هر ساله ترندها و تکنولوژيهای جدیدی در عرصه طراحی سایت معرفی میشود. گاها تعدد ترندهای طراحی سایت ، باعث دلسردی توسعه دهندگان و شرکتهای نرمافزاری میشود. زیرا تکنولوژي همواره با سرعت زیادی در حال رشد است و این سرعت زیاد باعث میشود تا توسعه دهندگان و شرکتها نگران جا ماندن از قافلهی رشد و پیشرفت باشند.
اما در این بین هستند افراد و شرکتهایی که از اهمیت به روز بودن، با خبر هستند. این افراد میدانند باید خودشان را برای آینده آماده کنند و اگر در دنیای تکنولوژی لحظهای غفلت کنند، از دور رقابت کنار گذاشته میشوند. شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، بله شما! تبریک میگویم. شما با آپدیت کردن اطلاعاتتان، آینده شغلیتان را گارانتی کردید. پس با ادامه این مقاله همراه من باشید.
در این مقاله قصد دارم هشت مورد از برترین ترندهای طراحی سایت که در سال 2020 به آنها نیاز دارید را خدمتتان معرفی کنم:
طراحی ماژولار و کاهش هزینههای توسعه
طراحی ماژولار این امکان را به توسعه دهندگان میدهد تا به جای ایجاد وب سایتهایی با قالب محدود، وب سایتی با کمک ماژولها و کامپوننتها ایجاد کنند. در این روش امکان استفاده مجدد از ماژولها، در سایر پروژهها نیز وجود دارد.
پیاده سازی یک وب سایت با کمک طراحی ماژولار، مثل ساختن یک Lego است. هر قطعه باید طوری در کنار قطعه دیگر باشد که باعث تخریب آن قطعه نشود و خروجی مطلوب نیز حاصل شود. در چنین شرایطی اگر بخواهیم میتوانیم قطعات را از هم جدا کنیم و در جای دیگری از آنها استفاده کنیم.
Pattern Labs طراحی ماژولار را این چنین توصیف میکند: باید بتوانیم اجزای مختلف ui را مثل عروسکهای تودرتوی روسی(تصویر زیر)، داخل هم قرار دهیم.
به عروسکهای تودرتوی روسی نگاه کنید، هر لایه ضخامت خودش را دارد که همان padding و margin در طراحی سایت است. وقتی یک عروسک ۳لایه در یک عروسک ۷لایه قرار میگیرد، فضای بین این دو نامتوازن است. این عدم توازن در وب سایت خودش را به صورت یک فضای سفید نامتوازن یا بهم ریختگی css ها نشان میدهد. پس باید به توازن بین لایهها توجه کنید.
طراحی ماژولار باعث صرفه جویی در زمان و منابع مالی و انسانی میشود. به این دلیل که ماژول را یکبار توسعه میدهید اما میتوانید بارها از آن استفاده کنید. ممکن است در مراحل بعدی توسعه وب سایت، هر ماژول در صفحات و سناریوهای متفاوتی استفاده شود.
طراحی صفحات ریسپانسیو و افزایش کاربران موبایل
ریسپانسیو بودن صفحاتی که طراحی میکنید یک امر ضروری است و به یکی از ترندهای طراحی سایت تبدیل شده. در سال ۲۰۱۵، ۳۱٪ مخاطب وب سایتها، کاربران موبایل بودند. در سال ۲۰۱۶ این مقدار به 40% افزایش پیدا کرد و تا همین امروز این آمار رو به رشد است. در تصویر زیر میتوانید آمار سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را مشاهده کنید.
با این حجم روزافزون کاربران موبایل، شما به عنوان توسعه دهنده نمیتوانید این گروه از مخاطبان را هنگام توسعه نرمافزار، نادیده بگیرید. عدم توجه به این کاربران مساوی است با از دست دادن حجم زیادی از افرادی که مخاطب محصول شما هستند. این مسئله یک شکست بزرگ بشمار میآید.
باید بدانید ریسپانسیو بودن صفحات برای گوگل نیز حائز اهمیت است. در حال حاضر گوگل با توجه به نسخه دسکتاپ، سایت شما را رتبه بندی میکند. اما به محض اینکه سایت را ریسپانسیو کنید، این تغییرات را در رتبه بندی لحاظ میکند.
به بیان دیگر گوگل برای سنجش نهایی، نسخه موبایل وب سایت شما را در نظر میگیرد. پس برای اینکه در امتحان رتبه بندی گوگل سربلند باشید، ریسپانسیو کردن صفحات را به عنوان یکی از مهمترین ترندهای طراحی سایت ، در نظر داشته باشید.
