مشاغل جدیدی که تا 10 سال پیش وجود نداشتند!

با گسترش روز‌افزون‌ حوزه‌های فناوری، پیشرفت‌های علم و فناوری، ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، شغل‌های جدیدی در حوزه‌ی ‌فناوری به وجود آمده‌اند. ازآنجایی‌که گستره این تغییرات بسیار زیاد بوده است، تصمیم گرفتیم در این مقاله به‌اختصار به چند مورد اشاره ‌کنیم و به‌طور مختصر به مهم‌ترین تحولات شغلی عصر حاضر بپردازیم.

شغل‌های جدید حوزه فناوری

شاید بتوان گفت، مهم‌ترین مشاغل 10 سال اخیر در لیست زیر خلاصه می‌شود:

  1. کارشناس سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو
  2. مهندس بلاکچین
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  4. تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌گر داده
  5. دستیار مجازی
  6. متخصص رایانش ابری
  7. مدیر رسانه‌های اجتماعی
  8. توسعه‌دهنده هوش تجاری
  9. محقق دیتا و توسعه‌دهنده رابط کاربری
  10. تولید و مدیریت محتوا

در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از این شغل‌های جدید آشنا کنیم. کسی چه می‌داند؟ شاید شما هم دلتان خواست شغلتان را عوض کنید و وارد یکی از این حوزه‌های جدید بشوید! با ما همراه باشید.

 

کارشناس سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو

یکی از جدید‌ترین مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات، کارشناسی سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) است. در این مورد ابتدا باید بدانیم کارشناس سئو چه کسی است و چه وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد.

SEO کارها یا کارشناسان سئو با قوانین و اصول کارکرد موتورهای جستجو آشنا هستند. علاوه‌براین، آن‌ها روش‌هایی را برای بالا بردن و بهبود رده و رتبه‌ی وب‌سایت‌ها می‌دانند و در این زمینه تخصص دارند.

 کارهایی که کارشناسان سئو برای بهبود رده یا رتبه‌ی وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند، بدین شرح است: رعایت اصول و قوانین فنی تا قوانین و استانداردهای تولید محتوا و شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت.

شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت یکی از مهم‌ترین وظایف متخصصان SEO است. کارشناسان سئو برای ارتقا و بهبود رده یا رتبه‌ی هر وب‌سایت، همواره باید به دنبال کلمات کلیدی محبوب باشند. از مهم‌ترین اهداف یک کارشناس سئو، دستیابی به رتبه‌ی بالا در واژه‌های کلیدی و درنتیجه بردن وب‌سایت به صفحه اول نتایج گوگل و نگه‌داری از این رتبه است.

 

مهندس بلاکچین

یکی دیگر از جدید‌ترین مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات، شغل مهندسی بلاکچین است. برای آشنایی با این شغل ابتدا باید متوجه شویم که بلاکچین چیست. همچنین برای آشنایی بیشتر با این شغل باید بدانیم که مهندس بلاکچین چه کسی است و چه وظایفی دارد.

به‌طور خلاصه، به دفتر کل توزیع‌شده‌ای که مشترک و غیرمتمرکز است بلاکچین می‌گویند. شرکت‌های فناوری برای آنکه خدمات خود را ارائه دهند، نیازمند استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه هستند. مهندسان بلاکچین، مهارت بالایی در زمینه‌های ارزیابی، توسعه و پیاده‌سازی بلاکچین دارند.

آن‌ها ابتدا باید به تجزیه‌وتحلیل نیازهای یک شرکت بپردازند و سپس روی فناوری‌های موجود کار کنند. پیاده‌سازی دارایی‌ها، کار روی شتاب‌دهنده‌ها، راه‌اندازی زیرساخت‌ها برای استفاده از رمز ارزها و همچنین تجزیه‌وتحلیل برنامه‌نویسی بلاک چین برای کارمندان جدید شرکت ازجمله وظایفی هستند که مهندسان بلاکچین بر عهده دارند.

