چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

یادگیری جاوا اسکریپت - چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

اگر میخواهید برنامه نویسی وب انجام دهید باید درباره زبان‌های برنامه نویسی این حوزه بیشتر تحقیق کنید. با این حال چه بخواهید در سمت سرور کد نویسی کنید چه سمت کاربر قطعا سروکار شما به یادگیری جاوا اسکریپت خواهد افتاد.

قطعا شما هم این را شنیده اید که جاوا اسکریپت یک تکنولوژی مهم وب است اما شاید علت اصلی این نکته را متوجه نشده باشید. شاید هم پیش خودتان این سوال را بپرسید که با وجود فریمورک هایی که جاوا اسکریپت دارد اصلا لازم است که یادگیری جاوا اسکریپت را از صفر شروع کنیم؟

جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه شروع به یادگیری یک تکنولوژی جدید کنید، باید بدانید که این تکنولوژی چیست و چه کاربردی دارد. این نکته در مورد یادگیری جاوا اسکریپت هم صادق است.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که برای تعامل وب سایتها با کاربر استفاده میشود. اگر چیدمان اصلی یک وبسایت را متصور شوید، html محتوای اصلی وبسایت را توصیف میکند، css به مرورگر میگوید که چگونه محتوای html نمایش داده شود(مواردی از قبیل رنگ و قلم و…). اما با html  و css صرفا وبسایتی خواهید داشت که مثل یک مجله رنگی و قشنگ است و هیچ تعاملی با کاربر ندارد. اینجاست که یادگیری جاوا اسکریپت و استفاده از آن معنا پیدا میکند. جاوا اسکریپت وبسایت را پویا میکند.

همانطور که در پاراگراف بالا اشاره شد، در ابتدا جاوا اسکریپت صرفا برای پویا کردن صفحات وب بود اما امروزه جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است. فریمورک های سمت کاربر آن بسیار محبوب هستند و همچنین با روی کار آمدن node.js بسیاری از افراد از جاوا اسکریپت در سمت سرور نیز استفاده میکنند.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

در سال ۲۰۲۰ یادگیری جاوا اسکریپت ارزش دارد؟

دنیای توسعه وب دائما در حال حرکت روبه جلو و پیشرفت است. با وجود ابزارهای جدیدی که هر روز به دنیای تکنولوژی اضافه میشود تصمیم گیری و انتخاب کار بسیار سختی است. شما به عنوان یک توسعه دهنده وب باید مطمئن شوید که آنچه را که هزینه میکنید و زمان میگذارید تا یادبگیرید، هنوز هم در صنعت کاربرد دارد. فقط در این صورت است که میتوانید مطمین شوید که پول و زمان خود را هدر نداده‌اید.

اگر درباره یادگیری جاوا اسکریپت شک دارید، باید بدانید که از سال ۱۹۹۵ که جاوا اسکریپت متولد شد تا به امروز در سرتاسر وب جای خودش را باز کرده است. طبق بررسی های سایت stack overflow جاوا اسکریپت رایج ترین زبان برنامه نویسی برای هفتمین سال متوالی است.

در حال حاضر جاوا اسکریپ توسط ۹۴٫۵% از کل وبسایت ها استفاده میشود. از طرفی جاوا اسکریپت به دنیای برنامه نویسی موبایل، و دسکتاپ هم راه پیدا کرده است.

بنابراین تا زمانی که مردم با وب در تعامل هستند، جاوا اسکریپت هم کاربرد دارد. با این تفاسیر شکی نیست که  جاوا اسکریپت زبانی است که ارزش یادگرفتن دارد. پس، بیایید به برخی از مزایای اصلی تبدیل شدن به یک جاوا اسکریپت دولوپر بپردازیم.

چرا باید جـاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

بارزترین دلیل برای یادگیری جاوا اسکریپت این است که میتوانید امیدوار باشید که در مسیر تبدیل شدن به یک وب دولوپر قرار خواهید گرفت.

حتی اگر تصمیم جدی نگرفته‌اید که میخواهید در کدام فیلد تخصصی فعالیت کنید، با یادگیری جاوا اسکریپت این مژده را به شما میدهم که گزینه‌های زیادی برای انتخاب شغل آینده‌تان خواهید داشت.

باید بدانید که اگر دوست ندارید یک توسعه دهنده وب باشید، باز هم جاوا اسکریپت گزینه بسیار مناسبی برای شما است. در ادامه بیشتر توضیح میدهم.

متخصصان جاوا اسکریپت همه فن حریف هستند:

در واقع این جاوا اسکریپت است که یک زبان برنامه نویسی همه فن حریف است. بعد از تسلط به جاوا اسکریپت، با کمک فریمورک‌های معروف و محبوبی مثل angular و react میتوانید کدهای سمت کاربر را پیاده سازی کنید. Nodejs هم که یک محیط ‌runtime برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت در خارج از مرورگرها است، این فرصت را به شما میدهد تا کدهای سمت سرور بنویسید.با کمک react native و electron نیز میتوانید اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ و برنامه‌هایی در حوزه یادگیری ماشین بنویسید.

فریمورک های جاوا اسکریپت

بازار خوب با حقوق بالا

با یادگیری جاوا اسکریپت و تبدیل شدن به یک متخصص جاوا اسکریپت نه تنها بیکار نمی‌ماند بلکه حقوق خوبی هم دریافت میکنید.

برای اینکه صحت صحبتم را به شما ثابت کنم، لطفا در سایت های کاریابی مثل جابینجا یا بخش نیاز به نیروی کار سایت لینک این، برای مشاغل مربوط به جاوا اسکریپت و فریمورک‌هایش جست‌وجو کنید. نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد.

[wpdiscuz-feedback id=”16n1ckjn6k” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]جستجو کردید؟ نتیجه چه بود؟[/wpdiscuz-feedback]

جاوا اسکریپت، دوستدار تازه وارد ها

دقیقا مشخص نیست که تازه وارد ها دوستدار جاوا اسکریپت هستند یا جاوا اسکریپت دوستدار برنامه نویسان تازه‌وارد. اما نکته‌ای که اکثریت بر آن توافق دارند این است که جاوا اسکریپت گزینه مناسبی برای شروع یادگیری برنامه نویسی است. جاوا اسکریپت به نسبت زبانهایی مثل جاوا،سینتکس بسیار راحت‌تری دارد و برای تازه کارها قابل فهم تر است.

یکی از نکاتی که ممکن است برای تازه وارد ها خوشایند باشد این است که جاوا اسکریپت بر روی تمام مرورگرها اجرا میشود. در نتیجه برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت خود، نیازی به نصب محیط توسعه خاصی ندارید.

از دیگر مزایای جاوا اسکریپت این است که جامعه پشتیبانی بزرگی در سرتاسر دنیا دارد. شما در هر مرحله از توسعه کد به مشکل خوردید، کافی است آن را گوگل کنید. مطمین باشید سوالتان روی زمین نمی‌ماند!

و در نهایت باید یادآوری کنم دیدن نتیجه کار چقدر لذت بخش است و باعث میشود خستگی از تن انسان برود. جاوا اسکریپت به شما این امکان را میدهد که سریعتر نتیجه کارتان را ببنید و حسابی لذت ببرید.

بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت چیست؟

با تمام این صحبت‌ها اگر میخواهید توسعه دهنده وب شوید، به شما توصیه میکنم ابتدا تسلط نسبی به مفاهیم جاوا اسکریپت پیدا کنید. در مرحله بعد سراغ فریمورک‌های محبوب آن بروید. فریمورک‌هایی مثل. Vuejs و  reactjs احتمالا یادگیری وویی برای تازه‌کارها، به نسبت آسانتر خواهد بود.

هرچند یادگیری جاوا اسکریپت بخش مهمی از فرآیند یادگیری است اما باید بدانید تا دست به کد نشوید و خودتان برنامه ننویسید، نه تنها کاربرد مطالبی که آموخته‌اید برایتان جا نمیوفتد بلکه یادگیریتان ناقص میماند. موقع کار عملی و کد زدن است که شما با چالش‌های واقعی روبه‌رو می‌شوید و ذهنتان با حل کردن این چالش‌ها ورزیده میشود و پیشرفت میکنید.

منابع زیادی برای شروع آموزش وجود دارد، اعم از کتاب و مقالات و ویدئوهای آموزشی. هر چند غالب این منابع به زبان اصلی هستند اما با کمی جستجو میتوانید منابع فارسی را هم پیدا کنید.

تیم چ‌یاب در راستای رسالت آموزشی که بر گردن خود میبیند، یک دوره آموزشی جاوا اسکریپت رایگان تولید کرده است که در صورت تمایل میتوانید مسیر یادگیری جاوا اسکریپت خود را با این دوره شروع کنید.

کلام نهایی:

امیدواریم که این مطلب مورد توجه و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گرفته باشد. زبان جاوا اسکریپت زبانی رو به رشد است که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و بازار کار و آینده‌ی آن درخشان به نظر می‌رسد. اگر به طراحی وب، طراحی اپلیکیشن های موبایل و … علاقمند هستید، حتما زبان جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. این زبان می‌تواند سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد.

[wpdiscuz-feedback id=”16n1ckjn6k” question=”میدونید که برای ما مهم هستید! اینجا بنویسید…” opened=”0″]به نظر شما در سالهای آینده جاوا اسکریپت همچنان یکه تاز خواهد بود؟ آیا زبان برنامه نویسی دیگری قابلیت رقابت با جاوا اسکریپت را دارد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.[/wpdiscuz-feedback]

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

مهندس کامپیوتر👩‍💻 | علاقه‌مند به برنامه نویسی💻| دیجیتال مارکتینگ📱| بسکتبال🏀| تولید محتوا🖋