برندینگ ؛ عامل پیروزی در میدان رقابت!

برندینگ چیست cheyab.ir

برندینگ در واقع یک عمل بازاریابی محسوب می‌شود که برند و نام تجاری مختص شما را شکل می‌دهد. برندینگ کسب و کار شما، باید به گونه‌ای باشد که در میان بسیاری برند دیگر به چشم بیاید و توجه مخاطبین را به خود جلب کند. دقیقا همین برندینگ است که باعث می‌شود کسانی که برای اولین بار از محصول شما استفاده می‌کنند تبدیل به مشتریان دائمی محصولاتتان شوند. برندینگ بیزنس و کسب و کار شما را به سطح دیگری ارتقا می‌دهد و چنان تمایز و تفاوتی ایجاد می‌کند که باور آن سخت است. اگر به فکر توسعه و پیشرفت کسب و کارتان هستید، برندینگ بهترین راه ممکن است.

بعد از خواندن این مطلب می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • برندینگ چیست؟
  • چرا برندینگ تا این حد مهم است؟
  • برندینگ چه چیزی را به دنبال دارد؟
  • چطور برند مخصوص خود را داشته باشیم؟
  • چگونه برندی که ایجاد می‌کنید متمایز باشد و مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد؟

معنی برندینگ چیست؟

برندینگ امروزه چیزی فراتر از یک نگاه ساده و یا یک لوگو است. علامتی برای دریافت احساسات مشتریان و مخاطبان یک کمپانی است. به عبارت دیگر، برند شما مجموعه‌ی ادراکی است که دیگران از کمپانی شما دارند. اما برندینگ مجموعه‌ای از اعمالی است که باعث پرورش برند شما می‌شوند.

بهتر است این گونه بیان کنیم که برند در زبان انگلیسی یک اسم است ولی برندینگ یک فعل است. هنگامی که یک لوگو طراحی شود به این کار، برندینگ می‌گویند. به عبارت دیگر هنگامی که برند خود را توسعه دهید به آن برندینگ می‌گویند. به طور خلاصه هر عملی که در جهت شکل دادن به برند صورت گیرد؛ برندینگ نام می‌گیرد.

چرا برندینگ مهم است؟

برندینگ بسیار حائز اهمیت است و یک کسب و کار را بی نیاز از رقابت می‌کند. مهم نیست که چه نوع کمپانی و تجارتی دارید و در چه نوع صنعتی فعال هستید، هر کسب و کاری رقبای مخصوص خود را به همراه دارد که رقابت با آنها بسیار دشوار است. بندینگ راهی‌ست که یک کسب و کار را از دیگر کسب و کارها متمایز می‌کند. برندینگ نقاط قوت و خاص و متفاوت یک برند را به نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود مشتریان به راحتی آن کسب و کار را به دیگر رقبا ترجیح دهند.

دوره های اموزشی برنامه نویسی
کامنت

برندینگ همچنین در حوزه‌ی ایجاد ارتباطات تاثیرگذار است.

اگر می‌خواهید یک برند موفق بسازید؛ ابتدا باید شناخته شوید. برندینگ صحیح و درست ( به عنوان مثال یک لوگوی مناسب، وب سایت و … ) در این زمینه بسیار مفید واقع می‌شود و منجر به شناخته شدن برند شما در بازار می‌شود. البته برای دیده شدن برند، لازم است برندینگ به صورت متمایز عمل کند.

راه دیگر موفق شدن یک کسب و کار این است که تجربه‌ی ماندگار و سازگاری برای مشتریان ایجاد شود. بهترین راه این است که از طریق رسانه‌های اجتماعی، تجربیات مشتریان را دریافت کنید و متوجه شوید که مشتریان از محصولات شما راضی هستند یا خیر. این گونه یا از روش خود اطمینان حاصل می‌کنید، یا آن را تغییر می‌دهید.

موفق‌ترین کسب و کارها آن‌هایی هستند که روابطی احساسی و عاطفی با مشتریان خود برقرار می‌کنند. برندینگ روشی برای ایجاد این‌گونه ارتباطات است. به عنوان مثال روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط با مخاطبان دارد و ارتباطات عمیق و ماندگاری ایجاد می‌کند.

برندینگ شخصی cheyab.ir

عناصر برندینگ کدامند؟

در ادامه عناصر برندینگ را با هم بررسی خواهیم کرد.

ارزش برند

ماموریت برند و ارزش آن، پایه‌های برندینگ هستند. به ماموریت‌های برندتان مانند مغز عملیات بیاندیشید. جمله‌ای مختصر و کوتاه که جایگاه فعلی و هدف برند شما را نشان می‌دهد. این عنصر بسیار مهم است و در واقع در چند کلمه کار برند شما را نشان می‌دهد.

