در ایـن پست از سری آموزشهای نرم افزار ایلاستریتور، میخواهیم سبک بسیار بهروز و کارآمد را برای طراحی های مدرن آموزش دهیم. این سبک که ایزومتریک (Isometric) نام دارد به سبک طراحی هایی گفته میشود که در دستگاه مختصات و به صورت مکعبی طراحی شده اند. با ما همراه باشید تا تفاوت ایـن سبک با سبک Perspective را توضیح دهیم و سپس دو روش مختلف برای دیزاین و طراحی به این سبک را با نرم افزار ایلاستریتور آموزش دهیم.
جزییات آموزش دیزاین به سبک ایزومتریک (Isometric):
- نرمافزار: ادوبی ایلاستریتور
- ابزارها و تکنیکهای استفاده شده: Grid, Rotate,Extrude & Bevel,Isometric design
- درجه پیچیدگی: آسان
- زمان تخمینزده شده تقریبی: نیم ساعت
سبک ایزومتریک (Isometric) در دیزاین چیست؟
اول از همه باید بدانیم که سبک ایزومتریک یکی از سبکهای دیزاین سه بعدی است. دیزاین سه بعدی دو شکل مختلف دارد یکی ایزومتریک و دیگری پرسپکتیو. طراحیهای سه بعدی به واقعیت نزدیکترند و از لحاظ بصری هم جذابیت خاص خود را دارند. در سبک ایزومتریک از هر سه وجه قابل مشاهده، به اندازه یکسان دید داریم. امیدواریم تصویر زیر مطلب را روشنتر کند.
این سبک از طراحی دید منحصربهفردی را ارائه میدهد که برای طراحی های فنی بسیار منناسب است. تنها فرق آن با پرستپکتیو ایـن است که تمامی وجوه شی علی رغم فاصله از از دید بیننده به یک اندازه دیده میشود. (در شـکل بالا هم مشاهده میکنید که خطوط موازی هستند و فاصله ها یکسان)
آیا کنجکاو شدید که این طراحی ها چگونه ساخته میشوند؟ پس با ما همراه باشید تا در ادامه دو روش مختلف را برای طراحی های سبک ایزومتریک نام برده و آموزش دهیم.
چطور میتوان یک دیزاین ایزومتریک (Isometric) ساخت؟
۱- آماده سازی صفحه آرایی مشبکی یا Grid
روش اول استفاده از Grid است که در آن میخواهیم آموزش دهیم که چطور باید صفحه آرایی اولیه برای طراحی های ایزومتریک را در نرم افزار ایلاستریتور بسازیم.
قـدم اول
پروژهای با اندازه دلخواه در ایلاستریتور ایجاد کنید. اندازه آن به اندازه Grid ای که بعدا میخواهید استفاده کـنید بستگی دارد ولی فعلا اهمیتی ندارد. ابزار Rectangular Grid Tool را انتخاب کنـید و روی آن کلیک کنیـد تا پنجره تنظیمات آن باز شود.
قدم دوم
مقادیر زیر را وارد پنجره تنظیمات کرده و ok کنید. بخش اول باید طول و عرض پروژه شما باشد، بخش دوم تعداد خطوط افقی و بخش سوم خطوط عمودی است. مقادیر را به نحوی انتخاب کـنید که صفحه به صورت مساوی تقسیم شود. (مثلا برای یک پروژه ۱۰۰ در ۱۰۰ تعداد خطوط افقی و عمودی را ۹ بزنید تا در نهایت ۱۰۰ مربع داشته باشید)
قـدم سوم
وقتی Grid رسم شد باید مرحله بعد را انجام دهید که به آن متد SSR میگویند. این متد بدین معنی است که یک تصویر دوبعدی را به یکی تصویر سه بعدی ایزومتریک تبدیل کنیم.
۲- مقیاس بندی صفحه Grid
برای مقیاس بندی صحیح Grid ابتدا به منوی Object > Transform > Scale بروید و گزینه Non-Uniform را تیک زده و مقدار Vertical را دقیقا به ۸۶٫۶۰۲ درصد تبدیل کنـید. (درصد عجیبی است ولی باید دقیقا همین باشد تا Grid در نهایت درست دربیاید)
۳- کج کردن صفحه Grid
مطمئن شوید که Grid در حالت انتخاب است و به منوی Object > Transform > Shear رفته و درجه یا Angle را روی ۳۰ درجه تنظیم کرده و سپس ok کنیـد.
