قسمت پنجم آموزش ادوبی انیمیت – کار با تایم لاین و متحرک سازی اشیاء

AdobeAnimate-Learning2

در قسمت قبلی آموزش نرم افزار ادوبی انیمیت شما با ساخت انواع سیمبل و مدیریت کتابخانه آشنا شدید و تفاوت انواع سیمبل رو دریافتید و همچنین کار با کتابخانه رو فراگرفتید.

این قسمت کار با پنل تایم لاین رو به شما یاد میدیم و اینکه که چطور یک شیء رو متحرک کنید و ما بین دو فریم کلیدی حرکت بدین رو آموزش خواهید دید.

کار با پنل تایم لاین Timeline

پنل تایم لاین به طور کلی از ۴ قسمت تشکیل شده که همونطور که مشاهده می کنید در شکل زیر علامت گذاری شده تا به صورت مجزا برای شما توضیح و آموزش داده بشه.

نوار تایم لاین

.در این قسمت لایه های موجود در پروژه در زیر یکدیگر نمایش داده میشن. هر لایه باید نام جداگانه ای داشته باشه. که به طور پیش فرض نرم افزار لایه ها رو با نام های Layer_1 و Layer_2 و … نام گذاری میکنه که شما میتونید با دوبار کلیک روی نام هر لایه اون رو تغییر بدین.

روبروی نام هر لایه هم سه نقطه مجزا دیده میشه که در قسمت قبلی کاربرد اون ها رو توضیح دادیم. این سه نقطه برای قفل کردن مخفی کردن و نمایش خطوط خارجی هر شیء داخل لایه به کار بده میشوند. همچنین هر لایه تنظیمات جداگانه و کامل تری داره که در ادامه آموزش همین قسمت توضیح داده خواهد شد.

۲.این قسمت از پنل مربوط به مدیریت کلی لایه هاست. از جمله ایجاد لایه پاک کردن لایه و ساختن پوشه برای قرار دادن مجموعه لایه ها درون اون رو میتونید از این قسمت انجام بدین. همچنین با کلیک روی آیکون دوربین میتونید لایه دوربین رو هم به لایه هاتون اضافه کنید.

۳.قسمت اصلی تایم لاین برای متحرک کردن اشیاء همین قسمت هست که با عدد ۳ روی شکل نمایش داده شده. یک سری از خطوط و اعداد در اینجا قابل مشاهده هستن. اعدادی که در بالا و ثبل از حرف انگلیسی  s دیده میشن در واقع مربوط به زمان بر حسب ثانیه هستند که به شما مکم میکنن حرکت گذاری ها رو دقیق تر انجام بدین.

اعداد زیری اون ها اعداد فریم های هر لایه رو نشون میدن که اصطلاحا نوار زمان یا تایم لاین نامیده میشن. برای مثال عدد ۱۴ یعنی فریم چهاردهم اون لایه که اگر زیر اون و روبروی هر لایه کلیک کنین به اون بازه زمانی رفته و طراحی یا تغییرات شما در اونجا اعمال شده و نمایش داده میشن. شما میتونید فریم خالی یا فریم کلیدی ایجاد کرده و اون هارو متحرک کنید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

۴. این قسمت هم مربوط به کنترل خط زمانی هست. میتونید فریم هارو پلی و پخش کنید یا به هر فریمی که میخواید برید و اشیاء موجود در اون فریم رو ببینید. برای مثال اعدادی وجود دارند که شما رو به فریم یا بازه زمانی وارد شده میبرند. همچنین میتونید فریم کلیدی ایجاد کنید.از Union skin استفاده کنید و تنظیمات نمایشگر فریم ها رو تغییر بدین.

کشیدن یک شیء روی لایه

برای درک بهتر کار با لایه ها رسم یک شیء رو با هم امتحان میکنیم.

ابزار Poly star tool رو انتخاب کنید و یک ستاره با هر رنگ و اندازه ای روی یک قسمت از Stage بکشید. ملاحظه میکنید که فریم اول لایه ای که روی اون ستاره رو کشیدید به صورت یک مستطیل خاکستری با یک نقطه مشکی توپر در امد.

حالا روی قسمت نام لایه مورد نظر راست کلیک کنید. گزینه هایی مانند مخفی کردن پاک کردن کپی کردن پیست کردن ایجاد کردن لایه مشابه و… یک سری گزینه های دیگری رو مشاهده میکنید.

روی گزینه آخر Properties کلیک کنید تا تنظیمات کلی مربوط به لایه  طبق تصویر زیر نمایش داده بشه.

تنظیمات لایه

در قسمت Name شما می تونید اسم مورد نظر خودتون رو برای لایه انتخاب کنید که نباید تکراری باشه.

در قسمت Visibility شما شفافیت اشیاء موجود در لایه مورد نظر رو می تونید انتخاب کنید. گزینه اول Visible اگر انتخاب شده باشه اشياء کامل نمایش داده خواهند شد. گزینه دوم     Transparentرو اگر انتخاب کنید هر عددی که در مقابل اون وارد کنید درصد شفافیت اشیاء داخل لایه خواهد بود. و با انتخاب گزینه سوم  Invisibleاشياء داخل لایه به طور کامل محو میشوند و قابل رویت نخواهند بود.

در قسمت Type شما نوع لایه رو باید انتخاب کنید که در حالت معمومل از گزینه  Normal استفاده میشه. گزینه های دیگه برای ماسک کردن و ایجاد مسیر برای اشیاء متحرک هستند که هرکدام نیاز به توضیحات مفصل دارند.

در قسمت Outline color شما میتونید یک رنگ انتخاب کنید که در صورت زدن تیک View layers as outlines خطوطی همرنگ با رنگ انتخاب شده در اطراف اشیاء ایجاد شده در اون لایه مشاهده میشه که در متحرک سازی و طراحی کمک زیاده به شما خواهد کرد.

از Layer height هم برای تنظیم ارتفاع لایه در قسمت لایه ها استفاده میشه.

کامنت

ایجاد کی فریم یا فریم کلیدی Keyframe

برای اینکه اشیاء موجود در هر لایه رو بتونیم متحرک کنیم باید از فریم های کلیدی کمک بگیریم. در حالت معمول اولین فریم از هر لایه یک فریم کلیدی قرار داره. با کلیک روی هر فسمت از نوار زمان هر لایه باید انتخاب کنید که اون فریم یک فریم خالی و معمولی باشه یا یک فریم کلیدی.

تفاوت فریم کلیدی و فریم معمولی در اینجاست که شما فقط در فریم های کلیدی میتونید تغییرات و حرکت های اشیاء و آبجکت ها رو ایجاد کنید و فریم های معمولی فقط حرکت های مابین هر فریم کلیدی رو نمایش خواهند داد.

برای مثال شما روی نوار زمان فریم ۳۵ رو کلیک و انتخاب کنید. حالا با راست کلیک کردن و زدن گزینه Insert key frame شما زدن دکمه F5 رو کیبورد شما در اینجا یک فریم کلیدی ایجاد خواهید کرد. ملاحظه میکنید که اگرهر تغییری در ستاره ای که کشیدید وارد کنید یا اون رو جابجا کنید این تغییرات فقط در همون فریم ایجاد شده و از فریم های ۱ تا ۳۴ همون تصویر اولیه رو مشاهده خواهید کرد.

برای به حرکت درآوردن هر شیء شما حداقل به دو فریم کلیدی نیاز دارید که ابتدا و انتهای حرکت و تغییر مورد نظر خواهند بود.

با راست کلیک روی هر فریم روی نوار زمان شما تنظیمات مربوط به متحرک سازی اون فریم رو مشاهده میکنید. توجه کنید که هر تنظیماتی برای متحرک سازی یک فریم انجام بدین تا فریم کلیدی بعدی اعمال خواهد شد.

مطالب مرتبط

متحرک سازی فریم ها و اشیاء

بعد از راست کلیک روی فریم شما پنجره ای مطابق تصویر زیر رو مشاهده خواهید کرد.

تنظیمات فریم

سه گزینه اول که هرکدام جداگانه توضیح داده خواهند شد مربوط به متحرک سازی فریم بوده و مابقی گزینه ها برای ایجاد تغییرات و تنظیماتی از قبیل کپی کردن پاک کردن برگردون و… مربوط به فریم می باشند.

Create Motion Tween: با کلیک روی این قسمت شما ملاحظه خواهید کرد که رنگ نوار زمان فریم های شما تغییر میکند. این گزینه پیشرفته تر از سایر گزینه های مترح سازی است و شما میتونید بعد از ایجاد این مدل متحرک سازی بدون ساختن فریم کلیدی روی هر فریمی که قرار گرفتین شیء مورد نظر جابجا کنید یا تغییر اندازه در اون ایجاد کنید. بعد از انتخاب Motion Tween به طور خودکار شیء شما به یک سیمبل Movie Clip تبدیل خواهد شد.

در تصویر زیر ستاره متحرک شده ای رو ملاحظه میکنید که خطوط بنفش خطوط حرکت اون رو نشون میدن و قابل تغییر هستند.

حرکت دهی به شیء

Create Shape Tween: بعضی اوقات نیاز هست تا اشیاء رو با حرکتی یکنواخت به یکدیگر تبدیل کنین. مثلا ستاره ای که کشیدین رو به یک دایره تبدیل کنین. برای این کار از گزینه Shape Tween باید استفاده کنین. روی فریم اول از لایه ستاره راست کلیک کنید و گزینه Shape tween  رو انتخاب کنین. حالا روی هر فریمی به انتخاب خودتون در نوار زمان یک فریم کلیدی ایجاد کنید. در اینجا میتونیدبه صورت دستی با ابزار Selevtion Tool ستاره رو تغییر شکل بدین و یا اینکه کلا ستاره رو پاک کنین و شکل جدیدی مثلا دایره ایجاد کنید.

Create Classic Tween: با انتخاب این گزینه شما میتونید خیلی راحت و بی دردسر بین فریم ها فریم کلیدی ایجاد کرده و اشیاء رو متحرک کنید. با انتخاب این گزینه اشیاء داخل لایه به طور خودکار به یک سیمبل Graphic تبدیل خواهند شد. کافیه روی فریم اول راست کلیک کنید گزینه Create Classic Tween رو انتخاب کنید. در ادامه روی هر قسمت از نوار زمان که فریم کلیدی ایجاد کنید Classic tween  برای اون فریم هم خودکار اعمال میشه و میتونید برای مثال شیء مورد نظر رو با ابزار Selection Tool جابجا کنید. بعد از پلی کردن نواز زمان ملاحظه میکنید که شیء خیلی روان بین دوفریم کلیدی حرکت خواهد کرد.

در ویدیوی آموزشی این قسمت شما نحوه ایجاد حرکت در محیط داخلی سیمبل ها و حرکت های تو در تو را فراخواهید گرفت. همچنین کار روی یک پروژه آماده انیمیت و بررسی تایم لاین اون رو هم به شما آموزش داده خواهد شد.

سخن پایانی

در اینجا آموزش مقدماتی ادوبی انیمیت به پایان رسید. امیدوارم استفاده لازم رو از این مجموعه آموزشی که رایگان در اختیار شما قرا گرفت رو برده باشید. در ادامه با پکیج های کامل تری در خدمت شما خواهیم بود. ما رو از نظرات و انتقادات و پیشنهادات خوودتون بی بهره نذارید.

راستی، برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ یاب  عضو شوید.

آموزش ویدیویی این مطلب رو اینجا ببینید:

0%

زمان مینی آزمون : 1 دقیقه!


چقدر از دانسته‌های خود مطمئنید؟
در این مینی آزمون خود را به چالش بکشید!

1 / 3

گزینه Visibility در تنظیمات لایه مربوط به چیست؟

2 / 3

دکمه F5‌ برای ساختن کدام نوع فریم استفاده میشه؟

3 / 3

کدام یک از حالت های متحرک سازی زیر برای تبدیل یکنواخت اشکال و اشیاء به یکدیگر به کار می رود؟

برای مشاهده نتیجه مینی آزمون، ایمیل خود را وارد کنید.

Your score is

0%

امتیاز شما به این آزمون؟

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!