علاوه‌براین، مهندسان بلاکچین باید با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشند. خوبی این ویژگی این است که چنین شخصی با دانستن انواع زبان‌های برنامه‌نویسی می‌تواند در کشورهای پیشرفته‌ی جهان شغلی مناسب برای خود دست‌وپا کند.

 

بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

یکی دیگر از جدید‌ترین مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات که در گذشته وجود نداشت، بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی است. امروز میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی، ازجمله اینستاگرام، فیسبوک و توییتر عضو هستند.

ازآنجایی‌که رقابت زیادی بین این شبکه‌ها برای جذب کاربر وجود دارد، هرکدام از این شبکه‌های اجتماعی برای رقابت با دیگر شبکه‌ها به افرادی نیاز دارند که با نوشتن مطالب جذاب و همچنین ساخت و ایجاد ویدیوهای تبلیغاتی، کاربران بیشتری را جذب کسب‌وکار خود کنند.

بخشی از وظایف بازاریابان شبکه‌های اجتماعی عبارت است از: بهره‌گیری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با کاربران، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت. همچنین بازاریاب شبکه‌های اجتماعی باید بتواند بهترین محتواها را منتشر کرده و تعاملاتی نیز با کاربران صفحات اجتماعی داشته باشد. علاوه‌براین، کارهای تبلیغاتی نیز به این فرد واگذار می‌شود و بازاریاب باید برای جذب کاربر، تبلیغاتی هم انجام دهد.

از مزایای مهم شغل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخ‌های باکیفیت، بهبود نرخ تبدیل، برقراری روابط عمیق بلندمدت و دوسویه با مخاطبان، تحلیل رقبا و یادگیری از آن‌ها، افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت، اثرگذاری مثبت بر سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو، دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها، افزایش وفاداری مشتریان، ایجاد ارزش افزوده، بهبود اعتبار برند، تبدیل شدن به منبع محتوا و راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی.

 

تحلیل‌گر داده

از جدید‌ترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، می‌توان به شغل تحلیل‌گر داده اشاره کرد. در گذشته عنوان شغلی تحلیل‌گر داده رایج نبود و کسی در مورد این شغل چیزی نشنیده بود. اما با پیشرفت‌های علم و فناوری، این شغل در بین افراد رواج پیدا کرد. برای آشنایی با این شغل ابتدا باید بدانیم که داده چیست و تحلیل داده یعنی چه و تحلیل‌گر داده چه کسی است.

هر چیزی که بتوانید تصور کنید (عدد، تصویر، کلمه و…) را داده می‌گویند. به عبارت دیگر، هر چیزی که به‌نوعی قابل تفسیر باشد را می‌توان داده در نظر گرفت. داده‌ها دو نوع هستند که عبارت‌اند از: داده‌های کمی و داده‌های کیفی. داده‌های عددی داده‌های کمی هستند و اصوات، تصاویر و کلمات داده‌های کیفی.

تحلیل داده یا Analytics به فرآیند و گردآوری تئوری و عمل برای شناسایی و انتقال بینش به مدیران و سهامداران یک سازمان برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر می‌گویند. تحلیل‌گر داده یا Data Analyzer به کسی می‌گویند که به جمع‌آوری اطلاعات، پردازش و تجزیه‌وتحلیل آماری می‌پردازد.

همچنین تحلیلگر داده، داده‌های خام را دریافت کرده و به دانشی تبدیل می‌کند که بتوان آن را در اختیار مدیران مشاغل مختلف قرار داد. این امر باعث می‌شود که مدیران مشاغل مختلف بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند و به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کسب‌وکار خود کمک کنند.

 

سخن پایانی

با گسترش روز‌افزون‌ حوزه‌های فناوری، ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، شغل‌های جدیدی در حوزه‌ی ‌فناوری به وجود آمده‌اند. کارشناس سئو یا بهینه‌ساز موتور جستجو، مهندس بلاکچین، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) و تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌گر داده از مشاغل جدیدی هستند که تا چند سال اخیر وجود نداشتند و به‌تازگی متولد شده‌اند. همچنین با پیشرفت فناوری، امید است که مشاغل جدیدی هم ظهور و رواج پیدا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
اسکرول به بالا