چرا باید حتما از هشتگ استفاده کنیم؟

هَشتَگ با نشان #، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های فراداده است که در خدمات شبکه‌های اجتماعی و میکروبلاگینگ استفاده می‌شود. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان ساده‌تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان به‌کار می‌رود.

 

هشتگ ابزاری را برای دسته‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدی‌ترین واژهٔ مربوط به آن موضوع را با نشانهٔ هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از واژهٔ مورد نظر انجام می‌شود. در نام‌گذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازهٔ نام‌گذاری نمی‌دهند. هشتگ نخستین بار به وسیله توییتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب، پینترست و تلگرام مورد استفاده قرار گرفت.

مزایای هشتگ

به‌طور کلی می‌توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:

    مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.

    با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون مرتبط را مطالعه کنید. همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی

تاریخچه

علامت پوند یا نماد هشتگ «#» اغلب در فناوری اطلاعات برای برجسته کردن معانی خاص استفاده می‌شود. در سال ۱۹۷۸، برایان کرنیهان و دنیس ریچی در زبان برنامه نویسی C برای کلمات کلیدی خاصی که می‌بایست ابتدا پردازش شوند از # استفاده کردند. در سال ۱۹۸۸ در شبکه‌های IRC از علامت پوند به منظور برچسب گذاری گروه‌ها و موضوعات استفاده شد. کریس مسینا با الهام از این کاربرد علامت پوند، پیشنهاد کرد برای تگ کردن موضوعات مورد علاقه در شبکه میکروبلاگینگ در توییتر از ساختار همانندی استفاده شود. او نخستین هشتگ را در توییتر ارسال کرد:

 

    نظر شما در مورد استفاده از # (پوند) برای گروه‌ها چیست؟ مثل #بارکمپ؟ -کریس مسینا، ۲۳ اوت ۲۰۰۷

 

توییتر پیشنهاد مسینا برای استفاده از هشتگ را نپذیرفت اما این کار عملاً و پس از آنکه به‌طور گسترده در توییت‌های مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌های سن دیگو در جنوب کالیفرنیا در سال ۲۰۰۷ از هشتگ استفاده شد، به تحقق پیوست. طبق نظر بن زیمر اولین بار اصطلاح «هشـتـگ» به‌طور رسمی در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۰۷ در پستی که استو بوید نوشته بود نامیده شد.

عملکرد

هشتگ بیشتر در انجمنهای گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است، و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. در توئیتر، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش «موضوعات پرطرفدار» نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل توئیتر سازماندهی شوند.

 

لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و نیز نمی‌توان آن‌ها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند. آن‌ها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان‌که کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، به آن‌ها اعتقاد دارند.

 

تگ‌های مخلوط به دلیل طبیعت سست خود، اغلب شناخته‌شده‌تر هستند. چون به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشـتگ خیلی خاص وابسته‌اند (مثلاً #cake، که در “thecakeisalie” قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسئله تبدیل شدن موضوعات به «موضوعات طرفدار» را دشوار کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند). برای trend موضوعات باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد (اعم از خاموش یا بیان‌شده) که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

 

همچنین هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» (عضویت) یا «لیست کردن» (سازمان‌دهی به لیست تماس‌های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند. تگ‌های مخلوط می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوست‌تان می‌تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

چگونه می‌توان یک هشتگ ساخت؟

چگونه می‌توان یک هشتگ ساخت؟

وقتی صحبت از ایجاد هشتگ صورت می‌گیرد، قوانین زیادی در مورد آنچه می‌توانید و نمی‌توانید انجام دهید وجود ندارد، اما برخی از ویژگی‌های آن بستگی به این دارد که از چه بستری استفاده می‌کنید. سایت‌هایی مانند اینستاگرام نسبت به سایر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بخصوص در مورد برچسب‌های مربوط به مصرف مواد دارای قوانین سختگیرانه‌تری هستند. فیس بوک همچنین در مورد فعالیت‌های غیرقانونی قوانین سختگیرانه‌ای دارد و به طور فعال در جستجوی پست‌های دارای برچسب مربوط به کودک آزاری است.

 

 

 


اما از نظر الزامات خاص، یک هشتـگ می تواند موارد زیادی باشد. این می‌تواند خنده‌دار یا جدی باشد و تا زمانی که شما به آن نیاز دارید این باشد که افراد درگیر ایده شما شوند. این برچسب می‌تواند حاوی حروف ، اعداد و زیرنویس‌ها باشد و حساس نیست. با این وجود نمی‌تواند حاوی هیچ فضایی یا نقطه گذاری باشد (F $٪ K!). در موقعیت‌های خاص، استفاده از پایتخت های تعبیه شده (CamelCase) برای از بین بردن سردرگمی در معنی استفاده می‌شود. بنابراین چه به جستجوی #hamilton  #Hamilton یا #HaMiLtOn بپردازید، هنوز هم می‌توانید پست‌های مربوط به موزیکال hit Broadway را پیدا کنید.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب ما و همچنین دسترسی به موضوعات بیشتر، در کانال تلگرام چ‌یاب عضو شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top