آموزش اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی

آموزش اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی

کاراکترهای انیمیشن‌های معروف نظیر انیمیشن‌های کمپانی Pixar به سختی فراموش می‌شوند، یا بهتر است بگوییم هرگز فراموش نمی‌شوند! حتی اگر از طرفداران Pixar نباشید قطعا کاراکتری را در تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای یا تبلیغ یک محصول دیده‌اید که اگر آن را دوباره ببینید برای شما آشناست. این کاراکتر تاثیر ماندگاری بر ذهن شما داشته و باید قدردان طراح این کاراکتر باشیم.
با آموزش اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی با مبنای طراحی کاراکتر تبلیغاتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

هدف از طراحی کاراکتر تبلیغاتی چیست؟

در تمام تبلیغاتی که به وسیله یک کاراکتر صورت می‌گیرد، مخاطب با آن کاراکتر ارتباط برقرار می‌کند. برای جلب توجه مخاطب، کاراکترها باید طراحی منحصر به فردی داشته باشند و از نظر بصری تمام توجه مخاطب را به خود اختصاص دهد.
یک کارکتر تبلیغاتی باید بتواند حس اعتماد و طیف گسترده ای از احساسات را بیان کند. بنابراین طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی مستلزم آگاهی کامل طراح به عواطف و بیان حس اعتماد است.
امروزه در بسیاری از برندهای مختلف حضور یک کاراکتر تبلیغاتی به چشم می‌خورد. این کاراکترها در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند و باعث می‌شود آن برند خاص در ذهن مخاطب حک شود!

قدم اول برای طراحی کاراکتر تبلیغاتی

برای دستیابی به یک کاراکتر خاص برای برند موردنظر طراح نیاز به طف وسیعی از مهارت‌های هنری دارد. علاوه بر تسلط کامل بر نرم‌افزارهای گرافیکی نظیر (Adobe Photoshop یا Adobe Illustrator) طراح باید مخاطبین را هم درک کند.
مانند هر فرآیندی که به فکر، زمان و تلاش زیادی نیازمند است، طراحی کاراکتر نیز باید با تحقیقات شروع شود. قبل از اینکه طراحان حتی مداد را روی کاغذ بگذارند باید درک کنند کاراکتر آنها کیست!

آموزش اصـول طـراحی کاراکتـر تبلیغاتی

برخی سوال‌های مهم که طراحان باید از خود بپرسند!

  • کاراکتر متلق به کجاست؟
  • اکنون این کاراکتر کجا زندگی می‌کند؟
  • کاراکتر چند سال دارد؟
  • شرایط عمومی کاراکتر چیست؟
  • مخاطب هدف این کاراکتر چه کسانی هستند؟
  • آرزوهای این کاراکتر چیست؟
  • انگیزه‌های این کاراکتر چه چیزهایی هستند؟

هنگامی که طراحان این سوال‌ها را از خود بپرسند تحقیقات آگاهانه‌تری انجام می‌دهند و کاراکتر خاص و منحصر به فرد تری می‌سازند.

آمـوزش اصول طراحی کاراکتـر تبـلیغاتی

اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی

۱- کاراکتر باید غیرتکرای و خاص باشد!

کاراکتر باید غیر تکراری و خاص باشد. به طوری که قبلا آن را جایی ندیده باشید. این ویژگی باعث خواهد شد در نگاه اول مخاطب کنجکاو شود که این شخصیت مربوط به کدام برند است. و برای همیشه یا مدت زیادی در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد. پس از اینکه کاراکتری شبیه به کاراکترهای دیگر طراحی کنید به شدت خودداری کنید.

کامنت

۲- از ویژگی‌های اغراق آمیز استفاده کنید!

از ویژگی‌های اغراق آمیز برای طراحی کاراکتر استفاده کنید تا کاراکتر شما متمایز شود. ویژگی‌های اغراق آمیز هم کاراکتر شما را جذاب می‌کند هم باعث خواهد شد این کاراکتر نسبت به دیگر کاراکترها بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار شود. برای مثال اگر کاراکتر شما قوی است، باید بازوهایی بزرگ برایش طراحی کنید. یا اگر کاراکتر شما شخصیتی مهربان است بهتر است چشمانی بزرگ و مهربان داشته باشد.

۳- در استفاده از رنگ‌ها دقت کنید!

برای مثال رنگ سبز نشان از اعتماد و اطمینان دارد و رنگ آبی معرف یک حس آرامش‌بخش است. برای اطلاعات بیشتر از روان‌شناسی رنگ‌ها به مقاله (“روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر دیزاین”) مراجعه کنید.

۴- کاراکتر باید مناسب با برند مورد نظر باشد!

جنس طراحی شده کاراکتر باید با برند هم‌خوانی داشته باشد. به طوری که اگر کاراکتر به تنهایی دیده شد، آن برند مربوطه به یاد بیننده بیاید. برای مثال وقتی برند شما در رابطه با بستنی است نمی‌توانید از کاراکتری با شعله‌های آتش استفاده کنید!

آموزش اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی

۵- اکسسوری و لباس مورد نظر را اضافه کنید!

 لباس و ویژگی‌های پوششی می‌تواند بر جذابیت کاراکتر شما بیفزاید. وجود جزییات کاراکتر را منحصر به فرد می‌کند و باعث می‌شود توجه مخاطب به جزییات بیشتر جلب شود و این جزییات در ذهن او حک شود. از اکسسوری‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید اما در عین حال نباید در استفاده از آنها افراط کنید.

۶- سادگی را رعایت کنید!

کاراکتر شما نباید بیش از حد شلوغ باشد. شما باید بتوانید شکل کلی کاراکتر را با استفاده از ۱۰ حرکت قلم یا کمتر طراحی کنید. اینگونه یک کاراکتر ساده اما در عین حال کامل خواهید داشت.

۷- هویت بخشیدن به کاراکتر!

در حین طراحی باید در نظر داشته باشیم این کاراکتر معرف برند و محصول ما است. پس باید هویت نیز داشته باشد. چرا که ظاهر جذاب به تنهایی نمی‌تواند معرف یک کاراکتر خوب باشد. هویت یک کاراکتر نباید لزوما مثبت باشد بلکه باید خاص باشد.

۸- الهام بگیرید!

الهام گرفتن موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. هیچ کدام از کاراکترهای موفق در ابتدای کار کامل و منحصر به فرد طراحی نشده‌اند. بلکه در ابتدا فقط یک ایده بوده‌اند و با الهام گرفتن از محیط، سایر کاراکترها، انیمیشن‌ها، محصول مورد نظر یا یک فضای تخیلی کامل شده‌اند.

در زیر آموزش طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی را در نرم افزار ایلاستریتور ببینید!

تا به اینجا در آموزش اصول طراحی کاراکتر تبلیغاتی با اصول اولیه طراحی کاراکتر تبلیغاتی آشنا شدیم و متوجه شدیم اهمیت طراحی کاراکتر در تبلیغات چقدر بالاست. یک کاراکتر تبلیغاتی معرف برند و محصول شماست پس در طراحی آن تلاش و کوشش کنید و با اولین قدم و نگرفتن نتیجه مطلوب دست از تلاش برندارید که شکست مقدمه پیروزی‌هاست.

خوشحال می‌شیم اگر نظر شما رو در رابطه با این مطلب بدونیم 🙂

راستی!

برای مطلع شدن از آخرین آموزش‌ها و پست‌های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ‌یاب عضو بشین.

0%

زمان مینی آزمون : 1 دقیقه!


چقدر از دانسته‌های خود مطمئنید؟
در این مینی آزمون خود را به چالش بکشید!

1 / 3

 آیا می‌توان عیناً کاراکتری را کپی کرد؟

2 / 3

آیا استفاده از روان شناسی رنگ‌ها در طراحی کاراکتر اهمیت دارد؟

3 / 3

استفاده از اکسسوری و جزئیات تا چه حد در طراحی کاراکتر مناسب است؟

برای مشاهده نتیجه مینی آزمون، ایمیل خود را وارد کنید.

Your score is

0%

امتیاز شما به این آزمون؟

نظرات

avatar
280
  اشتراک با:  
مرا مطلع کن!