راه و روش های شبکه سازی برای کارآفرینان

روش های شبکه سازی کارآفرین‌های موفق

شروع یک کسب‌وکار کوچک و اطمینان از موفقیت آن هر دو مستلزم سلسله سرمایگذاری هایی هستند. این سرمایه‌گذاری‌ها به سرمایه‌های مادی محدود نمیشود. در ارتقا شرکت همواره بحث داشتن سیستم‌پشتیبانی قوی مطرح است. این مورد و بسیاری از نیازهای کارآفرینان محقق نمیشود مگر با شبکه سازی. شبکه سازی برای کارآفرینان بهترین راه برای شروع سرمایگذاری معنوی است.

در طول حیات کسب‌وکارتان ممکن است بنا به نیازی که دارید دلایل شبکه سازی و افرادی که با آن‌ها شبکه تشکیل میدهید، متفاوت باشد. ممکن است شبکه سازی شما در جهت پیدا کردن فردی برای ارائه خدمت یا محصولتان به مشتری باشد، یا به دنبال یک توسعه دهنده بگردید یا مثال‌هایی از این دست. هدف شما هر چه که باشد باید بدانید همه جا فرصت هست و شما باید فرصت‌ها را در جهت شبکه سازی درست شکار کنید. ممکن است این شبکه سازی در یک کنفرانس، نمایشگاه، دورهمی آخر سال یک شرکت و یا حتی یک گروه برنامه‌نویسی در تلگرام اتفاق بیوفتد.

مهم این است که شما همواره به یاد داشته باشید از شبکه سازی چه دستاوردی مورد نیاز شماست و مطابق با آن رفتار کنید و در نهایت فرد مورد نظر خود را پیدا کنید. قبل از اینکه در کنفرانس بعدی با هدف شبکه سازی و ارائه محصولتان شرکت کنید، این راه و روش های شبکه سازی برای کارآفرینان را که اغلب به پیشنهاد صاحبان کسب و کارهای موفق ایجاد شده است را مطالعه کنید. با دنبال کردن این نکات، بهتر میتوانید کسب و کارتان را ارتقا دهید و ارتباط واقعی و پایدار با افراد حرفه‌ای ایجاد کنید.

باید بدانید شبکه سازی به دیدن افراد و رد و بدل کردن کارت‌های تجاریتان ختم نمیشود! بلکه این روابط باید به شکل صحیحی و با استراتژی خاصی پرورش پیدا کنند. در روابط کاری همه افراد به دنبال سود خود هستند.

پس فردی که شما به او نیاز دارید، اگر فکر کند ارتباطش با شما سودی برای او ندارد، از ایجاد این همکاری خودداری میکند. این سود میتواند مادی باشد یا معنوی! مثلا اشتراک گذاشتن مهارت‌ها، تجربه‌ها یا اطلاعات!

دوره های اموزشی برنامه نویسی

استراتژی های لازم جهت شبکه ‌سازی موفق

به ملاقات افراد جدید، نه نگید!

راه و روش های شبکه سازی برای کارآفرینان

به نقل از Lori Cheek فاندر Cheekd و Networkd : مهمترین درسی که در شبکه سازی آموختم (و آرزو میکنم ای کاش سالها پیش آن را میدانستم) این بود که باید به هر فرصتی برای ملاقات با افراد جدید بله گفت! شما هرگز نمیدانید با چه کسی قرار است صحبت کنید، آن فرد چه افرادی را ممکن است بشناسد و یا چطور ممکن است باعث همکاری های جدید بشود.

پدرم همیشه به من میگفت: مسئله این نیست که چه چیزهایی میدانی بلکه اینست که چه افرادی را میشناسی. این جمله در بیزینس واقعا صحت دارد.

چطور میتونی به دیگران کمک کنی؟

به نقل از Anayet Chowdhury فاندر ArgoPrep‌: اغلب افراد در رویدادهایی شرکت می‌کنند تا افرادی را پیدا کنند که بتوانند به آنها کمک کنند. اما به نظر من این رویکرد اشتباه است. شبکه سازی درباره‌ی کمک به دیگران است نه کمک گرفتن از دیگران!

در یک مکالمه معنی دار شرکت کنید، علایق خود را به اشتراک بگذارید و ببینید چطور میتوانید خدمات و محصولات خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهید.

تنها بروید

شما برای پیدا کردن افراد جدید در یک رویداد شرکت میکنید نه برای گپ با دوستان قبلی خود! پس تنها بروید.

به نقل از Lori Cheek : من متوجه شده‌ام بهترین راه برای شرکت در رویدادها این است که تنها بروید! بنابراین مجبور خواهید شد که با افراد جدید صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید و شبکه سازی انجام دهید.

همچنین اگر لیست شرکت کنندگان در رویداد از قبل منتشر شده است، خیلی هوشمندانه است که آن را چک کنید و بررسی کنید که میخواهید با چه افرادی ملاقات داشته باشید. در واقع هدف خود از شبکه سازی را قبل از شرکت در رویداد مشخص کنید.

ممکن است در ابتدا شرکت در یک جمع بزرگ آن هم به تنهایی ترسناک به نظر برسد! اما فراموش نکنید بقیه هم به همین منظور در آن جمع هستند و قصد دارند ارتباط‌های جدیدی پیدا کنند. پس خجالت نکشید. نفس عمیق بکشید و فقط خودتان را معرفی کنید. قرار نیست چیزی از دست بدهید.

