در سری سوم از دوره آموزشی پایتون چیاب با انواع داده و نحوه استفاده صحیح از آنها در زبان پایتون آشنا خواهید شد. در آموزش دوم برای اولین بار برنامهای به زبان پایتون نوشتید و با مفاهیم این زبان محبوب آشنا شدید.
متغیر VARIABLE
متغیر ها فضایی را برای نگهداری داده در حافظه رزرو میکنند؛ یا به عبارتی در حافظه فضایی به آن ها اختصاص داده میشود و وقتی مقداری (VALUE) به آنها نسبت داده شود، آن مقدار در فضای رزرو شده ذخیره میشود.
متغیر ها در زبان پایتون نیازی به تعریف ندارند یعنی نیازی نیست که از قبل مشخص شود از چه نوعی هستند و صرفا در هنگام اولین انتساب نوع (TYPE) آنها مشخص میشود.
انتساب مقدار به متغیر به وسیله ی = انجام میشود و به صورت زیر خواهد بود:
VARIABLE = VALUE
به مثال زیر توجه کنید :
counter = 100 # An integer assignment miles = 1000.0 # A floating point name = "John" # A string print counter print miles print name
- نکته : در زبان پایتون نیازی به استفاده از ; در انتهای دستورات نیست.
دستورات پایتون را میتوان در نرم افزار sublime text نوشت که دیگر مشکل خط به خط اجرا شدن دستورات در مفسر پایتون وجود نخواهد داشت. این نرم افزار را میتوانید از اکثر سایت های مخصوص دانلود به همراه کرک دانلود کرده و نصب کنید. در دوره آموزشی پایتون چ یاب از این ابزار استفاده کرده ایم.
نتیجه ی build دستورات بالا را در عکس مشاهده میکنید:
انتساب چندگانه
زبان پایتون اجازه ی انتساب همزمان یک مقدار به چند متغیر را میدهد.
مثال:
var1 = var2 = var3 = 1
همچنین این زبان اجازه میدهد مقادیر متفاوتی را به متغیر های متفاوتی در یک سطر انتساب (assign) کرد.
مثال:
var1 = var2 = var3 = 1 , 3.1 , ‘hello’
انواع دادهی (data type) استاندارد در پایتون
داده هایی که در حافظه ذخیره میشوند دارای انواع مختلفی هستند مثلا ارتفاع ، طول ، عرض ، سن و … داده هایی هستند که با اعداد سروکار دارند ولی داده هایی مانند نام ، نام خانوادگی و … داده هایی هستند که به حروف الفبا برای مقادیر خود نیازمندند.
Data type های پایتون به ۵ دسته اصلی تقسیم میشوند:
- Numbers
- Strings
- List
- Tuple
- Dictionary
در ادامه به معرفی تک تک اینtype ها می پردازیم؛
Numbers
یک نوع داده است که فقط اعداد را شامل میشود و در زمان انتساب مقدار به متغیرها ، نوع متغیرها مشخص میشود.
Var1 = 10
برای آزاد کردن فضایی که به متغیر داده شده یا به عبارتی حذف متغیر از حافظه از دستور del استفاده میشود.
Del Var1 , Var2
اعداد در زبان پایتون در ۴ دسته ی زیر گنجانده میشوند.
- Int : اعداد صحیح علامت دار
- Float : اعداد اعشاری
- Long : اعداد صحیح بسیار بزرگ (عموما برای نمایش هگزادسیمال و اکتادسیمال استفاده میشوند)
- Complex : اعداد مختلط
- در انتهای داده ای از نوع long ، L گذاشته میشود.
- فرم اعداد مختلط به صورت x + jy است که در آن x , y اعداد حقیقی هستند.
String
نوع رشته (String) نوعی از داده است که شامل مجموعه ی پیوسته ای از کاراکتر هاست و درون ” ” قرار میگیرد.
رشته ها به صورت آرایه ای از کاراکتر ها در متغیر قرار میگیرند و از خانه ی صفر آرایه شروع میشوند.
علامت + بدین معنی است که رشته ای که بعد از + قرار گرفته به انتهای رشته ای که قبل از + قرار گرفته چسبانده میشود.
علامت * بدین معنی است که رشته ای که قبل از * قرار گرفته شده به تعداد عددی که بعد از * قرار گرفته تکرار شود.
str = 'Hello World!' print (str) # Prints complete string print (str[0]) # Prints first character of the string print (str[2:5]) # Prints characters starting from 3rd to 5th print (str[2:]) # Prints string starting from 3rd character print (str * 2) # Prints string two times print (str + "TEST") # Prints concatenated string
نتیجه ی کد بالا را در عکس زیر میبینید:
List
نوعی از داده در زبان پایتون است که تطبیق پذیری زیادی دارد و به عبارتی همه کاره محسوب میشود.
به مثال زیر توجه کنید:
list = [ 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2 ] tinylist = [123, 'john'] print (list) # Prints complete list print (list[0]) # Prints first element of the list print (list[1:3]) # Prints elements starting from 2nd till 3rd print (list[2:]) # Prints elements starting from 3rd element print (tinylist * 2) # Prints list two times print (list + tinylist) # Prints concatenated lists
نتیجه ی کدهای بالا را در عکس زیر مشاهده میکنید:
Tuple
Tuple نوع دیگری از داده در زبان پایتون است که بسیار مشابه list است .
دو تفاوت عمده ی list و Tuple:
درlist برای مقدار دادن باید از براکت [] و در tuple از پرانتز () استفاده کرد.
مقداری که در list قرار میدهیم در ادامه ی کد قابل تغییر است ولی مقداری که در tuple قرار میدهیم صرفا قابل خواندن خواهد بود و غیرقابل تغییر است.
به مثال زیر توجه کنید:
tuple = ( 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2 ) tinytuple = (123, 'john') print (tuple) # Prints complete list print (tuple[0]) # Prints first element of the list print (tuple[1:3]) # Prints elements starting from 2nd till 3rd print (tuple[2:]) # Prints elements starting from 3rd element print (tinytuple * 2) # Prints list two times print (tuple + tinytuple) # Prints concatenated lists
نتیجه ی کد بالا در عکس زیر مشخص است:
کد زیر خطا میدهد! :
tuple = ( 'abcd', 786 , 2.23, 'john', 70.2 ) tuple[2] = 1000 # Invalid syntax with tuple
Dictionary
نوعی از داده در پایتون که مشابه hash می باشد که شروع و پایان آن با {} مشخص میشود و مقادیر آن با استفاده از [] قابل تغییر و نمایش هستند. دیکشنری حاوی مفهومی برای ایجاد ترتیب در داده ها نیست .
به مثال زیر توجه کنید؛
dict = {} dict['one'] = "This is one" dict[2] = "This is two" tinydict = {'name': 'john','code':6734, 'dept': 'sales'} print (dict['one']) # Prints value for 'one' key print (dict[2]) # Prints value for 2 key print (tinydict) # Prints complete dictionary print (tinydict.keys()) # Prints all the keys print (tinydict.values()) # Prints all the values
نتیجه ی کد بالا در عکس زیر قابل مشاهده است.
در جدول زیر توابعی برای تبدیل نوع داده ها را مشاهده میکنید:
X را به int تبدیل میکند. | int(x) | ||||
X را به long تبدیل میکند. | long(x) | ||||
X را به float تبدیل میکند. | float(x) | ||||
عدد مختلط ایجاد میکند. |
| complex(real [,imag]) | |||
complex(real [,imag]) | |||||
X را به صورت string نمایش میدهد. | str(x) | ||||
X را به بیان string تبدیل میکند. | repr(x) | ||||
X را ارزیابی میکند و مقدار آن را برمیگرداند | eval(str) | ||||
s را به tuple تبدیل میکند. | tuple(s) | ||||
s را به list تبدیل میکند. | list(s) | ||||
s را به set تبدیل میکند. | set(s) | ||||
دیکشنری را ایجاد میکند و d را در آن قرار میدهد . d به صورت (key,value) است. | dict(d) | ||||
s را به set frozen تبدیل میکند. | frozenset(s) | ||||
Int را به کاراکتر تبدیل میکند. | chr(x) | ||||
Int را به Unicode کاراکتر تبدیل میکند. | unichr(x) | ||||
کاراکتر x را به int تبدیل میکند. | ord(x) | ||||
Int را به هگزادسیمال تبدیل میکند. | hex(x) | ||||
Int را به اکتادسیمال تبدیل میکند. | oct(x) |
در قسمت بعدی دوره آموزشی پایتون با عملگرهای محاسباتی و منطقی در پایتون آشنا خواهید شد …
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها