کار با دوربین در ادوبی انیمیت

Camera یا ابزار دوربین در ادوبی انیمیت به انیماتورها امکان شبیه سازی یک دوربین واقعی را می دهد. پیش از این ، انیماتورها اندازه ها و مکان انیمیشن های خود را برای تقلید از حرکت دوربین تغییر می دادند. انیماتورها می توانند از ویژگی های زیر استفاده کنند که جزء جدایی ناپذیری از هر موشن گرافیک یا فیلمی می باشند.

  • اتصال با اشیاء فریم
  • بزرگنمایی اشیاء برای جلوه ای نمایشی
  • کوچک کردن فریم برای یادآوری یک تصویر بزرگتر به بیننده
  • تغییر نقطه کانونی برای جلب توجه بیننده از یک موضوع به موضوع دیگر

هنگامی که برای ترکیب خود یک نمای دوربین تنظیم می کنید ، یک لایه دوربین به لایه های شما اضافه خواهد شد. همچنین می توانید tweens یا keyframes را روی لایه دوربین اضافه کنید.

ابزار دوربین برای همه پروژه های داخلی موجود در Animate – HTML Canvas ، WebGL و Actionscript در دسترس است.

  • چرخاندن دوربین
  • استفاده از رنگ یا فیلترهای رنگی برای اعمال جلوه های رنگی در یک صحنه

اگر می‌خواهید ادوبی انیمیت را اصولی یاد بگیرید، دوره آموزش مقدماتی ادوبی انیمیت را از دست ندهید!

فعال یا غیرفعال کردن دوربین

برای فعال کردن ابزار دوربین در ادوبی انیمیت از هر یک از گزینه های زیر استفاده کنید:

دوره های اموزشی برنامه نویسی

روی نماد دوربین از صفحه ابزار کلیک کنید.

روی دکمه افزودن / حذف دوربین در تایم لاین  کلیک کنید.

هنگامی که یک دوربین فعال است ، یک لایه دوربین به رنگ لایه های دیگر در تایم لاین (بالاتر از لایه های دیگر)  نمایش داده میشود.

دوربین در انیمیت

A. مرکز استیج  B. نماد دوربین C. تنظیمات دوربین D. جلوه های رنگی دوربین E. ابزار دوربین F. لایه دوربین

اکنون استیج مانند دوربینی برای پروژه رفتار می کند.

وقتی دوربین در ادوبی انیمیت فعال است:

پروژه فعلی در حالت دوربین قرار می گیرد.

استیج  به دوربین متصل میشود.

کادر تنظیم  دوربین در صفحه استیج قابل مشاهده است.

لایه دوربین انتخاب شده است.

بزرگنمایی ، چرخش یا تغییر مکان دوربین

بزرگنمایی

۱ برای بزرگنمایی شی یا تنظیم مقادیر بزرگنمایی در پنل Camera Properties ، از کنترلهای بزرگنمایی روی صفحه استفاده کنید. 

زوم دوربین در انیمیت

۲ برای بزرگنمایی در استیج ، مقادیر بزرگنمایی را تغییر دهید یا نوار لغزنده را در پایین استیج حرکت دهید.

۳ برای بزرگنمایی محتوا ، نوار لغزنده را به سمت + و برای کوچک کردن ، نوار را به سمت – حرکت دهید.

۴ برای فعال کردن سطح بی نهایت مقادیر بزرگنمایی در هر دو طرف ، نوار لغزنده را رها کنید تا به موقعیت میانی برسد.

چرخش

۱ برای چرخش شیء یا تنظیم مقادیر چرخش در پنل تنظیمات دوربین ، از کنترل های بزرگنمایی روی استیج استفاده کنید.

۲ برای تعیین اثر چرخش روی هر لایه ، مقادیر چرخش را تغییر دهید یا از کنترل های کشویی چرخش برای انجام چرخش استفاده کنید.

۳ برای فعال کردن چرخش های بینهایت در دو طرف ، نوار لغزنده را رها کرده تا دوباره به حالت اول بازگردد. عددی که در وسط کنترل وجود دارد نشان دهنده درجات چرخشی است که در حال حاضر اعمال می شود.

اتصال به دوربین

روی پنل اتصال دوربین کلیک کنید و هر قسمت از لایه دوربین را روی صحنه بکشید.

برای متحرک کردن شی selected انتخاب شده ، به بالا یا پایین بروید یا از کلید shift برای چرخش افقی یا عمودی بدون هیچ گونه شیب استفاده کنید.

وقتی ابزار دوربین فعال است ، هر عمل کشیدن یک عمل پان در مرز دوربین بحساب می آید.

استفاده از کنترل های اتصال دوربین

می توانید از مختصات دوربین X و Y در پنل تنظیمات استفاده کنید تا دوربین را با دقت تنظیم کنید.

تنظیمات دوربین

برای قرار دادن اشیا در جهت افقی ، ماوس را روی مقدار مختصات x حرکت داده و نوار لغزنده را به راست یا چپ بکشید.

برای قرار دادن اشیا در جهت عمودی ، ماوس را روی مقدار مختصات y حرکت داده و نوار لغزنده را به راست یا چپ بکشید.

تنظیم مجدد افکت های دوربین

هر زمان که بخواهید به تنظیمات اصلی برگردید ، می توانید تغییراتی را که برای دوربین ایجاد کرده اید برای جلوه های تغییر حالت ، بزرگنمایی ، چرخش و رنگ تنظیم کنید. برای حفظ مقادیر خصوصیات قبلی خود ، روی نماد تنظیم مجدد در کنار هر یک از تنظیمات کلیک کنید.

تنظیم مجدد دوربین

استفاده از افکت رنگ روی لایه دوربین

۱ دوربین و سپس پنل تنظیمات را انتخاب کنید. برای فعال یا غیرفعال کردن جلوه رنگ ، کادر انتخاب رنگ را انتخاب کنید

افکت های رنگی adobe animate

۲ مقادیر رنگ (درصد) و رنگ RGB را برای فریم فعلی تغییر دهید.

تنظیم فیلترهای رنگی روی لایه دوربین

۱برای فعال یا غیرفعال کردن افکت فیلتر ، در پانل تنظیمات دوربین ، کادر انتخاب Adjust Color را انتخاب کنید.

۲مقادیر روشنایی ، کنتراست ، اشباع و رنگ را برای کادر فعلی تغییر دهید. دامنه قابل قبول برای روشنایی ، کنتراست ، اشباع، منفی۱۰۰ تا ۱۰۰، و رنگ، منفی ۱۸۰ تا ۱۸۰ درجه است.

دوربین و عمق لایه

به عنوان یک طراح یا سازنده بازی ، شما می خواهید یک تجربه همه جانبه برای یک بازی ایجاد کنید. با استفاده از اشیا مختلف یک بازی در پیش زمینه و لایه های پس زمینه ، می توانید سرعت و موقعیت این اشیا را کنترل کنید. با تمرکز دوربین در یک نقطه کانونی ثابت ، می توانید اجسام را با سرعت های مختلف حرکت داده و جلوه ای سه بعدی ایجاد کنید.

در ادوبی انیمیت ، ضمن ایجاد انیمیشن های ۲ بعدی خود می توانید با استفاده از دوربین و ویژگی عمق لایه به این اثر برسید. با تغییر در عمق لایه ها با استفاده از صفحه Layer Depth می توانید جلوه ای سه بعدی را برای اشیا ایجاد کنید. برای استفاده از عمق لایه ، روی Window> Layer Depth کلیک کنید.

  1. چندین شکل و شیء را در لایه های مختلف در انیمیت ایجاد کنید.
  2. عمق لایه را مختلف را به هر لایه اضافه کنید.
  3. با کلیک روی ابزار دوربین ، لایه دوربین را اضافه کنید.
عمق لایه در انیمیت

با این افکت می توانید عمق و چشم انداز اشیا را مشاهده کنید.

اجسامی که به دوربین نزدیکترند سریعتر از اجسام دورتر از دوربین حرکت می کنند.

وقتی لایه دوربین در مقدار ۰ باشد ، اشیا نزدیک به دوربین اعداد مثبت کوچک تر هستند و اجسام دور از دوربین دارای رقم مثبت بالاتری هستند. لایه هایی که پشت دوربین قرار دارند دارای اعداد منفی هستند.

قفل کردن یک لایه به دوربین

به عنوان یک انیماتور یا یک طراح بازی ، می خواهید برخی از اشیا انیمیشن را ایجاد کنید تا به دوربین بچسبند. به عنوان مثال ، یک دکمه ، یا یک اسلحه. ویژگی Attach To Camera در ادوبی انیمیت شما را قادر می سازد تا به این اثر دست پیدا کنید.

وقتی یک لایه را به دوربین ادوبی انیمیت وصل می کنید، اشیا موجود در آن لایه به دوربین قفل می شوند و همیشه همراه دوربین حرکت می کنند. بنابراین ، به نظر می رسد تحت تأثیر حرکات دوربین در خروجی قرار نگرفته اند.

با کلیک روی نقطه ستون نماد دوربین می توانید یک لایه را به دوربین وصل کنید. اگر لایه به دوربین متصل باشد، یک نماد در کنار آن لایه ظاهر می شود.

تصاویر زیر رفتار لایه را قبل و بعد از اتصال آن به دوربین نشان می دهد:

  • یک انیمیشن هنگامی که لایه به دوربین متصل نیست:
عدم اتصال به دوربین در انیمیت
  • هنگامی که لایه به دوربین متصل است:
اتصال به دوربین در ادوبی انیمیت

جمع بندی

در این مطلب نحوه کار با ابزار دوربین در ادوبی انیمیت و انواع تنظیمات آن را یاد گرفتید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر هنگام استفاده از این ابزار به مشکل خوردید و یا سوالی داشتید حتما از ما بپرسید، سعی می‌کنیم در اسرع وقت پاسخ شما را بدهیم.

حتما نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید…

راستی! تلگرام چ یاب رو برای با خبر شدن از آخرین دوره‌های آموزشی، محصولات و تخفیف های ویژه دنبال کنید.

با کمک از:

مهندس صنایع | علاقمند به گرافیک و موشن گرافیک