۴- چرخاندن صفحه Grid
قدم اول
در مرحله آخر باید Grid را بچرخانیم. به منوی Object > Transform > Rotate رفته و درجه را روی منفی ۳۰ درجه تنظیم کنید.
قـدم دوم
حالا که تمامی خطوط Grid مشخص شده اند تنها کاری که مانده این است که از آنها Guide بسازیم. Grid را انتخاب کرده و به منوی View > Guides > Make Guides بروید.
نتیجه گیری
حالا که دفتر نقاشی خطدار خود را ساخته اید میتوانید تمامی ایدههای خود را بر روی آن پیاده سازی کـنید! برای مثال اشکال زیر که در هدر سایت چیاب نیز استفاده شدهاند همگی با تکنیک ایزومتریک و پس از ساختن Grid طراحی شدهاند.
آموزش دیزاین کاراکتر با سبک ایزومتریک (Isometric)
طراحی ایزومتریک چیست؟ تا به اکنون به این سوال پاسخ دادیم. حالا میخواهیم با ترکیبی از روش اول و تعدادی از ابزارهای نرم افزار ایلاستریتور، یک طراحی ایزومتریک از یک کـاراکتر بسازیم.
۱- چگونه فایل پروژه را بسازیم؟
میخواهیم در نرم افزار ایلاستریتور فایل پروژه جدیدی درست کنیم و کاراکـتر را در آن طراحی کنیم. فایل جدیدی ایجاد کنـید (File > New or Control-N) و طول و عرض آن را ۸۵۰ پیسکل، مد رنگ آن را RGB و رزولوشن آن را ۷۲ppi بگذارید. سپس به قسمت Units بروید و تغییرات زیر را اعمال کنیـد:
- General: Pixel
- Stroke: Points
- Type: Points
۲- چگونه سر کاراکتـر را بسازیم؟
قدم اول
ابزار (Ellipse Tool (L را بردارید و با نگه داشتن دکمه شیفت یک دایره کامل بکشید. میتوانید از رنگ دلخواه خود برا آن استفاده کنید ولی در این مثال از رنگ آن را به C07770 استفاده شده است. (میتوانید فعلا با همین رنگ ها پیش بروید و سپس در آخر بسته به سلیقه و کاربرد خود رنگ ها را تغییر دهید)
قـدم دوم
ابزار (Direct Selection Tool (A را انتخاب کرده، نقطه پایینی دایره را انتخاب کنید و آن را به سمت راست بکشید تا چانهی کاراکتر درست شود.
قدم سوم
دایرهی کامل دیگری رسم کرده و رنگ آن را به ۲D2A45 تغییر دهید تا موهای کـاراکتر را درست کند.
قـدم چهارم
برای ساخت گوش ها از ابزار Rounded Rectangle Tool کرده و یک شکـل کپسول مانند، هم رنگ صورت کاراکـتر، رسم کـنید و آنرا مانند شکل زیر در محل مناسب قرار دهید.
قدم پنجم
با همان ابزار قبلی کپسول بزرگتری و به رنگ موهای کاراکتـر رسم کنـید و کمی آن را بچرخانید و با ابزار (Selection Tool (V آن را در محل مناسب قرار دهید.
قـدم ششم
با استفاده از دکمههای ترکیبی (Control-C) و (Control-V)کپسول مو را کپی کنیـد و آن را کمی پایین تر از قبلی قرار دهید تا کاراکتر شما موهای پرپشت تری داشته باشد!
قـدم هفتم
روی شـکل کپسول مانندی که برای گوش کـاراکتر بود کلیک راست کنید و گزینه Arrange > Bring to Front را انتخاب کـنید تا به روی بقیه شکـلها بیاید.
قدم هشتم
دو کپسول کوچیک دیگر با همان رنگ ایجاد کرده، آن ها را مانند شکل زیر بچرخانید و در جای مناسب قرار دهید.
قدم نهم
شکل دیگری به برای گردن کاراکـتر رسم کرده و رنگ آن را به A55959 تغییر داده و آن را پشت صورت کاراکتـر بگذارید.
قـدم دهم
در پنل لایهها، لایهی جدید بسازید و در آن یک مستطیل به اندازه صفحه اصلی رسم کرده و رنگ آن را به BAE3FE تغییر دهید و لایه را زیر لایهی قبلی بگذارید تا بکگراند ما را درست کند.
۳- چگونه بدن کاراکتر را بسازیم؟
قدم اول
ابزار Rectangle Tool را انتخاب کرده و یک مسطیل بکشید و سپس با ابزار (Direct Selection Tool (A گوشههای آن را طوری بکشید که یک ذوزنقه درست شود و سپس با کشیدن دایرههای کوچکی که در هر گوشه شـکل است (مانند تصویر زیر) گوشههای آن را گرد کنـید.
قـدم دوم
مطمئن شوید که شکـل در حالت انتخاب شده است، سپس به منوی Effect > 3D > Rotate رفته و مانند شکل زیر تغییرات را اعمال کنیـد و سپس ok را بزنید.
قدم سوم
با این کار ذوزنقه یا بدن کـاراکتر از حالت دو بعدی خارج شده و ایزومتریک میشود. اگر به نظرتان هنوز هم کامل نشده است قـدم بعدی را انجام دهید.
قدم چهارم
بدن کاراکـتر ار انتخاب کرده و به منوی Effect > 3D > Extrude & Bevel بروید و تغییرات زیر را اعمال کنید.
قـدم پنجم
پس از ok کردن خواهید دید که بدن کاراکتـر شـکل سه بعدی کاملی یافته است و سپس با ابزار (Selection Tool (V آن را زیر گردن کاراکتر بگذارید.
۴- چگونه پاهای ایزومتریک کـاراکتر را بسازیم؟
قدم اول
با استفاده از ابزار Rounded Rectangle Tool شکلی مانند شکـل زیر رسم کرده و رنگ آن را به ۶۴۷۶CA تغییر دهید.
قـدم دوم
شکل زیر را انتخاب کرده و به منوی Effect > 3D > Rotate بروید و در پنجرهی باز شده تنظیمات زیر را وارد کرده و ok کـنید.
قدم سوم
حالا مانند کاری که برای بدن کاراکـتر کردیم به منوی Effect > 3D > Extrude & Bevel رفته و پس از اعمال تغییرات زیر ok کنـید تا شـکل شما سه بعدی و ایزومتریک شود.
قـدم چهارم
شکل سه بعدی شدهی آبی را زیر بدن کاراکتـر قرار دهید. اگر شکـل روی بدن قرار دارد بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Arrange > Send to Back را انتخاب کنیـد.
سپس ابزار (Pen Tool (P را انتخاب کرده و با نگه داشتن دکمه شیفت یک خط راست رسم کنید و برای آن Stroke ای به اندازه ۲۱pt بگذارید. شکل را کپی کـنید تا پاهای کاراکتر درست شود.
۵- چگونه بازوان ایزومتریک کـاراکتر را بسازیم؟
قدم اول
با ابزار Rounded Rectangle Tool شکل سفید رنگی رسم کنیـد و با ابزار (Selection Tool (V آن را کمی بچرخانید و آن را کنار بدن کاراکـتر بگذارید تا آستین او را درست کند.
قـدم دوم
شکل را کپی کنید و آن را به پشت بقیه اشکال ببرید. (Right Click > Arrange > Send to Back) حالا باید شکل را برعکس کـنید. ایـن کار را با (Right Click > Transform > Reflect > Vertical) انجام دهید و سپس آن را کمی کوتاه کنـید تا آستین دیگر کاراکتـر را درست کند.
قدم سوم
بار دیگر با ابزار (Pen Tool (P خطی منحنی با اندازه ۱۱pt و Round Cap (در منوی Stroke این گزینه را انتخاب کنیـد) رسم کرده و رنگ آنرا همرنگ صورت کاراکتر کنید.
قـدم چهارم
بازو را کپی کرده و مانند کاری که برای آستین کردیم ابتدا آنرا معکوس کرده و سپس در قسمت دیگر بدن کـاراکتر قرار دهید.
قدم پنجم
با استفاده از ابزار (Selection Tool (V قسمت های مختلف شکل را به دلخواه خود جابهجا کـنید تا کاراکـتر نهایی دلخواهتان را بسازید.
آموزش دیزاین به سبک ایزومتریک (Isometric) در نرم افزار ایلاستریتور دراینجا به پایان میرسد. حالا که روش ساخت آنها را یاد گرفتهاید میتوانید هر نوع کاراکتـر و یا شکل دلخواد دیگری را با همین سبک انجام دهید و از آنها استفاده کنیـد.
اگر ایـن آموزش را دنبال کردید نتیجه کارتان را با ما به اشتراک بگذارید! همچنین ما خوشحال میشویم تا سوالات و انتقادات و پیشنهادتان برای این آموزش و آموزشهای دیگر را بشنویم.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها