در آموزش قبلی، مفاهیم اولیه زبان پایتون و تاریخچه شکل گیری آن مورد بررسی قرار گرفت؛ در این آموزش قصد داریم با کدهای سادهی این زبان برنامه نویسی و نحوهی کدنویسی پایتون بیشتر آشنا شویم تا هرچه سریعتر وارد بخش های جذابتر این زبان برنامه نویسی محبوب شویم …
پس از نصب پایتون طبق آموزش قبل ، با سرچ کردن idle در پنجره ی ویندوز و اجرای آن وارد محیط مفسر پایتون میشوید. در این مفسر خط ها تک به تک اجرا میشوند که بعدا به حل این موضوع خواهیم پرداخت.
سپس اولین کد پایتون خود را بنویسید ، hello world معروف :
Print (“ Hello World ! ”);
Python identifier
Identifier نامی است که برای متغیر ، کلاس ، ماژول و … استفاده میشود و باید مطابق قوانین پایتـون باشد . نام ها شامل حروف انگلیسی بزرگ ( A to Z ) و کوچک ( a to z ) و اعداد انگلیسی (0 to 9)میشوند همچنین میتوان از underscore (_) به همراه اعداد و حروف استفاده کرد . شما در پایتون مجاز به استفاده از کاراکترهایی همچون @ و % و$ نیستید.
پایتون زبانی case sensitive است یعنی به این صورت که بین نامی با حروف بزرگ و کوچک تمایز قائل میشود مانند Temp و temp که این دو نام از نظر پایتـون متفاوت هستند.
در ذیل به قراردادهایی پیرامون نام گذاری هنگام کدنویسی پایتون اشاره میکنیم:
- نام کلاس ها باید با حروف بزرگ انگلیسی شروع شود مابقی نام ها با حروف کوچک نوشته میشوند.
- اگر در ابتدای نام از underscore استفاده شود بدین معناست که آن متغیر و یا کلاس و … private (خصوصی) است.
- اگر در ابتدای نام از دو underscore استفاده شود بدین معناست که آن متغیر و یا کلاس و … به صورت خیلی قوی private (خصوصی) است.
- اگر در انتهای نام از دو underscore پشت سرهم استفاده شود بدین معناست که آن متغیر و یا کلاس و … به عنوان یک نام خاص تعریف شده توسط زبان شناخته میشود.
همچنین شما نمیتوانید از کلمات رزرو شده توسط پایتون برای نامگذاری identifier استفاده کنید در ضمن این کلمات همگی فقط شامل حروف کوچک انگلیسی هستند.
جدول این کلمات را مشاهده میکنید:
بلاک (Block) در پایتون
در کدنویسی پایتون کاراکتری برای مشخص کردن محدوده نداریم مثلا در زبان c از {} برای مشخص کردن محدوده استفاده میکنیم .
کد های زیر را ببینید :
if True: print ("Yes"); else: print ("NO");
if True: print ("Answer"); print ("Yes"); else: print ("Answer"); print ("No");
کد اول به درستی اجرا میشود ولی کد دوم باعث سردرگمی میشود و خطا ایجاد میکند . این خصوصیت پایـتون باعث افزایش چشم گیر خوانایی این زبان برنامه نویسی محبوب شده است . در نتیجه با استفاده از فاصله میتوان دستورات درون یک بلاک را مشخص کرد.
نکاتی در مورد پایتون
- برای نسبت دادن یک رشته ی کاراکتری به یک متغیر از ” ” (برای یک جمله) و ‘ ’ (برای یک کلمه) و ‘’’ ‘’’ (برای یک پاراگراف) استفاده میکنیم بدین صورت:
word = 'word' sentence = " This is a sentence. " paragraph = """ This is a paragraph. It is made up of multiple lines."""
- در زبان پایتون برای کامنت گذاری از # استفاده میکنیم.
کامنت ها توضیحاتی هستند که برای خواناتر شدن کد از آنها استفاده میشود و این توضیحات به هیچ وجه در خروجی نمایش داده نمیشوند و کسی که در حال کدنویسی است آنها را مشاهده میکند.
#First comment print ("Hello, Python!"); #show Hello, Python! In monitor
- پایتـون خط های خالی را نادیده میگیرد.
- میتوان از چند دستور در یک خط استفاده کرد مشابه ذیل:
print ("Hello"); print ("Python!"); # show Hello, Python! In monitor
- گروهی از دستورات تکی که به هم مرتبط هستند و پشت سرهم اجرا میشوند را suite میگویند.
if expression : suite else if expression : suite else : suite
در پایان این آموزش، باید تبریک بگوییم! چرا که شما وارد دنیای بزرگ و بی پایان پایـتون شدید. نظرات و تجربههای خود را در انتهای این پست برای ما بنویسید.
راستی!
جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما میتوانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها