قسمت دوم آموزش ادوبی انیمت – ورودی و خروجی نرم افزار

AdobeAnimate-Learning2

در قسمت قبلی آموزش شروع به کار با انیمیت رو یاد گرفتید و تا حدی با کلیات نرم افزار ادوبی انیمیت آشنایی پیدا کردید. اگه میخواین با ورودی و خروجی نرم افزار انیمیت آشنا بشید و بدونید که چطور فایل ها با فرمت های مختلف رو به داخل نرم افزار انیمیت فراخوان کنید و یا خروجی پروژه نهاییتون به چه صورت انجام میشه با ما همراه باشید.

ایجاد پروژه جدید

برای شروع به کار ما نرم افزار رو باز کرده و یه پروژه اکشن اسکریپت با اندازه های ۶۰۰ در ۶۰۰ پیکسل ایجاد می کنیم.

شروع به کار نرم افزار و نحوه ایجاد document ‌رو در آموزش قبلی توضیح دادیم.

به محض ورود به استیج اصلی نرم افزار ابتدا پروژه مون رو با نام مشخص و در جای مشخص ذخیره می کنیم.

توجه کنید که نرم افزار ادوبی انیمیت باگ های زیادی داره و شما باید سعی کنید پروژه هاتون رو زود به زود ذخیره کنید تا  اگه مشکلی ایجاد شد یا برنامه بسته شد بتونید پروژه رو از آخرین تغییراتی که اعمال کردید دوباره فراخوان کنید.

می تونید از گزینه Auto save  یا ذخیره خودکار هم استفاده کنید.

قبل از شروع به توضیح ورودی و خروجی نرم افزار انیمیت این نکته رو یادآوری کنیم که ما از پروژه اکشن اسکریپت داریم استفاده می کنیم و گزینه هایی که توضیح میدیم ممکنه در پروژه های دیگه مانند Html5 متفاوت باشه و عمل نکنه پس اگه از اکشن اسکریپت۳ استفاده نمی کنید مطابق تصویر زیر همین الان از منوی File  به قسمت Convert ‌ رفته و گزینه ActionScript 3 رو انتخاب کنید تا پروژه تون تبدیل به اکشن اسکریپت بشه.

تبدیل پروژه انیمیت

ورودی نرم افزار

ما می تونیم فایل ها با فرمت هایی که نرم افزار انیمیت پشتیبانی میکنه رو به داخل نرم افزار و پروژه وارد کنیم.

کافیه از منوی file  به قسمت import رفته و یکی از گزینه ها رو بنا به نیاز خودمون و نوع فایل ورودی انتخاب کنیم.

Import to library : فایل یا فایل هایی که از این قسمت انتخاب کنیم به داخل کتابخانه رفته و ما هرموقع که نیاز داشته باشیم می تونیم اون هارو به داخل صفحه کاری بیاریم.

(کتابخانه رو میتونیم از منوی window فعال کنیم)

Import to stage : فایل ورودی مستقیم به داخل صفحه کاری فراخوانده میشه و البته یه نسخه از اون هم به داخل کتابخانه میره.

Open external library : این گزینه برای مواقعی هست که ما میخوایم کل فایل های استفاده شده و موجود در کتابخانه یک پروژه از قبل ذخیره شده رو به داخل پروژه خودمون بیاریم و از اونها استفاده کنیم.

Import video : برای ورود فایل های ویدیویی یه گزینه مجزا داریم که تنظیمات مربوط به اون بعدها مفصل توضیح داده خواهد شد. فقط این نکته رو به یاد داشته باشید که فایل های ویدیویی که ایمپورت کنید نرم افزار اون ها رو به فرمت flv تبدیل کرده و بعد داخل صفحه کاری اجرا خواهد کرد.

فرمت هایی که نرم افزار پشتیبانی میکنه و می تونیم اون ها رو ایمپورت کنیم در تصویر زیر مشخص هستند.

فرمت فایل های ورودی نرم افزار

اولین گزینه ای که مشاهده می کنید فرمت ai  هست که مربوط به فایل های وکتوری طراحی شده هست که معمولا با نرم افزار Illustrator  ذخیره شده اند. وقتی یکی از این نوع فایل ها رو انتخاب و فراخوان کنید قبل از اینکه فایل به داخل پروژه وارد بشه مطابق تصویر زیر صفحه مربوط به تنظیمات اون ظاهر شده و از شما خواسته میشه که متناسب با نیاز تنظیماتی رو اعمال کنید.

ترجیحا تنظیمات پیش فرضی که روی صفحه قرار داده شده رو انتخاب کنید تا فایل ai رو به داخل محیط کاریتون بیارید. این فایل ها کاملا قابل تغییر هستند و با وکتورهایی که در داخل انیمیت طراحی میکنید تفاوتی ندارند.

ورودی فایل وکتوری ai

به همین شکل فرمت های دیگر ورودی هم صفحه مربوط به تنظیمات خودشون رو دارند که توضیح و آموزش اون ها رو به قسمت های دیگه موکول میکنیم.

در آموزش ویدیویی این قسمت شما نحوه ادیت کردن و اعمال تغییر بر روی فایل ها ai  و png ‌ و jpg  و ..  , و همچنین فایل های متحرک png sequence  و نحوه فریم به فریم اجرا کردن اون ها و همچنین وارد کردن فایل صوتی به داخل پروژه رو می تونید جداگانه مشاهده کنید.

اجرای فایل های ذخیره شده

در ابتدای مطلب گفتیم پروژه تون رو با نام مشخص ذخیره کنید. فرمتی که پروژه های ادوبی انیمیت ذخیره میشوند FLA هست که همون فرمتی هست که در نرم افزار قدیمی فلش هم پروژه ها ذخیره می شدند.

توجه کنید این ذخیره کردن با خروجی گرفتن تفاوت داره. فایل هایی که با فرمت FLA ذخیره شده اند فقط با نرم افزار ادوبی انیمیت قابل اجرا و قابل تغییر هستند.

آیکون فایل های ذخیره شده انیمیت

شما هر کجا فایلی شبیه به تصویر بالا با آیکون و فرمت fla مشاهده کردید رو می تونید با نرم افزار انیمیت اجرا کرده و ویرایش کنید. کافیه روی اون دوبار کلیک کرده یا از داخل نرم افزار انیمیت به منوی فایل برید و روی گزینه Open کلیک کنید و آدرس فایل پروژه fla مورد نظر رو وارد کنید.

خروجی گرفتن در نرم افزار

در منوی File یه گزینه دیگه وجود داره به نام Export که شما برای خروجی گرفتن از پروژه تون با انواع فرمت های محتلف میتونید از اون استفاده کنید.

گزینه Export image در ورژن های اخیر نرم افزار ادوبی انیمیت اضافه شده که شما با کلیک روی اون به تنظیمات مربوط به ذخیره پروژه به صورت فایل تصویری میرید. اگر گزینه هایی مثل jpg  یا png رو انتخاب کنید تصویر مربوط به فریم و استیجی که بر روی اون هستید خروجی گرفته میشه. ولی اگر گزینه gif رو انتخاب کنید کل پروژه تون رو میتونید به صورت فایل متحرک گیف ذخیره کنید. که صفحه تنظیمات مربوط به اون هم چیزی شبیه به تصویر زیر هست.

تنظیمات خروجی گرفتن فایل تصویری

هرچند یه گزینه جداگانه در قسمت خروجی ها برای فایل گیف وجود داره با نام Export animated gif که شما هرکدوم رو مایل بودید میتونید انتخاب و استفاده کنید.

گزینه Export image (legacy) خروجی پروژه شما رو بصورت تصویری میگیره با این تفاوت که فقط شما می تونید نوع فرمت خروجی و نام مورد نظرتون رو انتخاب کنید و تنظیمات پیشرفته دیگه ای نداره.

با انتخاب Export movie  شما از پروژه تون میتونید یک فایل با فرمت swf خروجی بگیرید که کاربرد اون بیشتر در صفحات وب و پروژه های مالتی مدیا هست.

Export video هم همونطور که از اسمش پیداست به شما به فایل خروجی ویدیویی با فرمت mov ‌میده. با انتخاب این گزینه قبل از خروجی گرفتن صفحه ای شبیه به تصویر زیر برای شما باز میشه که میتونید یه سری تنظیمات برای فایل خروجیتون اعمال کنید.

کامنت

آموزش این قسمت هم به پایان رسید و با ورودی و خروجی نرم افزار انیمیت آشنا شدید. شما میتونید سوالات و نظرات خودتونو با ما در میان بزارید. در قسمت بعدی طراحی برداری در نرم افزار ادوبی انیمیت و همچنین نحوه کار با متن و رنگ رو باهم کار خواهیم کرد.

راستی، برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ‌یاب عضو شوید.

آموزش ویدیویی این مطلب رو اینجا ببینید:

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!