کارت تجاریت را فراموش نکن

به نقل از Lori Cheek : هرگز، تکرار میکنم هرگز خانه را بدون برداشتن ابزار مورد نیاز ترک نکن. کارت تجاری شما معرف شماست. حتی در عصر تکنولوژی هنوز کارت‌های تجاری ( کارت ویزیت) سریعترین راه برای انتقال اطلاعات درباره شما است. اینکه چه کارهایی انجام میدهید و راه ارتباطی با شما چیست.

دور خودتان را با یک صنعت حصار نکشید

راه و روش های شبکه سازی

به نقل از Anayet Chowdhury: به حرفه‌تان پایبند باشید اما ملاقات با افرادی از صنایع دیگر میتواند برای شما سودآور باشد. ما در آموزش دیجیتال فعالیت داریم اما اخیرا بعد از مشورت با افرادی در یک رویداد، یک سرمایه گذاری عالی و سودآور در حوزه سرگرمی انجام دادیم.          

در صنعت خودتان اینفلوئنسر باشید

شبکه سازی برای کارآفرینان

در بسترهایی مثل Instagram, LinkedIn و حتی virgool‌ فعالیت کنید و محتوای مرتبط با کسب‌وکارتان را تولید کنید. page های مرتبط را دنبال کنید و نظر بدهید. در نهایت شما میتوانید با ارائه خدمات با کیفیت در این شبکه‌های اجتماعی که تریبون شما محسوب میشوند، اعتماد همکاران خود را جلب کنید و با افراد زیادی آشنا شوید. شبکه سازی برای کارآفرینان بدون personal branding تقریبا غیر ممکن است.

برای معرفی داوطلب باشید

برای اینکه فردی به سراغ شما بیاید باید شما را بشناسد! فرقی نمیکند این فرد قرار است مشتری شما باشد یا همکار شما و یا حتی قرار است شریک کاری شما باشد. اگر شما را نشناسد، هیچ رابطه‌ای شکل نخواهد گرفت. پس در معرفی خودتان درنگ نکنید.

برای این کار میتوانید از تبلیغات محیطی، تبلیغات دهان به دهان، شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت(مطبوعات، الکامپ و….)، شرکت در پروژه‌های بزرگ و کوچک خیر به عنوان اسپانسر( ساخت مدرسه، توزیع لوازم و تحریر در مناطق محروم و …) استفاده کنید.

رویدادهای مهم را از دست ندهید

اول هر ماه رویدادهایی که باید شرکت کنید را در برنامه کاریتان قرار دهید. میتوانید این رویدادها را در سایت evend پیدا کنید یا ممکن است اطلاعیه یا پوستر آن رویداد را در یک کانال تلگرام ببینید. مهم این است که رویدادهای مهم را یادداشت کنید و حتما در آن ها شرکت کنید.

این کار نه تنها باعث میشود با افراد جدید آشنا شوید بلکه باعث میشود به چهره شناخته شده تبدیل شوید و در نتیجه نام و چهره شما تبدیل به یک برند میشود، درست مثل شرکت شما!

با دوست دوستتان، دوست شوید

همیشه داشتن دوستان با نفوذ تاثیر گذار است. در بیزینس  افرادی که راوی خوبی هستند و میتوانند کسب و کار و محصولتان را به تعداد افراد زیادی معرفی کنند، یک دوست با نفوذ به شمار می‌آیند. این افراد میتوانند یک نویسنده در نشریه‌ی الکترونیکی، برگزار کننده‌ی کمپین‌های تبلیغاتی یا یک اینفلوئنسر خوش‌نام و فعال در صنعت مرتبط با شما باشند.

باید همیشه با چنین افرادی دوستی تجاری داشته باشید و یک لیست تماس از این افراد داشته باشید. حتما هوای آن‌ها را داشته باشید، مناسبت‌ها را با هدیه‌های خوب به آن‌ها تبریک بگویید و قدردان کار آن‌ها باشید. به موقع‌اش این دوستان خوب بلدند شما و برندتان را معرفی کنند.

در انتها از شما ممنونم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. اگر تجربه‌ای در رابطه با راه و روش های شبکه سازی دارید، حتما با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. امیدوارم این مقاله به شما در درک کلی راه و روش های شبکه سازی کمک کرده باشد و بتوانید در سمت یک کارآفرین موفق از این روش‌ها بهره ببرید. راستی به نظر شما واقعا این راه و روش های شبکه سازی عملی هستند؟ اگر راه بهتری سراغ دارید حتما ما را مطلع کنید، روش شما را با ذکر نام کاربری خودتان در این مقاله ذکر میکنیم.

برای مطلع شدن از آخرین اخبار، مقاله‌ها و دوره‌های تصویری ما میتونید در کانال تلگرام چ‌ یاب عضو بشین: عضویت در کانال تلگرام   

منبع : fundera.com

مهندس کامپیوتر👩‍💻 | علاقه‌مند به برنامه نویسی💻| دیجیتال مارکتینگ📱| بسکتبال🏀| تولید محتوا🖋