مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

در دنیای امروزه که بسیاری از کسب‌وکارها برپایه اینترنت و فضاهای مختلف مجازی استوار است، رونق و رشد زیادی به این بازارها و نحوه تبلیغات آنها تزریق شده است. درواقع با پیشرفت تکنولوژی، شیوه‌های نوین‌تری برای ایجاد کسب‌وکارهای مختلف بروز داده شد و بسیاری از تجارت‌ها را به دیجیتال مارکتینگ یا کسب‌وکارهای اینترنتی تبدیل کرد.

در گذشته بسیاری از مردم برای شروع کسب‌وکارهای خود نیاز به مکان‌هایی داشتند که بتوانند تجارت خود را آغاز کنند. از آنجایی که در گذشته بستر مناسبی برای انتشار کسب وکارها به صورت مجازی و اینترنتی نبود، توسعه‌دهندگان و تجار مجبور بودنند برای رشد و ترقی کار خود، از شیوه‌ها و روش‌های قدیمی استفاده کنند و مدت زمان بیشتری را برای جذب مشتری طی کنند.

اما با گذشت زمان و بروز شیوه‌های نوین، شروع و ترقی کسب‌وکارها جلوه جدیدی به خود گرفت. در این شیوه توسعه‌دهندگان و تجار می توانستند به صورت مجازی و آنلاین کسب‌و‌کارهای خود را آغاز کرده و آن را ترقی ببخشند. البته ترقی یک کسب‌وکار نیازمند تیم قوی است که سرپرستی آن توسط مدیر دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود. اما به نظر شما نقش این مدیر چیست؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش و تاثیر وجود دیجیتال مارکتینگ بپردازیم:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم به معنا و مفهوم دیجیتال مارکتینگ بپردازیم باید تعاریف زیادی را بیان کنیم. زیرا معنی و مفهوم دیجیتال مارکتینگ برای هر شخص متفاوت بوده و اشخاص براساس نوع کار یا خدماتی که ارائه می‌دهند، اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را برای خود انتخاب می‌کنند.

به صورت عمده دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ایی از فعالیت‌های مجازی و قابلیت‌های کاربردی مانند تولید محتوا، سئو، تبلیغات جذاب و کاربردی و استفاده آنها در کسب‌وکارهای آنلاین گفته می‌شود. البته بسیاری از کسانی که در این عرصه فعالیت دارند اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را برای بازاریابی‌های آنلاین خود بکار می‌برند.

در گذشته نحوه بازاریابی به صورتی بود که این اشخاص برای فروش محصول خود به صورت حضوری نزد اشخاص مختلف رفته و محصول خود را معرفی می‌کردنند، اما اکنون تمام محصولات خود را به صورت مجازی و آنلاین به دیگران معرفی کرده و برای مردم سرتاسر دنیا منتشر می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ، کار شخصی یا گروهی؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که برای اشخاص رخ ‌می‌دهد این است که آیا مجموع فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ به صورت خصوصی و تکی انجام می‌شود یا به صورت گروهی؟ پاسخ به این سوال امری است که کاملا به نحوه کار و اشخاصی که یک کسب‌وکار را آغاز کرده‌اند بستگی دارد.

درواقع یک کسب‌وکار می‌تواند هم به صورت گروهی و هم به صورت تکی انجام شود، اما تفاوت‌های این دو شیوه بسیار است. در کسب وکارهای گروهی تمام اشخاصی که در یک گروه حضور دارند، دارای استعدادها و قابلیت‌های خاصی هستند که براساس همان قابلیت‌ها، نقش‌های مختلفی به آنها تعلق می‌گیرد.

درو مقابل آن کار تکی به صورتی است که شخص باید تماما مسئولیت‌های کسب‌وکار را در اختیار بگیرد و تمام کارها را به تنهایی انجام دهد، شاید هرکسی در ابتدا راه تصور کند که این کار چندان سخت نیست، اما افزایش مسئولیت‌ها و کارهای مربوط به یک کسب‌وکار، قطعا نیازمند وجود همراهان و یک تیم کاربلد است.

چه کسانی در یک تیم کاری حضور دارند؟

یک تیم کاری شامل مدیر اجرایی، مدیرکل، مدیر فنی، بازاریاب، طراح و هزاران هزارا نقش مختلف است که براساس نیازها و محتوای کار گروهی تعیین می‌شود. درواقع تمام کسانی که در کنار یکدیگر جمع‌ شده و یک تیم را تشکیل داده‌اند با استفاده از قابلیت‌های خود، نقش‌هایشان را ایفا می‌کنند.

هدف از تشکیل تیم!

بسیاری از کسانی که آغاز‌کننده یک کسب‌وکار هستند یا قصد ترقی آن را دارند بر این عقیده‌اند که می‌توانند تمام کارها را به سادگی و تنهایی انجام دهند. شاید در ابتدا چنین تفکری منطقی به نظر برسد، زیرا هرکسی به توانایی‌های تسلط داشته و می‌داند که از عهده چه کارهایی برمی‌آید! اما به عقیده شما یک شخص چقدر ظرفیت دارد که تمام مسئولیت های مختلف را قبول کند؟

تصور کنید که یک شرکت تجاری تاسیس کرده‌اید و قصد دارید تمام مسئولیت‌های آن را به عهده بگیرید، از مدیرکل گرفته تا آبدارچی، همه‌ی این وظایف به گردن خودتان باشد و از کسی کمک نگیرید. شاید در ابتدا چندان کار سختی نداشته باشید، اما قطعا پس از رشد و ترقی شرکت، نیاز به اشخاص دارید که شما را در انجام کارهایتان یاری کند. به همین دلیل، اشخاص مختلف در کنار یکدیگر جمع‌ شده و با نیت دستیابی به هدف‌های مشترک، یک تیم کاربلد را تشکیل می‌دهند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟

یکی از اصلی‌ترین نقش‌هایی که در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد مدیریت آن است. مدیر دیجیتال مارکتینگ یکی از اصلی‌ترین ارکان‌های یک تیم مجازی بوده و دارای مسئولیت‌های مهمی است. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید علاوه بر انجام وظایف خود، به دیگر بخش‌ها کمک کرده و بر روند کاری آنها نظارت داشته باشد.

البته انتخاب مدیر دیجیتال مارکتینگ امری است که باید در نهایت دقت و با درنظرگیری قابلیت‌ها و استعدادهای موردنیاز انجام شود. همچنین این مدیر باید مسئولیت‌پذیر، متعهد به کار، وقت‌شناس و کاربلد باشد که بتواند تمامی وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفتیم تمام اشخاصی که در یک تیم وجود دارند دارای نقش‌ها و وظایف مشخصی هستند. در قسمت زیر به بیان برخی از این نقش‌ها می‌پردازیم:

  • برگزاری جلسات فکری و ذهنی، ایجاد راهکارهای خلاقانه برای رشد کسب‌وکار
  • برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های پیش‌رو
  • ارتباط با تیم‌های مختلف درونی و اعضای آن در کسب‌وکار
  • مدیریت تیم تولید محتوا و نظارت بر نحوه کار آنها
  • بررسی میزان موفقیت در برنامه‌های انجام شده و پایداری آنها
  • تدوین راهکارهای بازاریابی دیجیتال و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها
  • تصمیم‌گیری برای بکارگیری درست بودجۀ در موضوعات تبلیغاتی و کنترل آن‌ها
  • بررسی آخرین شیوه‌های جذب مشتری در دنیای دیجیتال مارکتینگ
  • ایجاد برنامه‌های رشد و پیشرفت برای اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ

تاثیرات مدیر دیجیتال مارکتینگ و سرانجام آن!

اصلی‌ترین چیزی که به یک تیم کمک می‌کند به موفقیت برسد اتحاد در انجام کارها و پیروی از الگوهای کاری تعیین شده توسط مدیران است. مدیری که بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باعث دستیابی زودتر به موفقیت خواهد شد. پس با بهره‌گیری یک مدیر خوب و وظیفه‌شناس، به موفقیت‌های دلچسبی برسید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
اسکرول به بالا