خیلی از ماها دورانی از زندگیمان از تکنولوژی و اینترنت پر نشده بود، اوقات فراغت خود را با بازیهای ویدیویی میگذراندیم. یکی از بازیهای معروف و محبوب این دوران بازی سوپرماریو یا قارچخور بود که مطمئنا خیلی از ما با این بازی بسیار خاطرهها داریم.
در این پست از سری آموزشهای نرم افزار ایلاستریتور، میخواهیم با سبک پیکسل آرت که سبک طـراحی ورژن قدیمی و ابتدایی این بازی بود آشنا شویم و شخصیت های این بازی را بازسازی کنیم و سبک پیسکل آرت را با هم یاد بگیریم.
جزییات آموزش پیکسل آرت (Pixel art):
- نرمافزار: ادوبی ایلاستریتور
- ابزارها و تکنیکهای استفاده شده: Grid, pixel art, live paint bucket
- درجه پیچیدگی: آسان
- زمان تخمینزده شده تقریبی: نیم تا یک ساعت
قدم اول
نرم افزار ایلاستریتور را باز کنید و پروژه ای با اندازه ۱۰۰۰ پیکسل در ۱۰۰۰ پیکسل و مدل رنگی RGB بسازید.
قدم دوم
از قسمت ابزار Line tool ابزار Rectangular Grid Tool را انتخاب و گوشهی صفحه پروژه خود کلیک کـنید تا پنجرهای مانند زیر باز شود. سپس تنظیمات لازم را مانند شکل زیر وارد کنـید و کلیک کنیـد تا کل صفحه شما را Grid بپوشاند.
قدم سوم
گرید را انتخاب کرده و ابزار (Live Paint Bucket (K را انتخاب کنید. با این کار حالا شما قابلیت این را دارید که هر کدام از مربع و خانههای گرید را با رنگ دلخواه خود رنگ کـنید.
برای مثال رنگ مشکی را انتخاب کرده و روی هر خانهای که میخواهید کلیک کنـید، خواهید دید که آن خانه رنگ خواهد شد. حتی میتوانید کلیک کنیـد و بکشید و همزمان چندین خانه را رنگ کنید.
تا اینجا قسمت اصلی و پایهای کار کردن با گرید و سبک پیکسـل آرت در ایلاستریتور را یاد گرفتیم. ازینجا به بعد باید ذوق هنری به همراه خورده کمکی از گوگل به کار بگیریم و شخصیت های دلخواه خود را با پیکسل آرت دیزاین کنیم.
آموزش طراحی شخصیت های بازی مـاریو:
قدم اول
تصاویر سمت چپ از اینترنت پیدا شدهاند.
هر تصویری که میخواهید را با سرچ کردن آن به همراه اضافه کردن کلمات پیکسـل آرت (Pixel Art) پیدا کـنید و آن را در پروژه خود وارد کرده و کنار صفحه گرید پروژه خود بگذارید و با توجه به آن شروع به رنگ کردن خانههای گرید بکنید.
قدم دوم
بعد از اتمام یک شخصیت آنرا با ابزار (Selection Tool (v انتخاب کرده و به منوی Object > Expand بروید تا مربع های خالی از شکل حذف شود. وقتی این کار را کردید لایهی این شخصیت را قفل کنـید، لایهی جدیدی بسازید و دوباره گریدی به اندازه گرید قبلی بسازید و شخصیت جدید را طراحـی کنیـد.
ابتدا به تصویر نگاه کنید و سپس رنگ مورد نظر را انتخاب کرده (مثلا مشکی) و خانههای مشکی را همانند تصویر اصلی رنگ کـنید. سعی کنـید در شمارش مربع ها دقت کنیـد تا تصویر نهایی شما کاملا مشابه تصویر مرجع شود.
همینطور به طـراحی شخصیتهای مختلف ادامه دهید. در آخر همهی آنها را کنار هم و در یک صفحه قرار خواهیم داد.
میتوانید به هر تعداد که خواستید شخصیتهای مختلف را طراحی کنید. در پروژه ما شخصیت زیر آخرین مورد است.
برای آخرین مرحله هم یک بلوک طراحـی میکنیم تا در پس زمینه شکل نهایی استفاده شود.
آموزش کنار هم چینی اجزاء پیـــکسل آرت در ایلاستریتور:
قدم اول
پس از اینکه همهی شخصیت ها را در لایههای جدا جدا طراحی کردید، لایهی جدیدی بسازید و یک مربع آبی رنگ به اندازه صفحه پروژه در آن رسم کـنید و سپس بلوک را که در مرحله قبل ساخته بودید را مانند شکل زیر در گوشه تصویر قرار دهید.
قدم دوم
بلوک را انتخاب کرده، کلید Alt را نگه دارید و بلوک را بکشید تا از آن یک کپی ساخته شود و بدون رها کردن بلوک جدید آنرا کنار بلوک قبلی بگذارید. سپس دکمههای ترکیبی Ctrl+D را چند بار بزنید تا همین کار تکرار شود و یک ردیف از بلوک های در پایین صفحه اصلی درست کنـید.
قدم سوم
حال از جعبهی علامت سوال چند کپی بسازید آنها را در وسط صفحه قرار دهید.
گلی را هم که درست کرده بودید بر روی یکی ازین جعبهها بگذارید.
ماریو، قارچ و بقیه شخصیت هایی را هم که در مراحل قبل ساختید را مانند شکل زیر، در قسمتهای مختلف تصویر قرار دهید.
آموزش ساخت شخصیتهای بازی ماریو با سبک پیکســل آرت در نرم افزار ایلاستریتور دراینجا به پایان میرسد. حالا که روش ساخت آنها را یاد گرفتهاید میتوانید هر طـراحی دلخواد دیگری را با همین سبک انجام دهید و از آنها استفاده کنیـد.
اگر این آموزش را دنبال کردید نتیجه کارتان را با ما به اشتراک بگذارید! همچنین سوالات و انتقادات و پیشنهادتان برای این آموزش و آموزشهای دیگر را هم حتما با ما درمیان بگذارید.
در ضمن، یه نرم افزار خوب مثه فتوشاپ یا اسپرایت معرفی کنین
تقریبا آموزشهای ما به دو نیم تقسیم شدن، یک دسته آموزش فتوشاپ و یک دسته ایلوستریتور.
توی یک مقاله هم این دو رو مقایسه کردیم و حق انتخاب رو بر عهده مخاطب گذاشتیم.
متشکرم از پیشنهادتون
Slate و Pixly
جدی؟ آموزشتون اینه؟ کپی کردن ماریو؟ به جای این چیزا اصول رو یاد بدین به مردم
سلام وقت شما بخیر.
شخصیت ماریو، یکی از شخصیتهای نوستالژیک محسوب میشه و همین مورد گاهی باعث ایجاد انگیزه در فرد میشه.
متاسفانه این آموزش ما مورد رضایت شما نبوده، حتما در آموزشهای بعدی لحاظ میکنیم و مطالبی رو منتشر میکنیم که باب طبع شما هم باشه.
سلام ببخشید اگر اینکار ها رو انجام بدیم آیا شخصیت ها را کنترل کرد یا نه؟
سلام
توی این مقاله به شما آموزش دادیم که چطور با سبک پیکسل آرت طراحی انجام بدید.
یعنی شما در نهایت طرحهایی مثل ماریو خواهید داشت.
این طرحها رو میتونید توی ابزارهای دیگه استفاده کنید.
مثلا با استفاده از ابزار یونیتی این طرح ها را کنترل کنید و یک بازی بسازید.
یا اینکه این طرح ها رو با استفاده از ادوبی انیمیت یا افترافکت به صورت انیمیشن یا موشن گرافیک به حرکت دربیارید.
مقالاتی در مورد ادوبی انیمیت و بازی سازی در سایت هست که میتونید از اونها استفاده کنید.
موفق باشید 🙂
لطفا اطلاعات غلط به مردم نرسونید. برای انیمیت کردن پیکسل آرت باید هر فریم به طور دستی طراحی بشه
بله بهتره که از فتوشاپ استفاده بشه اما افتر افکت هم این امکان رو داره.
تشکر از توجه شما
سلام وقت بخیر
مرسی از آموزش خوبتون
یه سوال داشتم از خدمتتون! بعد از رسم شکل،وقتی تو قسمت object ، گزینه expand رو میزنم، یه صفحه باز میشه که ۳ گزینه میاد(object, fill, stroke) هرکدوم رو که امتحان میکنم گرید پاک نمیشه.. باید چیکار کرد؟
سلام به شما
وقتی شما گزینه Expand را میزنید، گرید از حالت گرید بودن درمیآد و تبدیل به وکتور میشه. تو این حالت گرید و وکتور اصلی شما با هم group شدن. و باید اونارو ungroup کنید. بعد از این کار شما دو وکتور دارید که یکی از اونها گرید هست. اون رو حذف کنید تا مشکل حل بشه 🙂