت را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • FontLab Studio

این برنامه آزادی عمل زیادی به شما می‌دهد و شما به‌راحتی‌ می‌توانید به طراحی یک فونت تا طراحی یک کتابخانه فونت بپردازید. از مزایای این نرم‌افزار می‌توان به موجود بودن نسخه مک آن علاوه بر نسخه ویندوزاش و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف فونت اشاره کرد. اما دلایلی که سبب کاهش محبوبیت این نرم‌افزار شده‌اند عبارتند از رابط کاربری پیچیده، باگ‌های مختلف نرم‌افزاری و گران بودن بیش از حد این نرم‌افزار.

  • FontCreator

نرم‌افزاری محبوب با بیش ۴٫۵ میلیون دانلود تا امروز. FontCreator برنامه‌ی مناسبی برای حرفه‌ای هاست اما با این وجود دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسندی است که می‌تواند جوابگوی نیاز کاربران عادی نیز باشد. عوامل متعددی سبب شهرت این برنامه شده است که از این موارد می‌توان به ارزان بودن و پشتیبانی از فرمت‌های تحت وب اشاره کرد و تنها ایرادی که می‌توان از این نرم‌افزار گرفت نبود نسخه مک این برنامه است.

  • FontGrapher

ارزان‌ترین گزینه موجود در این فهرست FontGrapher و همچنین بهترین گزینه برای پروژه‌های کوچک است. این برنامه بدلیل سادگی در استفاده می‌تواند نیاز طیف زیادی از افراد را پوشش دهد. بعلاوه بسیاری از فرآیندها در این نرم‌افزار بطور خودکار انجام خواهد شد. از عیب‌های این نرم‌افزار می‌توان از ویژگی‌های OpenType و UFO اشاره کرد.

 

کامنت

 

  • Glyphs

بهترین برنامه برای تازه‌کاران و افرادی که گاهاً به طراحی فونت نیاز پیدا می‌کنند است. راحتی در یادگیری و استفاده، پشتیبانی فوق‌العاده از فرمت‌های مختلف و داشتن ویژگی‌های کاربردی مختلف این نرم‌افزار را به یکی از بهترین برنامه‌های طراحی فونت تبدیل کرده است اما تنها مشکلی که با این نرم‌افزار وجود دارد این است که فقط برای سیستم عامل مک عرضه شده است.

  • RoboFont

ابزاری دقیق که بوسیله‌ی زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده و امکانات و اختیارات متنوعی را برای کاربران به ارمغان آورده است. در این نرم‌افزار شما دسترسی زیادی به اشیاء خواهید داشت و می‌توانید از مقیاس‌های مختلفی‌ استفاده کنید. مشکل این برنامه همانند مورد قبل این است که این برنامه فقط برای سیستم عامل مک منتشر شده است.

دانشجوی مهندسی برق💡 | علاقمند به فوتبال، تکنولوژی، دیزاین و برنامه‌نویسی