دستورالعمل‌های برند

از آنجایی که ارزش و هدف برند مشخص شده است، بهترین کار این است که کسب و کار را در یک فایل معرفی کنید و تفاوت‌ها و تمایزات برند خود با سایر برندها را توضیح دهید و اهداف آن را شرح دهید. در این فایل لازم است که تفاوت برند خود را به گونه‌ای شرح دهید که مخاطب از انتخاب برند شما اطمینان حاصل کند و بدون رقابت شما را برگزیند. بهتر است استراتژی برندتان را به خوبی توضیح دهید و در کل خلاصه‌ای از برند خود را شرح دهید.

لوگو

لوگو، چهره‌ی یک کمپانی محسوب می‌شود و بسیار مهم است. هنگام طراحی لوگو لازم است به جامعه‌ی مخاطبین برند به خوبی توجه شود و از روانشناسی‌های گوناگون برای طراحی آن استفاده شود. لوگو همانطور که گفته شد چهره‌ی یک کمپانی است و اولین چیزی است که مخاطب می‌بیند و اگر به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار نکند، یک جای کار لنگ می‌زند.

وب سایت

یک عنصر کلیدی و مهم برندینگ همان طراحی سایت است. یک وب سایت خوب باید بتواند از لحاظ ظاهری با کاربران ارتباط برقرار کند. همچنین باید کار با آن ساده باشد. به طور کلی وب سایت نمایانگر کار شماست و مانند لوگو باید از لحاظ روانشناسی به طراحی آن توجه شود.

افزودن دارایی‌ها

بسته به نوع کسب و کار و صنعت کاری شما، ممکن است به دارایی‌های اضافی نیاز پیدا کنید. دارایی‌هایی مانند کارت تجاری، پکیج‌های تولیدی و … . ابتدا کسب و کار و نیازهای اساسی آن را بیافزایید و سپس به دنبال توسعه‌ی دارایی‌های برند خود بروید.

برند بهتر = بازاریابی قدرتمندتر

هر محصولی یک طول عمر محدود دارد و اگر به خوبی مدیریت شود ممکن است تا همیشه مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که برند خود را به طور کاملا معین مشخص کنید، مدیریت و فروش محصولات به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

دستورالعمل برند به همراه تحلیل و آنالیز بازار به شما دید بسیار مناسبی در مورد محصول خود می‌دهد به صورتی که متوجه می‌شوید چقدر تقاضا برای این محصول در بازار موجود است. در نتیجه‌ی این اطلاعات شما می‌توانید بازاریابی درست و صحیحی انجام دهید و اطمینان مشتریان را به دست آورید. همچنین بازاریابی قدرتمندتر باعث می‌شـود برند شما محبوب و مشهور شـود.

مشورت کردن با متخصصان این حوزه، تاکتیک‌هایی به شما خواهد آموخت که می‌توانید با تمرکز بر روی مهم‌ترین تاکتیک‌ها جایگاه اصلی برند خود را در بازار پیدا کنید.

برندینگ؛ عامل ایجاد قدرت

همانطور که در قسمت‌های بالاتر گفتیم برندینگ در زبان انگلیسی یک فعل است و یه یک سری اعمال اطلاق می‌شود.

در ابتدا ممکن است ایجاد برندینگ با توجه به برنامه‌ریزی، دارایی‌ها و پرسنل سخت به نظر برسد؛ اما ایجاد برندینگ به صورتی فراموش نشدنی، قدرتی دوچندان به برند شما می‌دهد. پیش از اینکه دیگران داستان خود را بیان کنند، شما با برندینگ رقابت را پیروز شوید.

اگر در طی این فرآیند احساس شکست کردید، به یاد داشته باشید که همیشه کسانی هستند که از شما حمایت کنند. می‌توانید با مشاورانی که در این حوزه فعالند مشورت کنید.

برندینگ cheyab.ir

چندکلام با چ‌یاب:

همه چیز به ایجاد یک برند و کسب و کار ختم نمی‌شود؛ بلکه حفظ آن و پیش برد یک برند به سوی اهداف و موفقیت بسیار فرایند مهم و سختی‌ست. برندینگ به موفق شدن برند شما بسیار کمک می‌کند و به نوعی برند شما را به بازار عرضه می‌کند و اگر این برندینگ هوشمندانه باشد، جایگاه مناسبی در بازار پیدا می‌کند. یکی از ویژگی‌های یک برندینگ خوب این است که با مشتریان به خوبی ارتباط عاطفی برقرار کند و بتواند در ذهن آنان ماندگار شود. در این پست سعی کردیم تمام مفاهیم ضروری پیرامون برندینگ را توضیح دهیم؛ امیدواریم که این مطلب مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما دوستان هستیم.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی