فرم‌ها و آزمون های خود را با گوگل فرم بسازید!

گوگل فرم cheyab.ir

گوگل فرم به راحتی امکان ایجاد پرسشنامه را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید نظرسنجی‌های خود را به صورت اینترنتی برای دیگران ارسال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از نمونه‌های گوگل فرم راحت‌تر فرم خود را ایجاد کنید. گوگل فرم به شما اجازه‌ی ایجاد هرگونه پرسشنامه‌ای با هر تعداد سوالی که مایل هستید را فراهم آورده است.

در این پست از سایت چ‌یاب، قصد داریم شما را با مفهوم گوگل فرم و نحوه‌ی ایجاد نظرسنجی یا پرسشنامه‌ی اینترنتی آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید…

فرم‌های ایجاد شده در گوگل فرم قابلیت به اشتراک گذاری از طریق ایمیل، صفحه‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی را دارند و می‌توان پاسخ افراد مختلف در مکان‌های مختلف به آن‌ها، را به راحتی به دست آورد.

پیش از هر کار دیگر شما نیازمند یک حساب کاربری در گوگل که با نام جیمیل شناخته می‌شود، هستید. می‌توانید ویدیوی آموزش ساخت جیمیل را در لینک مشاهده کنید. همچنین ویدیوی آموزشی این مطلب در انتهای همین صفحه قرار دارد.

مراحل ساخت پرسشـنامه در گوگل فرم :

۱- برای شروع ابتدا به لینک https://docs.google.com/forms بروید و سپس وارد حساب کاربری گوگل خود شوید؛ در ادامه تصویری مشابه تصویر زیر برای شما به نمایش در می‌آید. می‌توانید از گزینه‌های مربوط به نمونه‌های آماده‌ی گوگل استفاده کنید، اگر گزینه‌ی مورد نظر شما در میان نمونه‌های گوگل فرم موجود نیست،  روی blank  کلیک کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی
گوگل فرم cheyab.ir

۲- با انتخاب گزینه‌ی blank فرمی به صورت زیر ایجاد می‌شود. در این قسمت می‌توانید نامی برای پرسشنامه‌ی خود ایجاد کنید و حتی توضیحاتی برای آن بنویسید. با کلیک کردن روی Untitled form قادر به انتخاب اسم و form description قادر به نوشتن توضیحات خواهید بود.

پرسشنامه گوگـل فرم cheyab.ir

۳- روی گزینه‌ی Untitled Question بزنید و سپس سوال مدنظر خود را بنویسید.

پرسشنامه cheyab.ir

۴- منوی کشویی سمت راست که multiple choice به صورت پیش‌فرض برای آن در نظر گرفته شده است را باز کنید. سپس گزینه‌ی مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید.

آزمون ساز گوگل
  • Short answer and Paragraph: این گزینه یک فضای خالی زیر سوال منتخب، ایجاد می‌کند که این فضا باید توسط پاسخ‌دهنده پر شود.
  •  Multiple choice: به کاربران و پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهد که یک گزینه را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنند.
  • Checkboxes: دقیقا مشابه Multiple choice است با این تفاوت که اجازه می‌دهد کاربران چندین گزینه را از میان گزینه‌ها انتخاب کنند.
  • File upload: امکان آپلود کردن فایل توسط پاسخ‌دهندگان را فراهم می‌کند.
  • Dropdown: گزینه‌های مدنظر پرسشگر را در یک لیست منویی قرار می‌دهد؛ که پاسخ‌دهنده می‌تواند گزینه‌ی مدنظر خود را از آن لیست انتخاب کند.
  • Linear scale: امکان پاسخ را به صورت امتیاز‌بندی شده فراهم می‌کند؛ یعنی شخص پاسخ‌دهنده می‌تواند بین ۱ تا ۵ امتیاز به سوال پاسخ دهد.
  • Date و Time: به پاسخ‌دهنده این امکان را می‌دهد که پاسخ خود را به صورت زمان و یا تاریخ وارد کند.
  • Multiple choice grid و checkbox grid: امکان ایجاد کردن چند سطر و ستون برای پاسخ را فراهم می‌کند. شکل زیر نمونه‌ای از Multiple choice grid  است.
ساخت نظرسنجی آنلاین cheyab.ir

۵- در تصویر زیر کادر سمت راست سوال با رنگ قرمز، مشخص شده است که گزینه‌های متنوعی را فراهم کرده است.

گوگـل فـرم cheyab.ir
  • دکمه‌ی + : با انتخاب این گزینه، یک سوال دیگر می‌توان اضافه کرد.
  • دکمه‌ی Tt: امکان افزودن یک عنوان و توضیح جداگانه در پایین سوال را فراهم می‌کند.
  • دکمه‌ی عکس: اجازه‌ی افزودن عکس به سوال را می‌دهد.
  • دکمه‌ی ویدیو: اجازه‌ی افزودن ویدیو به سوال را می‌دهد.
  • دکمه‌ی دو مستطیل جداگانه: امکان ایجاد یک بخش جداگانه برای سوال را فراهم می‌نماید.

۶- فعال کردن گزینه‌ی در پایین سمت راست، باعث می‌شود که پاسخ به این سوال اجباری باشد و کاربر را مجاب می‌کند که به این سوال پاسخ دهد.

گوگـل فـرم cheyab.ir

۷- گزینه‌های ۳ تا ۶ را برای سوالات بعدی و در صورت نیاز تکرار کنید.

۸- روی آیکونی که به شکل یک پالت است و در بالا سمت راست صفحه یافت می‌شود، کلیک کنید. تصویری مانند شکل زیر ظاهر می‌شود که می‌توانید رنگ مورد علاقه‌ی خود را در منوی آن انتخاب کنید و یا تصویر مدنظر خود را آپلود کنید و پرسش‌نامه‌ی خود را زیباتر کنید.

گوگل فرم cheyab.ir

۹- اگر آیکون کناری پالت که به شکل چشم است را انتخاب کنید؛ می‌توانید پرسش‌نامه‌ی خود را از دید کاربران تماشا کنید و آن را بررسی کنید.

۱۰- گزینه‌ی کناری چشم، برای تنظیمات است که اگر روی آن کلیک کنید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. این گزینه امکانات متفاوتی را فراهم می‌کند مانند جمع‌آوری ایمیل پاسخ دهندگان و پاسخ دادن به آن‌ها و یا اینکه پاسخ دادن به پرسش‌نامه حتما نیازمند ورود اشخاص به حساب کاربری گوگل باشد و موارد کاربردی دیگر.

گوگـل فـرم cheyab.ir

۱۱- سپس روی گزینه‌ی send در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید؛ تصویری مشابه زیر به نمایش در می‌آید.

گوگـل فـرم cheyab.ir

با استفاده از گزینه‌ی اول روبروی Send via در فرم بازشده، می‌توانید پرسش‌نامه را به ایمیل‌هایی که مایل هستید بفرستید و همچنین عنوان و توضیحاتی برای ایمیل خود مشخص کنید.

با استفاده از گزینه‌ی دوم می‌توانید لینک پرسش‌نامه را دریافت کرده و برای دوستان خود از هر طریقی که مایل هستید مانند شبکه‌های اجتماعی بفرستید.

همچنین با استفاده از گزینه‌ی سوم، می‌توانید کد html مربوط به پرسش‌نامه‌ی خود را دریافت کنید و در سایت و یا وبلاگ خود قرار دهید. می‌توانید سایز مورد نظر خود را برای کادر مربوط به پرسش‌نامه مشخص کنید.

سپس دکمه‌ی send را انتخاب کنید.

اکنون پرسش‌نامه‌ی شما در دسترس دیگران قرار گرفته‌است و کاربران به آن پاسخ خواهند داد؛ شما می‌توانید پاسخ‌های مربوط به این فرم را در قسمت مشخص شده در عکس زیر مشاهده کنید.

گوگل فرم cheyab.ir

دقیقا مشابه مرورگرها، این سرویس گوگل نیز add onsهای مخصوص خود را دارد؛ برای یادآوری و یا یادگیری مفهوم add ons می‌توانید به پست add-ons مرورگر مراجعه نمایید.

دانلود رایگان کتاب آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل 

افزودن add ons به گوگـل فـرم

گوگل فرم cheyab.ir
  1. ابتدا بر روی علامت ۳ نقطه در بالا سمت راست کلیک کنید.
  2. گزینه‌ی add ons را انتخاب نمایید.
  3. افزونه‌ی مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید و در صفحه‌ی باز شده روی دکمه‌ی آبی رنگ Free+ کلیک کنید.
  4. سپس ایمیل خود را انتخاب کنید و در ادامه روی دکمه‌ی Allow کلیک کنید.

add ons را به همین روش می‌توانید به جیمیل خود اضافه کنید و از آن لذت ببرید!

حذف add ons از گـوگل فـرم

  1. ابتدا بر روی علامت ۳ نقطه در بالا سمت راست کلیک کنید.
  2. گزینه‌ی add ons را انتخاب نمایید.
  3. افزونه‌ای را که می‌خواهید حذف کنید، از لیست انتخاب کنید.
  4. روی دکمه‌ی سبز رنگ manage کلیک کنید و سپس گزینه‌ی remove را انتخاب کنید.

چندکلام با چ یاب:

پرسشنامه و یا نظرسنجی، فایلی است که همیشه مورد نیاز جامعه بوده است. از آنجایی که جامعه به سمت و سوی تکنولوژی و اینترنتی شدن پیش می‌رود، پس انتظار می‌رود نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها نیز به صورت فایل دیجیتالی در دسترس قرار بگیرند. اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی این فرم‌های گوگل دارید، با ما نیز در میان بگذارید. امیدواریم که بهره‌ی لازم را از این پست برده باشید، منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما دوستان گرامی هستیم…

راستی! برای مطلع شدن از آخرین اخبار و پست‌های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

ویدیوی آموزش ایجاد کردن آزمون در گوگل فرم

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی