کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

حتماً زمانی پیش آمده که به یک فایل که در کامپیوترتان بوده است نیاز داشته‌اید اما به‌دلیل دسترسی نداشتن به کامپیوتر خود نتوانستید آن فایل را بدست بیآورید و یا کاری که می‌خواستید با کامپیوتر خود انجام دهید و در نهایت با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده‌اید. خوشبختانه نرم‌افزارهای مختلفی در زمینه‌ی کنترل کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها توسعه داده شده‌اند که تا حد قابل توجهی نیاز شما به دسترسی و کنترل کامپیوترتان را تأمین می‌کنند. به‌وسیله‌ی این برنامه‌ها به‌راحتی می‌توانید دسکتاپ خود را در گوشی هوشمند خود مشاهده کرده و از آن استفاده کنید و یا به جابه‌جایی اطلاعات بین تلفن همراه با سیستم خود بپردازید.
همانطور که گفته شد نرم‌افزارهای متعددی در زمینه کنترل از راه دور کامپیوتر وجود دارند اما در این مقاله صرفاً دو مورد از کاربردی‌ترین و آسان‌ترین برنامه‌ها در این حوزه مرکز توجه ما خواهند بود. با ما همراه باشید.

 

گزینه اول: Chrome Remote Desktop

قابل استفاده برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس
Chrome Remote Desktop یکی از بهترین گزینه‌ها برای کنترل کامپیوتر است‌ زیرا چه از نظر سرعت و چه از نظر راحتی استفاده در صدر لیست بهترین برنامه‌های کنترل از راه دور قرار می‌گیرد. البته استفاده این برنامه دارای یک سری شرایط بوده که مهم‌ترینشان این است که باید کاربر کروم باشید؛ و اگر در حال حاضر از کروم استفاده‌ می‌کنید این برنامه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

 

چگونه Chrome Remote Desktop را راه‌اندازی کنیم؟

در ابتدا باید این برنامه را به مرورگر خود اضافه کنید بدین منظور به صفجه Chrome Remote Desktop بروید و برنامه را نصب کنید. فرآیند نصب حدود چند ثانیه طول می‌کشد. به محض اینکه برنامه نصب شد آن را اجرا کنید برای اینکار به لینک Apps (که معمولاً اولین لینک در نوار بوکمارک است) رفته و همانند تصویر زیر بدنبال برنامه کنترل دسکتاپ بگردید.

cheyab.ir کروم

اولین بار که آن را راه اندازی می‌کنید ، باید با نصب یک ابزار کوچک، ارتباطات از راه دور به رایانه را فعال کنید. روند کار بسیار ساده است و Chrome در طول مسیر شما را راهنمایی می‌کند.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

هنگامی که برنامه بارگیری و نصب شد ، Chrome Remote Desktop از شما می‌خواهد که یک رمز عبور وارد ‌کنید. سعی کنید رمز عبوری تعیین کنید که علاوه بر ماندگار بودن آن در ذهن شما تا حدودی پیجیده باشد تا افراد دیگر نتوانند به آن دست پیدا کنند (بنابراین از ۱۲۳۴۵۶ یا چیزی مثل این استفاده نکنید). آشنایی با نرم‌افزارهای تولید و مدیریت رمز.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

کروم cheyab.ir

بعد از وارد کردن پین، چند ثانیه طول خواهد کشید تا اتصال از راه دور فعال شود. پس از اتمام، رایانه شما (هرچه نام آن باشد) در لیست ظاهر می‌شود. شما می‌توانید لپ‌تاپ و دسکتاپ من را در این تصویر مشاهده کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

به این طریق می‌توانید از طریق گوشی همراه با کامپیوتر خود یا هر کامپیوتر دیگری اتصال برقرار کنید. فقط به خاطر داشته باشید که Chrome Remote Desktop را قبل از نیاز، باید راه‌اندازی کنید؛ چرا که امکان راه‌اندازی آن از راه دور وجود ندارد.

 

چگونه با Chrome Remote Desktop به کامپیوتر خود متصل شویم؟

حالا که همه چیز را راه‌اندازی کردید، نیاز به دانلود اپلیکیشن Chrome Remote Desktop در گوشی همراه iOS یا اندروید خود دارید.
به محض این‌که اپلیکیشن را راه‌اندازی کردید، نام کامپیوترهای شما را نشان خواهد داد. روی نام هر کامپیوتری که می‌خواهید اتصال با آن برقرار شود، ضربه بزنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

در اینجا لازم است که پین کد را وارد کنید. البته این قابلیت وجود دارد که برای اتصال به دستگاه نیازی به وارد کردن پین کد نباشد، اما پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید؛
چرا که با این کار امکان دستیابی راحت دیگران به اطلاعات گوشی و کامپیوترتان را مهیا کرده‌اید!

 

پس از وارد کردن پین کد روی Connect ضربه بزنید.
بلافاصله اتصال برقرار می‌شود. در این حالت می‌توانید هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و از طریق گوشی همراه، فایل‌های کامپیوترتان را کند و کاو کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

پس از این که کار شما به پایان رسید، روی آیکن Stop Sharing در پایین صفحه ضربه بزنید. اتصال متوقف خواهد شد.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

 

گزینه دوم: TeamViewer

قابل استفاده برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس
همان طور که قبلا گفتیم همه از مرورگر کروم استفاده نمی‌کنند. چنانچه از کروم استفاده نمی‌کنید، نمی‌توانید استفاده‌ی خوبی از Chrome Remote Desktop داشته باشید.
در این صورت استفاده نوصیه می‌کنم از نرم‌افزار TeamViewer استفاده‌ کنید. هر چند استفاده و راه‌اندازی TeamViewer سخت نیست؛ اما یادآوری می‌کنیم که استفاده از Chrome Remote Desktop بسیار ساده‌تر است. چرا که برای بالا بردن امنیت در TeamViewer لازم است مراحل کار را طولانی‌تر کنید و برای اتصال به دستگاهتان و در نتیجه کنترل آن باید زمان بیشتری صرف کنید. اگر این کار را نکنید، در واقع درب پایگاه اطلاعاتی خود را به روی همگان باز گذاشته‌اید و این کار درستی نیست.

 

چگونگی TeamViewer را راه‌اندازی کنیم؟

آخرین نسخه از نرم‌افزار TeamViewer را از طریق وب‌سایت آن دانلود کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

هنگام نصب، باید نوع نصب و کاربرد مورد استفاده‌ی خود را انتخاب کنید. از آنجا که TeamViewer برای استفاده‌ی شخصی رایگان است؛ اگر فقط با کامپیوتر شخصی خود کار می‌کنید، گزینه‌ی Personal را انتخاب کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

نصب و راه‌اندازی برنامه فقط چند دقیقه طول خواهد کشید و سپس آماده‌به‌کار می‌شود.
در حالت پیش‌فرض، TeamViewer برای شما یک ID از راه دور و یک PIN فراهم می‌کند؛ اما این مورد در صورتی کارآیی خواهد داشت که در مقابل کامپیوتر خود باشید. چنانچه از سیستم دور باشید، نمی‌توانید به رایانه‌ی خود متصل شوید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

از این رو باید یک اکانت TeamViewer تهیه کنید و به‌وسیله‌ی آن به کامپیوتر متصل شوید. برای این منظور روی دکمه‌ی Sign Up واقع در پنجره‌ی کوچک سمت راست کلیک کنید. چنانچه از قبل حساب کاربری دارید، مستقیما وارد شوید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

با داشتن حساب کاربری می‌توانید پسورد مخصوصی برای اتصال به سیستم خود اختصاص دهید. دوباره تأکید می‌شود که پسورد انتخابی در عین این‌که راحت به خاطر سپرده می‌شود، مشکل باشد! پس از ایجاد پسورد، نوبت به تنظیمات امنیتی می‌رسد.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

 

چگونه با TeamViewer به کامپیوتر خود متصل شویم؟

برای دسترسی به اطلاعات کامپیوترتان، TeamViewer را روی دستگاه گوشی همراه یا تبلت خود نصب کنید. روی دکمه‌ی Computers ضربه بزنید و به حساب کاربری که ایجاد کرده‌اید، وارد شوید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

پس از آن، روی My Computers ضربه بزنید تا فهرست کامپیوترهایی که به اکانت TeamViewer شما متصل هستند، نمایش داده شوند.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

روی کامپیوتری که می‌خواهید به آن متصل شوید و آن را کنترل کنید، ضربه بزنید. پس از یک دقیقه اتصال برقرار خواهد شد.
در صفحه‌ی تلفن همراه فهرستی از دکمه‌ها می‌بینید که بیانگر بستن، صفحه کلید، اکشن (مانند میان‌برهای صفحه کلید)، ویندوز، تنظیمات نرم‌افزار و گزینه‌ی مخفی کردن است. وجود این ابزارها یکی از امتیازات TeamViewer نسبت به Chrome Remote Desktop است.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

 پس از پایان کار خود، به‌راحتی روی کلید ضربدر (یا back) کلیک کنید و از حالت اتصال خارج شوید.

 

 

چگونه فایل‌ها را با TeamViewer انتقال دهیم؟

صبر کنید؛ راه‌های بیشتری هم وجود دارد! در صورتی که بخواهید چند فایل را از سیستم خود بردارید، گزینه‌ی دیگری به نام TeamViewer’s File Transfer وجود دارد.
با وارد شدن به حساب کاربری TeamViewer خود، روی گزینه‌ی File ضربه بزنید و سپس Remote Files را انتخاب کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

 پس از وارد شدن، روی دکمه‌ی My Computers ضربه بزنید و کامپیوتر مورد نظر خود را که در فهرست قرار دارد، انتخاب کنید.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

 پس از این مرحله، روند کار ساده است. با ضربه زدن روی چک‌باکس کنار فایل مورد نظر، آن را به گوشی خود انتقال دهید. پس از انتخاب فایل‌های مورد نظر، روی دکمه‌ی My Files در پایین صفحه و سپس روی آیکون کاغذ مانند کوچک در بالای صفحه ضربه بزنید تا فایل‌های انتخابی به مکان دلخواه منتقل شوند.

کامپیوتر خود را از راه دور کنترل کنید!

هنگامی که کار شما به پایان رسید، روی دکمه‌ی Back‌ برای قطع اتصال ضربه بزنید. کل فرآیند کار همین است!
گزینه‌های زیاد دیگری برای کنترل سیستم از راه دور وجود دارند؛ اما این دو راهکار بهترین روش‌هایی هستند که صرف نظر از نوع کامپیوتر و گوشی به شما در این حوزه کمک می‌کنند.
البته با وجود راحت‌تر بودن کار با Chrome Remote Desktop، استفاده از برنامه‌ی TeamViewer مفیدتر است؛ زیرا این نرم‌افزار امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. گزینه‌ی File transfer واقعا کارآیی بالایی دارد و استفاده از آن ساده است. فقط چنانچه می‌خواهید از قدرتمندی TeamViewer برخوردار شوید، مطمئن شوید اقدامات امنیتی لازم را لحاظ کرده‌اید.

چندکلام با چ یاب:

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید و برای شما مفید واقع شود. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید؛ همچنین منتظر انتقادات و نظرات جذاب شما دوستان هستیم.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

دانشجوی مهندسی برق💡 | علاقمند به فوتبال، تکنولوژی، دیزاین و برنامه‌نویسی