پشتیبانی از مشتری
شما باید برای خدماتی که ارائه میدهید، یک پشتیبانی تمام وقت نیز داشته باشید. بیشتر رضایت مشتری از شما وابسته به خدمات پس از فروش شما است. برای ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته، میتوانید از رباتهای چت(chatbot) استفاده کنید.
پیش بینی شده است که تا انتهای سال ۲۰۲۰، بیشتر تعاملات با مشتری بدون دخالت انسان اتفاق میافتد. پس این ترند را در طراحی سایتهایتان در نظر بگیرید.
این باتها تقریبا جایگاهشان را در میان مشتریان و توسعه دهندگان پیدا کردهاند اما صاحبان کسبوکار باید توجه بیشتری به این رباتها داشته باشند. با جایگزین کردن این تکنولوژي به جای استخدام افراد، صرفه جویی زیادی در منابع مالی شرکت اتفاق میافتد.
اما در این بین نظر مشتریان چیست؟ مشتری ترجیح میدهد با یک ربات صحبت کند یا یک انسان؟ شاید باورش برایتان سخت باشد اما 48٪ از مشتریان ترجیح میدهند به صورت آنی با یک ربات صحبت کنند و مشکلشان را برطرف کنند.
هر چند شاید مشتریان در ایران هنوز با این امکان خیلی آشنا نباشند اما وظیفه توسعه دهنده است که این سرویس را به مشتریانش معرفی کند تا آنها به جای ایستادن در صفهای طولانی تلفنی (برای اتصال به اپراتور و واحد پشتیبانی)، در لحظه و به صورت ۲۴ ساعته و با صرف کمترین هزینه پشتیبانی مورد نظرشان را دریافت کنند.
افزایش سرعت لود شدن صفحات وب در موبایل
با افزایش AMP(Accelerated Mobile Pages)، گوگل در تلاش است تا صاحبان کسبوکار را به افزایش سرعت لود شدن وبسایتهایشان تشویق کند.
گوگل در این وبلاگ اینطور این مسئله را بیان کرده است: ما به صفحات وب غنی اهمیت میدهیم. صفحاتی که محتواهای ویدئویی، انیمیشن و گرافیکی در کنار تبلیغات هوشمندانه قرار بگیرند و با سرعت زیادی لود شوند. ما همچنین تمایل داریم که یک کد در دستگاهها و سیستم عاملهای متفاوت، خروجی یکسانی داشته باشد.
با این حال خیلی از افراد ممکن است این ایده گوگل را نپسندند زیرا پیاده سازی APM ها محدودیتهای خودش را به همراه دارد. APMها سرعت را افزایش میدهند و میزان استفاده از پهنای باند را کاهش میدهند اما شما مجبور هستید در استفاده از html ها و بعضی از توابع خودتان را محدود کنید.
اما با وجود تمام محدودیتهایی که برای افراد خلاق ایجاد میکند، مزایایی نیز به همراه دارد. برای مثال میانگین سرعت لود یک صفحه APM 0.7 ثانیه است درحالیکه این مقدار برای صفحات غیر APM 22 ثانیه است!! این اختلاف واقعا چشمگیر است.
بکارگیری و بهینهسازی جستجوی صوتی
از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ جستجوی صوتی ۳۵ برابر شده است و امروزه نیز ۱۹٪ افراد، شامل تمام رنجهای سنی، از جستجوی صوتی استفاده میکنند. تا جایی که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۰ پنجاه درصد(50%) جستجوها در اینترنت با کمک صوت انجام شود. شاید فکر کنید در ایران این میزان کمتر از پنجاه درصد است اما نمیتوانید منکر رشد روز افزون این آمار شوید. پس حتما سازوکاری برای جستجوی صوتی، در وبسایتتان اعمال کنید.
مزایای این روش چیست؟ جستجوی صوتی یکی از ترندهای طراحی سایت است که در تمام موتورهای جستجو، امکان پیاده سازی دارد. تکنولوژيهایی مثل siri در آیفون، cortana در اندروید، Google assistant در گوگل و Alexa و Echo در آمازون، با توسعه و بهبود سیستم جستجوی صوتی، باعث راحتی کار مخاطبان خود شدهاند.
از طرفی تکنولوژي مانا میشود که مخاطب داشته باشد. به گفته گوگل 20% مخاطبان موبایل از جستجوی صوتی استفاده میکنند. همچنین وقتی صحبت از راحتی کاربر به میان میآيد، جستجوی صوتی از گزینههای روی میز خواهد بود! پس لطفا این ترند را دست کم نگیرید.
خوشبختانه با کمک API های موجود، میتوانید به راحتی این ویژگی را به وبسایتتان اضافه کنید و از کیفیت این APIها اطمینان صد درصد داشته باشید. زیرا دو غول صنعت وب، کروم و فایرفاکس حامی این تکنولوژي هستند.
طراحی API-first
با گسترش تکنولوژي، API ها نیز توسعه پیدا کردند و با کمک اینترنت اشیا، تلفنهای همرا، خانههای هوشمند، اتومبیلها، گجتهای پوشیدنی(مثل ساعتهای هوشمند) و مواردی از این قبیل را به هم متصل کردهاند.
تمام این اتصالات و هماهنگی بین ابزارهای هوشمند، به کمک APIها ممکن شده است. اما باید توجه داشته باشید اگر توسعه نرمافزار را اشتباه انجام دهید، تمام این اتصالات برهم میخورند!
در طراحیهای قدیم، توسعه دهنده یک برنامه را بر اساس نیاز کاربر طراحی و پیاده سازی میکرد و در مرحله بعد برای آن API مینوشت.
در واقع تیم back-end شروع به نوشتن API ها میکرد و این API ها را به تیم front-end تحویل میداد. تا کار توسعه SDKها و تست را انجام دهند.
این فرآیند یک اشکال بزرگ دارد. آن هم اینکه توسعه دهندگان front-end باید منتظر تمام شدن کار توسعه دهندگان back-end باشند.
اما در روش طراحی API-first توسعه دهندگان با یک interfaceمناسب شروع میکنند و هر دو تیم محصول را بر اساس آن interface و به صورت همزمان پیاده سازی میکنند.
UI متحرک و جلب توجه کاربر
شما میدانید که اینترنت گسترده است، اما چیزی که شما نمیدانید نحوه تاثیرگذار بودن است. چطور باید در بین میلیونها رقیب، وب سایت شما توجه کاربر را جلب کند؟ بعضی از منابع ادعا میکنند توجه انسان از یک ماهی قرمز نیز کمتر است! این یک هشدار به شما میدهد: زمان کمی دارید تا نظر کاربر را جلب کنید.
چه راهی بهتر از طراحی یک UI متحرک و جذاب برای جلب نظر کاربر میشناسید؟ به مثال زیر توجه کنید:
اما فراموش نکنید اگر در این روش افراط کنید، ممکن است نتیجه معکوس باشد.
هوش مصنوعی و امنیت سایبری
در سال ۲۰۲۰ رباتها تغییرات زیادی در بحث امنیت سایبری ایجاد میکنند. همانطور که توسعه دهندگان از هوش مصنوعی برای پشتیبانی مشتریان، تشخیص چهره، پیش بینی ترندهای آینده و مواردی از این قبیل استفاده میکنند، هوش مصنوعی به دنیای امنیت نیز نفوذ میکند.
پیش بینی میشود مشاغل در سرتاسر دنیا از سالهای 2016 تا 2025 چیزی بالغ بر ۲.۵ میلیون دلار در زمینه هوش مصنوعی و برای جلوگیری از حملات سایبری با کمک آن، هزینه میکنند.
چرا رباتها جایگزین خوبی برای متخصصان سایبری هستند؟ چون توانایی این متخصصها نیز محدود است و آنها همیشه در دسترس نیستند. از طرفی این متخصصان تا قبل از بروز مشکل نمیتوانند کاری بکنند اما رباتها قادر به پیشبینی مشکل و راههای نفوذ هستند.
کلام پایانی
در این مقاله تمام سعیام بر این بود که جدیدترین متدهای طراحی سایت ( ترندهای طراحی سایت ) در سال ۲۰۲۰ را خدمتتان معرفی کنم. امیدوارم هر چه زودتر برای بهبود سایت و کسبوکارتان این ترندها را جدی بگیرید و از آنها استفاده کنید.
اگر ترند طراحی سایتی میشناسید که کاربردی نیز باشد و به شما در بهبود وبسایتتان کمک کرده باشد، به من و سایر خوانندگان این مقاله معرفی کنید.
برای اطلاع از آخرین تخفیف ها و دورههای آموزشی و مطالب مختلف به روز ما، در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
منابع: