سیر تا پیاز استارتاپ !

استارتاپ یا استارت اپ چیست؟

مطمئنا در طی سالهای گذشته، بارها با کلمه “استارتاپ” برخورد کرده‌اید. از شبکه های اجتماعی مختلف گرفته تا حتی خبرهای روزانه، همواره بخش قابل توجهی به استارتاپ ها و اهداف آنها تخصیص داده میشود. “استخدام گرافیست در استارتاپ”، “رونمایی از استارتاپ پزشکی”، “مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ …” و مواردی از این قبیل مواردی هستند که اینروزها به جز جدانشدنی تیتر اصلی سایت ها، مقالات، روزنامه ها و به طور کلی تمام رسانه ها تبدیل شده است.

در این مقاله میخواهیم به تمام نکات ریز و درشت و با اهمیت پرتکرار ترین کلمه حال حاضر کسب و کارها یعنی “استارتاپ” بپردازیم.

استارتاپ به چه معناست؟

معنی استارتاپ

معنی لغوی استارت اپ نمیتواند مارا به مفهوم دقیق آن برساند، حتی اگر در دیکشنری های معتبری مثل آکسفورد هم به بررسی این واژه بپردازید، تنها تعریف پیش پا افتاده و نه چندان کاملی با مضمون “اقدام به شروع کار یا چیزی!” دست پیدا خواهید کرد! بنابراین لازم است به صورت دقیق تر و حرفه‌ای تر به بررسی این کلمه بپردازیم.
با کمی اغراق میتوان گفت که به تعداد افراد فعال در اکوسیستم استارتاپی، جواب های کوتاه و بلند متنوعی برای این سوال وجود دارد! که البته نمیتوان همه انها را قبول و یا رد کرد.

ما در اینجا سعی میکنیم به چند تعریف معتبر و کاربردی که هم مفهوم کلمه و هم کلیات استارت اپ را برساند اشاره کنیم:

استارتاپ کسب‌وکاری است که برای جست‌وجوی یک مدل‌ کسب‌وکار تکرارشونده و گسترش‌پذیر شکل گرفته است. Steve blank ، کارآفرین سیلیکون ولی

استارتاپ یک باور و حالت ذهنی است. Adora Cheung ، مدیرعامل homejoy

استارتاپ شرکتی است که برای رشد سریع طراحی شده است. اینکه به تازگی تأسیس شده یا بر روی تکنولوژی کار کند یا سرمایه گذاری خطرپذیر یا نوعی «خروج» داشته باشد به معنای استارت آپ نیست. تنها نکته ضروری رشد است. Paul Graham

استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد. neil blumenthal

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است. Eric Ries ، کارآفرین و نویسنده کتاب مشهور نوپای ناب

اگر بخواهیم برداشت  و جمع بندی کلی و جامع از تمام جملات ذکر شده داشته باشیم میتوانیم بگوییم:

استارتاپ، کسب و کار نوپایی است که علاوه بر عدم قطعیت زیاد، دارای پتانسیل بالا برای رشد هر چه بیشتر میباشد.

در این مطلب به سوالات زیر به طور کامل پاسخ داده میشود:

  • استارتاپ به چه معناست؟
  • واژه استارتاپ اولین بار توسط چه کسی استفاده شد؟
  • آیا همه کسب و کارها را میتوان استارتاپ تلقی کرد؟
  • ویژگی های اصلی یک استارتاپ چه مواردی است؟
  • استارتاپ چگونه تشکیل میشود؟
  • چه حوزه ها و تخصص‌هایی میتوانند وارد استارتاپ شوند؟
  • استارتاپ ویکند چیست؟

واژه استارتاپ اولین بار توسط چه کسی استفاده شد؟

 

گفته میشود واژه “استارتاپ” اولین بار توسط مجله آمریکایی Forbes در سال ۱۹۷۶ به کار برده شد.

.Forbes 15 Aug. The … unfashionable business of investing in startups in the electronic data processing field

آیا همه کسب و کارها را میتوان استارتاپ نامید؟

شرکت استارتاپی

قاعدتا جواب منفی است!
یکی از اصلی ترین شروط لازم برای گذاشتن نام استارت اپ بر روی یک کسب و کار، عدم قطعیت آن میباشد. برای مثال یک فروشگاه و مغازه که طی سالیان سال هیچگونه تغییری در مدل درآمدی آن نبوده و بدون هیچ نوآوری ای مشغول به فعالیت است نمیتواند استارت اپ باشد.
استارتاپ بلند مدت، مثلا ۱۰ ساله معنا ندارد! استارتاپها نیاز دارند سریعا رشد کرده و اهداف و مشتریان اصلی خود را بشناسند.

ویژگی های اصلی یک استارتاپ چه مواردی است؟

ویژگی استارتاپ ها

  1. مقیاس پذیری

به تعریف ویکی پدیا، مقیاس پذیری یا (scalability) عبارت است از ویژگی مطلوبی از یک سیستم، شبکه و یا فرآیند که به توانایی آن برای پاسخ گویی به افزایش میزان بار کاری به سهولت دلالت میکند یا میزان آمادگی سیستم برای افزایش بار کاری نشان میدهد. به طور ساده تر مقیاس پذیری یعنی اینکه بتوان در مراحل بعد یک استارتاپ با افزایش منابع انسانی و مالی، کار را توسعه داد و در مقیاس بزرگتری ادامه داد.

  1. تکرار پذیری

تکرارپذیری یا  (Repeatability) ، نیز یعنی آن مدل کسب و کاری که با هدف درآمد زایی ایجاد شده است را بارها تکرار کرد و با هر تکرار درآمد استارتـاپ افزایش پیدا کند.

 

  1. عدم قطعیت

(Uncertainty) نیز همانطور که در بالاتر ذکر کردیم، به این معنی است که بر خلاف کسب و کارهای معمول که روش درآمدی آنها کاملا مشخص و دست نخورده است، اسـتارتاپ ها نمیتوانند برای کسب و کار خود قطعیت چندانی قائل شوند.

بنابراین با توجه به تعاریفی که از استـارتاپ ها بیان کردیم، سه شرط بالا، به نحو بسیار قابل قبولی میتوانند ما را در تمایزدادن به کسب و کارهای معمولی و استارت اپ ها کمک کنند. همواره در نظر داشته باشید که هر شرکت و کسب و کاری که تازه راه اندازی شده باشد را الزاما نمیتوان استارت اپ نامید.

استارتاپ چگونه تشکیل میشود؟

استارتاپ ها معمولا از یک ایده خام کلید میخورند و توسط چند نفر در قالب یک تیم و با حداقل امکانات راه اندازی میشوند. استارتاپ معمولا از دو حالت خارج نیست؛
یا اینکه ایده آنها در یک محصول فیزیکی گنجانده میشود و استارتاپ سعی میکند انرا به دست مشتریان خود برساند، یا اگر خبری از محصول نباشد،استارتاپ به صورت سایت یا اپلیکیشن، خدمات خود را ارایه میدهد.

چه حوزه‌هایی میتوانند وارد استارتاپ شوند؟

اگرچه در اکثر اسـتارتاپ ها، نوآوری با استفاده از فناوری و به خصوص تکنولوژی صورت میگیرد، اما این اصلا به آن معنا نیست که تنها حوزه هایی که به فناوری مربوط میشوند و در این بخش فعال هستند را میتوان استارتاپ نامید. در واقع میتوان گفت که بخشی از یک استارتاپ حتما باید با تکنولوژی درگیر باشد اما حوزه های مختلف از پزشکی گرفته تا ورزشی، هنر و … همگی میتوانند وارد این اکوسیستم شوند.

استارتاپ ویکند چیست؟

اسـتارت اپ ویکند، یک رویداد علمی است که به مدت ۵۴ ساعت، معمولا در ۳ روز انتهای هفته (weekend)، برگزار میشود و گروه های مختلفی از برنامه نویسان، دولوپرها، دیجیتال مارکترها، مدیران، سئوکارها، گرافیست ها و به طور کلی تمام علاقه مندان به این حوزه گرد هم میایند.

برای اولین بار در جولای ۲۰۰۷، توسط Andrew Hyde  در شهر کولورادو امریکا استارتاپ ویکند پا به عرصه وجود گذاشت.در این زمان، نزدیک به ۷۰ کارآفرین گرد هم آمدند تا در کمتر از ۵۴ ساعت استارتاپی را راه اندازی و پیاده سازی کنند. در استارت اپ ویکند، صاحبان ایده به نوبت به توضیح ایده و مطرح کردن جوانب آن میپردازند و از بین علاقه مندان و متخصصانی که در این گردهمایی حضور دارند، تیم سازی انجام میشود.

بعد از تیم سازی، تیم ها mvp یا همان کمینه محصول پذیرفتنی خود را تشکیل میدهند و بعد از ارایه محصول و یا خدمات، داورهای حاضر در اسـتارت اپ ویکند سه تیم برنده را اعلام میکنند. این رویداد از آنجایی حائز اهیمت است که تیمهای ساخته شده میتوانند حتی در صورت اتمام دوره و رویداد نیز همچنان با هم در ارتباط باشند و به طور جدی بر روی استارتاپ خود کار کنند.

جمع بندی

اگر چه مفاهیم و مطالب مربوط به استارتـاپ روزانه در حال افزایش و اپدیت میباشد، اما سعی شد تا آنجا که میتوانیم شمارا با کلیات اسـتارتاپ آشنا کنیم و مفاهیم اصلی و تعاریف مختلف از استارتاپ را برای شما بازگو کنیم…
در سایر مقالات به بررسی جزیی تر مسایل موجود در استارتاپ ها میپردازیم.

راستی، برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ‌یاب عضو شوید.

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!