گرافیک سه بعدی در ادوبی انیمیت

گرافیک سه بعدی در ادوبی انیمیت

گرافیک سه بعدی این روزها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به خصوص گرافیک سه بعدی در ادوبی انیمیت و انیمیشن سازی. در حالت عادی هنگام متحرک سازی اشیاء در نرم افزار ادوبی انیمیت، شما دو بعد و دو محور x ‌و y ‌را در اختیار دارید.

اما هنگام سه بعدی سازی در ادوبی انیمیت ، این ابزار به شما این امکان را می دهد تا با حرکت و چرخش سیمبل های مووی کلیپ در فضای سه بعدی، جلوه های سه بعدی ایجاد کنید. ادوبی انیمیت با قرار دادن یک محور z در ویژگی های هر سیمبل، فضای سه بعدی را نشان می دهد.

شما با حرکت دادن آنها در امتداد محور x یا چرخش آنها به دور محور x یا y ، با استفاده از ابزار سه بعدی سازی، جلوه های پرسپکتیو را به سیمبل اضافه می کنید. در اصطلاحات سه بعدی ، حرکت یک جسم در فضای سه بعدی را Translation و چرخش یک جسم را در فضای سه بعدی ، Transformation می نامند.

 هنگامی که هر یک از این جلوه ها را در یک مووی کلیپ اعمال کرده باشید ، انیمیت آن را یک مووی کلیپ سه بعدی می داند و نشانگر محور رنگی هر زمان که انتخاب شود روی مووی کلیپ پوشانده می شود.

سه بعدی سازی در انیمیت - گرافیک سه بعدی ادوبی انیمیت

دوره مقدماتی آموزش ادوبی انیمیت را از دست ندهید؛

ابزارهای سه بعدی سازی

برای اینکه یک شی نزدیکتر یا دورتر از بیننده به نظر برسد ، آن را با ابزار  ۳D Translation در امتداد محور z خود حرکت دهید. برای ایجاد برداشت از جسمی که نسبت به بیننده زاویه دارد ، سیمبل را با استفاده از ابزار ۳D Rotation به دور محور z خود بچرخانید. با ترکیب این ابزارها، می توانید جلوه های چشم انداز واقع گرایانه ایجاد کنید.

هر دو ابزار سه بعدی سازی به شما امکان را می دهند اشیا را در فضای سه بعدی گلوبال و لوکال دستکاری کنید. فضای گلوبال سه بعدی ، همان فضای استیج است. فضای سه بعدی لوکال ، فضای سیمبل مووی کلیپ است.

به عنوان مثال ، اگر یک سیمبل دارید که شامل چندین کلیپ فیلم تو در تو است ، ۳D transforms  لوکال مووی کلیپ های  تو در تو نسبت به منطقه طراحی داخل سیمبل انجام خواهند شد. حالت پیش فرض ابزار تغییر و چرخش گلوبال است. برای استفاده از آنها در حالت لوکال ، روی دکمه Global toggle در در پنل ابزار کلیک کنید.

با استفاده از خصوصیات سه بعدی مووی کلیپ ها در پروژه FLA ، می توانید انواع جلوه های گرافیکی را بدون تکراردر کتابخانه ایجاد کنید. با این حال ، هنگامی که یک مووی کلیپ را از کتابخانه ویرایش می کنید ، تبدیل ها و تغییرات سه بعدی که اعمال شده اند قابل مشاهده نیستند. هنگام ویرایش محتویات یک مووی کلیپ ، فقط تبدیل های سه بعدی مووی کلیپ های فیلم تو در تو قابل مشاهده است.

 

اگر در Stage اشیاء سه بعدی دارید ، می توانید با تنظیم ویژگی های Perspective Angle و Vanishing Point در پرونده FLA ، جلوه های سه بعدی خاصی را به همه آن اشیاء اضافه کنید. ویژگی Perspective Angle باعث بزرگ نمایی نمای Stage می شود. خاصیت Vanishing Point تاثیری دارد که اشیا سه بعدی را روی صحنه متحرک می کند. این تنظیمات فقط در ظاهر مووی کلیپ که تغییرروی آنها اعمال می شود تأثیر می گذارد.

برای استفاده از قابلیت های سه بعدی انیمیت، تنظیمات انتشار پرونده FLA شما باید روی Flash Player 10 و ActionScript 3.0 تنظیم شود. فقط موارد مووی کلیپ را می توان در محور z چرخانده یا تغییر داد. برخی از قابلیت های سه بعدی از طریق ActionScript در دسترس هستند که مستقیماً در رابط کاربری انیمیت در دسترس نیستند. با استفاده از ActionScript 3.0 می توانید علاوه بر موویک لیپ ها ، ویژگی های سه بعدی را روی اشیایی مانند متن ، پلیر FLV و دکمه ها اعمال کنید.

حرکت سه بعدی در فضا

شما سیمبل های مووی کلیپ را با استفاده از ابزار سه بعدی ساز در فضای سه بعدی منتقل می کنید. وقتی یک مووی کلیپ را با ابزار انتخاب می کنید ، سه محور آن ، X ، Y و Z داخل استیج در بالای شی قرار می گیرد. محور x قرمز است ، محور y سبز است و محور z آبی است.

حالت پیش فرض ابزار ۳D Translation گلوبال است. جابجایی یک شی در فضای گلوبال همان حرکت دادن آن نسبت به Stage است. جابجایی یک شی در فضای سه بعدی لوکال همان جابجایی آن در مقایسه با مووی کلیپ اصلی آن در صورت وجود است. برای جابجایی بین حالت های گلوبال و لوکال ، در حالی که ابزار ۳D Translation انتخاب شده است ، بر روی دکمه تغییر حالت گلوبال در بخش گزینه ها در پنل ابزار کلیک کنید. هنگام کشیدن با ابزار ۳D Translation می توانید به طور موقت حالت را از حالت گلوبال به لوکال تغییر دهید.

حرکت سه بعدی ادوبی انیمیت - گرافیک سه بعدی انیمیت

چرخش سه بعدی در فضا

شما می توانید سیمبل مووی کلیپ را در فضای سه بعدی با ابزار ۳D Rotation بچرخانید. یک کنترل چرخش سه بعدی در بالای اشیاء انتخاب شده در Stage ظاهر می شود. کنترل X قرمز است ، کنترل Y رنگ سبز و کنترل Z رنگ آبی است. برای چرخش همزمان در محورهای X و Y از کنترل چرخش آزاد نارنجی استفاده کنید.

حالت پیش فرض ابزار ۳D Rotation نیز گلوبال است.

به طور پیش فرض ، اشیاء انتخاب شده که دارای چرخش سه بعدی هستند با یک پوشش محور سه بعدی در Stage ظاهر می شوند. می توانید این پوشش را در بخش عمومی تنظیمات جانبی خاموش کنید.

چرخش سه بعدی

تنظیم زاویه دید

ویژگی Perspective Angle یک فایل FLA زاویه دید آشکار مووی کلیپ های سه بعدی را در استیج کنترل می کند.

افزایش یا کاهش زاویه چشم انداز بر اندازه ظاهری مووی کلیپ سه بعدی و موقعیت آنها نسبت به لبه های صحنه تأثیر می گذارد. با افزایش زاویه دید ، باعث می شوید که اشیا سه بعدی به بیننده نزدیکتر به نظر برسند. با کاهش ویژگی Perspective Angle ، شما به اشیاء سه بعدی نزدیکتر می شوید. این اثر مانند بزرگنمایی یا کوچک نمایی با لنز دوربین است که زاویه دید را از طریق لنز تغییر می دهد.

زاویه دید در ادوبی انیمیت

زاویه دید بر سایر مووی کلیپ ها تأثیر نمی گذارد. زاویه دید پیش فرض ۵۵ درجه است ، مانند یک لنز دوربین عادی. دامنه مقادیر از ۱ درجه تا ۱۸۰ درجه است.

هنگام تغییر اندازه استیج ، Perspective Angle به طور خودکار تغییر می کند تا ظاهر اشیاء سه بعدی تغییر نکند. می توانید این رفتار را در پنل تنظیمات خاموش کنید.

 

  • جمع بندی

با استفاده از تکنیک سه بعدی سازی شما میتوانید جلوه های زیباتر و انیمیشن های جذاب تری را خلق کنید.

امیدوارم که از خواندن این مطلب استفاده برده باشید. حتما نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید…

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع:



اشتراک با:
من رو با خبر کن!
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات