آشنایی با عناصر مهم در ادوبی انیمیت – قسمت اول؛ انواع سیمبل ها

elements on animate

برای یادگیری بهتر نرم افزار ادوبی انیمیت و ساخت انیمیشن لازم است که با عناصر مهم و کاربردی این نرم افزار گرافیکی آشنایی پیدا کنید و عملکرد هر عنصر را به خوبی بدانید. سیمبل ها در ادوبی انیمیت از عناصر کاربردی هستند.

در این مبحث به توضیح برخی از این عناصر مانند انواع سیمبل در ادوبی انیمیت می پردازیم که در ساخت انیمیشن و موشن گرافیک بسیار کاربردی بوده و رکن اصلی متحرک سازی در ادوبی انیمیت به حساب می آیند.

انواع سیمبل ها

سیمبل ها به سه دسته گرافیک ، دکمه یا کلیپ تقسیم بندی می شوند که شما یک بار در محیط نرم افزار انیمیت یا با استفاده از کدهای اکشن اسکریپت ایجاد می کنید. سپس می توانید از سیمبل در سراسر پروژه یا سایر اسناد استفاده کنید.

یک سیمبل می تواند شامل عناصری باشد که شما از برنامه دیگری وارد می کنید. هر سیمبلی که ایجاد کنید به طور خودکار بخشی از کتابخانه پروژه فعلی می شود.

می توان یک سیمبل را کپی کرد و در جاهای مختلف استفاده. این سیمبل کپی شده می تواند از نظر رنگ ، اندازه و عملکرد متفاوت از سیمبل والدین باشد. اگر این سیمبل ویرایش شود ، تمام نمونه های آن به روز می شود و تغییرات در آن ها نیز اعمال می شود ، اما اعمال افکت و جلوه فقط آن نمونه را به روز می کند.

سیمبل movie clip

سیمبل movie clip

برای ایجاد قطعات انیمیشن قابل استفاده مجدد در ادوبی انیمیت از سیمبل های مووی کلیپ استفاده کنید. این سیمبل ها نوار زمانی چندمنظوره مستقل از تایم لاین اصلی دارند. مووی کلیپ ها نوارهای  زمانی کوتاه هستند که در یک تایم لاین اصلی قرار دارند که می تواند شامل کنترل های تعاملی ، صداها و حتی سایر سیمبل ها نیز باشند.

همچنین می توانید نمونه های مووی کلیپ را درون تایم لاین یک سیمبل دکمه برای ایجاد دکمه های متحرک قرار دهید. علاوه بر این ، مووی کلیپ ها با اکشن اسکریپت قابل کدنویسی هستند.

سیمبل Graphic

سیمبل Graphic

از سیمبل های گرافیکی برای تصاویر استاتیک استفاده کنید و برای استفاده از انیمیشن قابل استفاده مجدد که به تایم لاین اصلی گره خورده است ، ایجاد کنید. کنترل های متقابل و صداها در سکانس های سیمبل گرافیکی کار نمی کنند. این سیمبل ها نسبت به دکمه ها یا مووی کلیپ ها کمتر به حجم پرونده FLA اضافه می کنند زیرا هیچ تایم لاینی ندارند.

سیمبل Button

سیمبل Button

سیمبل دکمه نوع خاصی از مووی کلیپ تعاملی در ادوبی انیمیت است. وقتی نوع دکمه را هنگام ایجاد سیمبل انتخاب می کنید ، انیمیت یک تایم لاین با چهار فریم ایجاد می کند. سه فریم اول سه حالت ممکن دکمه را نشان می دهد:

Up :حالت عادی دکمه

Over :وقتی که نشانگر موس روی دکمه می ایستد

Down :وقتی روی دکمه کلیک می شود

Hit  :محدوده عمل کردن دکمه

تایم لاین سیمبل دکمه در واقع به صورت خطی مانند یک جدول زمانی معمولی بازی نمی شود. با حرکت به نشانگر ماوس و پرش به فریم مناسب واکنش نشان می دهد. برای اینکه یک دکمه تعاملی ایجاد شود ، نمونه ای از سیمبل دکمه را در صفحه کار قرار دهید و آن را تبدیل به یک سیمبل گرافیکی یا مووی کلیپ کنید.

شما این اقدامات را به جدول زمانی اصلی فایل انیمیت اختصاص می دهید. اگر دکمه در مووی کلیپ  قرار دارد ، می توانید اقدامات و حرکات را به جدول زمانی مووی کلیپ اضافه کنید. اقدامات را به جدول زمانی نماد دکمه اضافه نکنید.

اشیاء طراحی شده Drawing Objects

اشیاء طراحی شده Drawing Objects

وقتی گرافیک برداری را در نرم افزار ادوبی انیمیت با حالت Object Drawing که در پایین پنل Tools فعال شده است ، ترسیم می کنید ، اشکال ایجاد می کنید که به عنوان اشیاء طراحی شده یا Drawing Objects  ایجاد می شود. اینها اشیاء گرافیکی جداگانه ای هستند که هنگام پوشش روی اشیاء دیگر به طور خودکار با یکدیگر ادغام نمی شوند.

با انتخاب حالت Object Drawing ، بدون تغییر در ظاهر آنها ، می توانید شکل ها را در همان لایه همپوشانی داشته باشید ، ظاهر آنها را جدا کنید ، تغییر مکان یا تغییر اندازه دهید.

در حالت Object Drawing ، انیمیت هر شکل را به عنوان یک شی جداگانه ایجاد می کند که می توانید به صورت جداگانه دستکاری کنید ، مشابه زمانی که اشیاء گروه بندی می شوند. خطوط دور اشیاء و رنگ داخل آن ها عناصر جداگانه ای نیستند و شکل هایی که با هم همپوشانی دارند و روی هم قرار می گیرند یکدیگر را تغییر نمی دهند. هنگامی که یک شکل ایجاد شده با استفاده از حالت طراحی شی (Object Drawing)  را انتخاب می کنید ، شکل یک جعبه اتصال مستطیل شکل را برای نمایش به دور آن نشان می دهد.

برای اینکه یک شیء را از حالت Object Drawing خارج کنید کافی ست آن را انتخاب و سپس کلید ها میانبر Ctrl+B را بزنید تا شیء مورد نظر  Break Apart شود.

گروه بندی اشیاء Group

گروه بندی اشیاء Group

از گروه‌ها برای سازماندهی منطقی اشیاء برای دستکاری آسان استفاده کنید. به عنوان مثال ، ممکن است بعد از ایجاد یک طرح ، عناصر طراحی را به گونه ای دسته بندی کنید که بتوانید به راحتی کل طرح را انتخاب و جابجا کنید. هنگامی که شما یک گروه را انتخاب می کنید ، بازرس تنظیمات مختصات x و y گروه و ابعاد پیکسل آن را نشان می دهد. شما می توانید گروه ها را بدون گروه بندی آنها ویرایش کنید. همچنین می توانید یک شیء جداگانه را در یک گروه برای ویرایش و بدون گروه بندی اشیاء انتخاب کنید.

بر خلاف سیمبل ها نمی توان به گروه ها جلوه و افکت اضافه کرد.

با نظراتتون در انتهای پست مشوق ما باشید…

با یادگیری عناصر این مطلب شما یک قدم بزرگ به سمت حرفه ای شدن و یادگیری کامل متحرک سازی در ادوبی انیمیت برداشته اید. در قسمت دوم ما بقی عناصر مهم ادوبی انیمیت توضیح داده خواهد شد. در دوره آموزش مقدماتی ادوبی انیمیت به طور کامل به توضیحات سیمبل ها و عناصر مهم ادوبی انیمیت پرداخته شده که شما می توانید این مجموعه ویدیویی را رایگان از سایت ما تهیه کنید.

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

منبع: adobe.com

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!