۱۰ زبان برنامه نویسی برتر دنیا

بهترین زبان های برنامه نویسی چ یاب

اگر در زمینه برنامه نویسی تازه کار هستید، احتملاً اصلی‌ترین سوالی که برایتان پیشامده این است که باید از کجا شروع کنید؟ و این سوال کاملاً درست است. در این راه انتخاب‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود، اما کدام یک از این گزینه‌ها مورد علاقه شماست و شما را به اهدافتان می‌رساند؟ یکی از بهترین راه‌های انتخاب زبـان برنامه‌نویسی برای سال ۲۰۱۹، توجه به بازار و پیشرفت تکنولوژی است. در ادامه بهترین زبان‌های برنامه ‌نویسی در زمینه‌های توسعه وب، توسعه موبایل و … را به شما معرفی خواهیم کرد. و در نهایت تلاش کرده‌ایم تا تصویر واضحی از زبان‌های برنامه نویسی ذکر شده داشته باشید. با ما همراه باشید.

۱- جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی نسل نو

زبان برنامه نویسی جاوا اسکربپت

اولین زبان برنامه نویسی در این فهرست جاوا اسکریپت است. تا حدودی می‌توان گفت تصور توسعه نرم‌افزار بدون جاوا اسکریپت غیر ممکن است. این زبان برنامه نویسی یک زبان سبک و مفسری بوده و نقشی اساسی در طول توسعه برنامه‌ها دارد. بسیاری از رسانه‌ها در این زمینه معتقداند که جاوا اسکریپت بستر مناسبی برای طراحی وبسایت‌های مناسب فراهم کرده است. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده جاوا اسکریپت به سایر زبان‌ها در این زمینه ترجیح داده شود آن است که با مرورگرهای اصلی سازگار بوده و دستور انعطاف پذیری دارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر است. البته می‌توان به کمک Node.js از آن در سمت سرور نیز استفاده کرد.
تمامی موارد ذکر شده جاوا اسکریپت را تبدیل به محبوب‌ترین زبـان برنامه نویسی در میان کاربران تازه کار کرده است.

۲- صعود زبان برنامه نویسی پایتون به صدر جدول

زبان برنامه نویسی پایتون

شاید از دیدن پایتون در جایگاه دوم شگفت زده شده باشید، در بیشتر بررسی‌ها پایتون در جایگاه پنجم قرار دارد در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که دلیل این انتخاب چیست. پایتون کاربر پسندترین زبان برنامه نویسی در این فهرست است، زیرا همانند جاوا دستور آن واضح بوده و جزو زبان‌های سطح بالا محسوب می‌شود (یعنی به زبـان انسان نزدیکتر است تا ماشین) است. شئ‌گرایی در این زبان شبیه به جاوا اسکریپت است. به‌علاوه پایتون نیز دارای Cross-Platform قدرتمندی است به عبارت ساده‌تر هر برنامه‌ای را که به‌وسیله‌ی این زبان محبوب بنویسید می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف اجرا کنید.

بر اساس پرسش و پاسخ‌های انجام شده در Stack Overflow حدود ۱۲ درصد کاربران پایتون را برای مهاجرت پیشنهاد داده‌اند که این درصد از سایر زبان‌ها بیشتر است؛ اما بطور گسترده نزدیک به ۴۲ درصد از کاربران پایتون را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند که این درصد پایتون را در جایگاه دوم قرار می‌دهد. اگر دوست دارید در زمینه برنامه‌های سمت سرور مانند Django (چارچوب متن باز) فعالیت کنید، پایتون بهترین گزینه است. همچنین پایتون دارای اپلیکیشن‌های مختلفی است که آن را تبدیل به یک زبـان قدرتمند و پویا می‌‌کند.
بطور کلی پایتون زبانی محبوب اسـت که می‌تواند محاسبات علمی زیادی را انجام دهد؛ علاوه‌بر‌این سبک برنامه نویسی و عملکرد توابع در این زبـان بسیار ساده است.

۳- جاوا یک با بنویس همه جا اجرا کن

زبان برنامه نویسی جاوا

اگر کسی از من بپرسد که چرا جاوا؟ در جواب فقط می‌توانم این جمله تکراری را بگویم که یکبار بنویس همه جا اجرا کن. جاوا زبان حاکم در ۲۰ سال گذشته بوده است. این زبان ۹۹ درصد شئ‌گرا و بسیار قدرتمند بوده زیرا اشیاء در جاوا شامل هیچ داده خارجی نمی‌باشند. این زبان برنامه نویسی ساده‌تر از زبان ++C است زیرا جاوا از حافظه خودکار اختصاصی و جمع آوری زباله استفاده می‌کند.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

جاوا زبان مستقلی است بنابراین شما می‌توانید بر روی هر دستگاهی کد نویسی کنید و سپس آن را به زبان ماشین بازگردانی کرده و در نهایت بر روی هر پلتفرمی که از ماشین مجازی جاوا (JVM) پشتیبانی می‌کند اجرا کنید. جاوا پایه‌ی سیستم عامل اندروید را تشکیل داده و ۵۰۰ شرکت حدود ۹۰ درصد کار خود در طراحی برنامه‌های مختلف را با این زبان انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که شرکت Apache Hadoop که یکی از بزرگترین شرکت‌های پردازش داده است و شرکت‌های معروفی از جمله Yahoo از خدمات آن استفاده می‌کنند با زبان جاوا کار می‌کند.

با توجه به دلایل گفته شده و طیف وسیع برنامه‌های کاربردی و تجاری که بوسیله این زبان طراحی می‌شوند و همچنین انعطاف پذیری که این زبان دارد بی‌دلیل نیست که امروزه همه‌ی مبتدیان بدنبال یادگیری این زبان هستند.

۴- C زبان برنامه نویسی مادر

زبان برنامه نویسی C

اولین‌ها بهترین‌اند؛ C این گفته را به روش‌های مختلفی اثبات کرده است. این زبان برنامه نویسی در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی معرفی شده است و در حال حاظر نقش مهمی را در دنیای برنامه نویسی ایفا می‌کند. C زبان مادر است و برخی زبان‌ها از آن نشأت گرفته‌اند و یا دستور و ساختارشان مانند این زبان است در این زمینه می‌توان به زبان‌های #Java ،C و Objective-C اشاره کرد.

حتی امروزه نیز اگر نیاز به ساخت برنامه‌ای با عملکرد بالا باشد، مسلماً C بهترین انتخاب خواهد بود. سیستم عامل لینوکس بر پایه‌ی C نوشته شده است. ++C نیز ترکیبی از زبان C بوده است؛ این زبان شئ‌گرا بوسیله زبان C ساخته شده اسـت. بنابراین برای ساخت برنامه‌های سطح بالاتر ترجیح داده می‌شود. ++C در عمل بیشتر از زبان‌های پویای تایپ شده استفاده می‌شود چون کدهای تایپ شده قبل از اجرا بصورت دقیق بررسی می‌شوند. عمده‌ی کاربرد این زبان در توسعه واقعیت مجازی، بازی‌های ویدیویی و کارهای گرافیکی است.

۵- PHP زبان برنامه نویسی دنیای وب

زبان برنامه نویسی PHP

شاید این واقعیت شما را متعجب کند، زبانی که برای حفظ یک صفحه شخصی بوجود آمد اکنون حدود ۸۳ درصد از سایت‌های دنیا را در اختیار خودش درآورده اســت. PHP مخفف Hypertext Preprocessor (پیش پردازنده‌ی ابر متن) است و می‌توان آن را یک زبـان برنامه نویسی عمومی در نظر گرفت. بطور واضح PHP یک زبان اسکریپتی است که بر روی سرور اجرا شده و برای ایجاد صفحات وب نوشته شده با HTML بکار می‌رود. دلایل محبوبیت PHP از این قبیل است که رایگان بوده، به راحتی راه‌اندازی می‌شود و به علت سادگی، زبان مناسبی برای تازه کارها است.

PHP گزینه‌ی بسیار مناسبی برای توسعه دهندگان وب در سراسر جهان است. از این زبـان بطور گسترده برای ایجاد محتوای پویای سایت و عکس‌های بکار رفته در وبسایت‌ها استفاده می‌شود. عاملی که باعث شده این زبان در جایگاه پنجم قرار بگیرد طیف وسیع کاربردهای این زبان است. همچنین این زبان به خوبی در سیستم مدیریت محتوای وردپرس بکار رفته است. و عاملی که باعث پایین آمدن رتبه PHP شده این اسـت که این زبـان عملکرد وبسایت را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش سرعت بارگذاری وبسایت می‌‌شود.

۶- Swift زبان برنامه نویسی نسل جدید اپل

زبان برنامه نویسی سویفت

مورد بعدی در این فهرست Swift است. این زبان همانند نامش سریع و روان است، Swift زبانی همه منظوره، متن باز و ترجمه شده (برای کار با آن باید از یک کامپایلر استفاده کنید) است که توسط شرکت اپل توسعه یافته است. اگر قصد دارید به توسعه برنامه‌های IOS یا سیستم عامل Mac بپردازید، به شدت به Swift نیاز خواهید داشت.

Swift عمیقاً از Python و Ruby تأثیر گرفته است و چون به شکلی کاربر پسند طراحی شده است استفاده از آن بسیار لذت بخش است. این زبـان برنامه نویسی برای سرعت، امنیت و راحتی بیشتر طراحی شده و علاوه بر این فاقد مشکلات جَد خود یعنی Objective-C است. برخلاف Swift ،Objective-C نیاز به کد نویسی کمتری دارد و زبـان آن نزدیک به انگلیسی طبیعی است. از این رو برای افراد تازه کار شاید بهتر باشد که به جای زبان‌های #JAVA ،Python ،C و ++C به سمت Swift بروند.

در کنار این موارد شما با برخی چالش‌ها مانند محدودیت در این زبـان نیز روبه‌رو هستید. احتمالاً در اطراف خود توسعه دهندگان Swift کمی را در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی پیدا خواهید کرد؛ نظرسنجی‌های اخیر بیانگر این موضوع‌اند که تنها ۸٫۱ درصد از برنامه نویسان از این زبان استفاده می‌کنند که این در مقایسه با سایر زبان‌ها بسیار کم اســت. و با توجه به بروزرسانی‌های مکرری که برای این زبان عرضه می‌شود می‌توان گفت که با هر بروزرسانی از ثبات این زبان کاسته می‌شود.

۷- #C رقیبی برای پایتون

زبان برنامه نویسی #C

#C یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا و بسیار قدرتمند بوده که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ توسعه داده شده است. #C در توسعه برنامه‌های کاربردی دسکتاپ و أخیراً ویندوزهای ۸ و ۱۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اینکار نیازمند چارچوب .NET است. مایکروسافت #C را بعنوان یک رقیب برای جاوا توسعه داد. #C دارای ویژگی‌های مختلفی است که آن را تبدیل به یک انتخاب مناسب برای مبتدیان می‌کند؛ از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به ثابت و بدون تغییر بودن آن از زمان پیدایشش اشاره کرد.

بطور خلاصه این زبان در توسعه برنامه‌های وب و برنامه‌های دسکتاپ مناسب بوده و همچنین توانسته خودش را در ساخت بازی‌های دو بعدی، سه بعدی و VR نیز ثابت کند. بعلاوه وجود ابزارهای چندسکویی (Cross-platform) مانند Xamarin سبب شده که این زبان با همه‌ی دستگاه‌ها سازگار باشد.

۸- Ruby زبان برنامه نویسی سامورایی‌ها

زبان برنامه نویسی Ruby

یک زبان برنامه نویسی پویا و متن باز با محوریت سادگی و بهره‌وری بوده که در اواسط دهه ۹۰ در ژاپن چشم به جهان گشود. Ruby با هدف ساده و جذاب کردن محیط برنامه نویسی طراحی شده است. Ruby توسط چهارچوبِ وبِ کاملِ Ruby on Rail محبوب شده است. Ruby یک زبان پویا بوده با دستورهای ساده، ضمن اینکه یک زبان سطح بالا نیز به حساب می‌آید که بسیار نزدیک به زبان انگلیسی است.
بطورکلی شما بوسیله‌ی این زبان می‌توانید برنامه‌هایی با مقدار کدهای نسبتاً کم تولید کنید. اما چالشی که در مواجه با این زبان خواهید داشت، کند بودن آن به علت انعطاف پذیری‌اش است و همچنین پویایی آن که نگهداری از آن را دشوار می‌کند.

۹- Objective – C زبان قدیمی اپل

زبان برنامه نویسی Objective-C

Objective-C یک زبان برنامه نویسی شئ‌گرا است که توسط اپل برای سیستم عامل‌های IOS و OS X و رابط‌های برنامه نویسی کاربردیشان طراحی شده است. این زبان در دهه ۸۰ میلادی توسعه داده شد و از آن در برخی از اولین سیستم عامل‌ها استفاده می‌شد.
هدف اصلی از توسعه این زبان شئ‌گرایی بوده است. می‌توان Objective-C را مخلوطی از زبان C دانست زیرا برخی از ویژگی‌های آن از زبان C گرفته شده است.

۱۰- پایگاه داده با SQL

زبان برنامه نویسی SQL

زبان جستار ساختاری یا همان SQL یک زبان برنامه نویسی برای کار با پایگاه‌های داده است. این کار شامل ذخیره سازی، دستکاری و بازیابی اطلاعات ذخیره شده در یک پایگاه داده وابسته است. SQL اطلاعات را امن و دقیق نگهداری می‌کند و همچنین صرف نظر از حجم داده‌ها می‌تواند در حفظ یکپارچگی آن‌ها مؤثر باشد. این زبان برنامه نویسی امروزه در تمام چارچوب‌های وب و برنامه‌های کاربردی وب بکار می‌رود. اگر شما به این زبان مسلط باشید، می‌توانید کنترل فرآیند اکتشاف داده را بدست گرفته و تصمیم‌گیری مؤثرتری داشته باشید.

اگر به مدیریت پایگاه داده بعنوان حرفه‌ی خود می‌اندیشید ابتدا به سراغ C یا ++C بروید. توسعه دهندگان SQL در صدر نیازمندی‌های سازمان‌ها معروف هستند و این سازمان‌ها مقادیر قابل توجهی به توسعه دهندگان این زبان پرداخت می‌کنند.

جمع‌بندی

از آنجا که صنعت نرم‌افزار روز به روز در حال تغییر و تحول است و بروزرسانی‌های مختلفی منتشر می‌شود، پاسخ به این سوال که بهترین زبان برنامه نویسی جهان کدام است؟ را بسیار دشوار می‌کند. اگر می‌خواهید بعنوان یک برنامه نویس شروع به فعالیت کنید، فقط خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام زبان می‌تواند با توجه به نیاز وعلاقه شما برایتان مناسب باشد.

انتخاب کنید:

زبان برنامه نویسی Java :Front-end

زبان برنامه نویسی Java ،Python ،JavaScript :Back-end

برنامه‌های کاربردی موبایل: #Swift ،Java ،C

برنامه‌های کاربردی دسکتاپ: Java ،C++ ،Python

توسعه بازی‌های ویدیویی: #C++ ،C

برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ‌یاب عضو شوید.

دانشجوی مهندسی برق💡 | علاقمند به فوتبال، تکنولوژی، دیزاین و برنامه‌نویسی