محبوب مثل پایتون! (قسمت نهم)

زبان برنامه نویسی پایتون cheyab.ir

در آموزش قبلی دوره مقدماتی پایتون قبلی با مباحث اولیه‌ی فایل در زبان پایتون آشناشدید.

در این سری از آموزش با مبحثی به نام مدیریت پوشه ها آشنا خواهیدشد، زبان پایتون برای مدیریت کردن پوشه‌هایی که در سیستم وجوددارد، ماژولی در نظر گرفته به نام os.

ایتدا این ماژول را باید import کنید.

Import os
  • متد ()mkdir

این متد برای ساخت پوشه‌ی جدید استفاده میشود. برای این متد باید یک آرگومان بفرستید بدین صورت که این آرگومان نام پوشه‌ای است که میخواهید ایجاد شود؛ این پوشه در مکان فعلی و یا جاری ایجاد می‌شود.

import os

os.mkdir("New Folder");
  • متد ()chdir

این متد برای تغییر پوشه‌ی جاری است، یعنی آدرسی که به این متد میفرستید همان پوشه‌ای است که میخواهید پیش‌فرض خود را آنجا قرار دهید.

دوره های اموزشی برنامه نویسی
import os


# Changing a directory to "\home\ New Folder "

os.chdir("\\home\\ New Folder ");
  • متد ()getcwd

این متد آدرس (location) پوشه‌ی جاری یا فعلی را برمی‌گرداند.

import os


# This would give location of the current directory

print(os.getcwd());

  • متد ()rmdir

این متد برای حذف پوشه استفاده می‌شود، بدین صورت که پوشه‌ای که به صورت آرگومان برای آن میفرستید را حذف می‌کند و باید محتویات پوشه پاک‌شده‌باشد.

اگر فقط نام پوشه را برای این تابع بفرستید، این پوشه را در پوشه‌ی جاری سرچ می‌کند ولی اگر آدرس کامل به آن بدهید لازم نیست حتما پوشه‌ای از پوشه‌های درون پوشه‌ی جاری باشد.

import os


# This would  remove "\\tmp\\test"  directory.

os.rmdir( "\\tmp\\test"  );

  • متد ()listdir

این متد نام تمام فایل‌ها و پوشه‌های موجود در آدرس را در لیست قرار می‌دهد.

import os

path = "\\var\\www\\html"
dirs = os.listdir( path )

# This would print all the files and directories
for file in dirs:
   print (file)

  • متد ()rename

این متد دقیقا مشابه متد rename در قسمت فایل هاست و برای تغییر نام فایل و یا پوشه استفاده می‌شود؛ دو آرگومان برای این متد فرستاده می‌شود که آرگومان اول نام فعلی پوشه و یا فایل است و آرگومان دوم نام جدید پوشه یا فایل است.

Import os

os.rename("Old Name","New Name");

توابع دیگری نیز برای کار با فایل و پوشه وجود دارد که در این زمان و در سطح متوسط کاربرد چندانی ندارند پس در ادامه‌ی سری آموزش‌های پایتون، زمانی که به سطح پیشرفته رسیدید با آن‌ها آشنا خواهیدشد.

در مبحث فایل و پوشه باید همیشه درنظر داشته باشید که ممکن است به دلایل متفاوتی فایل و یا پوشه‌ای که دستور ایجاد آن را داده‌اید، اصلا ایجاد نشده باشد و یا هنگامی که دستور باز کردن فایلی را فرخوانی کردید، ممکن است آن فایل باز نشود پس همیشه باید این موضوعات را چک کرد؛ در نتیجه هنگامی که از دستورات بازکردن و ایجادکردن استفاده می‌کنید، با استفاده از ساختار زیر چک کنید.

try:
   You do your operations here;
   ......................
except ExceptionI:
   If there is ExceptionI, then execute this block.
except ExceptionII:
   If there is ExceptionII, then execute this block.
   ......................
else:
   If there is no exception then execute this block. 

به عنوان مثال:

try:

   fh = open("testfile", "w")

   fh.write("This is my test file for exception handling!!")

except IOError:

   print "Error: can\'t find file or read data"

IOError زمانی استفاده می‌شود که از دستور open در try استفاده کرده باشید.

برای تمرین بیشتر، یک پوشه با نام cheyab در پوشه‌ی جاری برنامه ایجاد کنید و سپس در آن پوشه فایل متنی با نامی که کاربر وارد میکند ایجاد کنید و سپس متنی از کاربر دریافت کرده و در فایل قرار دهید.

import os


os.mkdir("cheyab");

os.chdir("cheyab");

name = input(" Enter name for file : \n");

try:

    file = open( name+".txt" , "w" );

except IOError :

    print(" Can not open file \n");



text = input(" Enter text for writing to file : \n");

file.write(text);

در آموزش بعدی دوره مقدماتی پایتون چ یاب با مبحث Exceptionها بیشتر آشنا خواهید شد. مشکلات و نظرات و انتقادات خودتون رو از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

راستی!

جهت اطلاع از آخرین اخبار و آموزش های ما می‌توانید در کانال تلگرام چ یاب عضو شوید.

متولد خوزستان | فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر 💻 | علاقه‌مند به عکاسی 📸، فوتبال ⚽ و برنامه‌نویسی